• sarsparis

Ni med barn med förskylningsastma som går på dagis....

Vi har nu fått konstaterat att vår son har förskylningsastma. Han ska andas in pulmikort och airomir när han är förskyld. enligt läkare behöver han inte stanna hemma om han i övrigt är feberfri och pigg. får han inte andas in sina preparat får han världens hosta och blir lite tungandad. När han får andas in har han inga besvä besvär alls. 
     Idag när han lämnades på dagis tog jag upp detta med personalen och sa att vi ska få en extra inahaltor med mediciner för att ha på dagis, varav pedagogen säger att det inte får ge sådant utan att han får stanna hemma tills han är bra.
    Är det verkligen så? Det innebär att vi i princip får vara hemma 2 v i månaden som det varit hittils trots att han är pigg och glad i övrigt.
     Hur är det på erat dagis, ger personalen de mediciner de behöver när de är förskylda eller får era barn stanna hemma?

• Svar på tråden Ni med barn med förskylningsastma som går på dagis....
  • Mela78
    solida skrev 2010-03-06 08:37:36 följande:
    Det handlar inte om att man tror att föräldern skull ljuga om medicinen, utan om att man som personal vill vara helt säker på att man ger rätt medicin vid rätt symptom och i rätt dos. Det är då bra att ha ett skriftligt läkarintyg och inte bara en muntlig instruktion från en förälder (eller en läkare). Har man det skriftligt är det lättare att göra rätt och veta hur man ska göra. Alla vill självklart barnets bästa, både föräldrar och förskolepedagogerna!
    Kommentaren om att vårt dagis inte kräver intyg från läkare kom av att på TS dagis ger personalen inte läkemedel till barn som behöver det trots intyg och instruktion. För vårt dagis räcker det med att föräldrarna ger instruktionen själva, sen om det är skriftligt eller muntligt framgår inte från mitt första svar till TS. Jag ville en TS lite kraft att orka stå emot sitt dagis och kräva det hon har rätt till genom att visa att det finns dagis som med lätthet hjälper till. Vårt dagis kräver inte heller läkarintyg eller liknande för att barn ska slippa äta det de är allergiska mot. Vi som föräldrar fyller bara i ett papper på vilka livsmedel barnet i fråga inte tål.
  • sarsparis

Fick i går veta helt säkert av pedagogen att de inte ger medicin vid förskylningsastma då man anser att det inte är livsnödvändigt. På måndag kommer vi och min mans arbetskamrat (som har barn på samma förskola med förskylningsastma som också fått till svar att de inte ger det) att skriva ihop ett brev till rektorn, sen ska vi även ordna läkarintyg, pratade med läkaren i fredags och hon blev förvånad över dagis inställning och skulle absolut skriva ett utförligt intyg.

Tack för alla svar, åskikter och tankar!! Jag hoppas innerligt att det löser sig, gissar att det måste vara fler än 2 barn av alla 80 som har det på hans förskola.

• Trulis78

Sarisparis: Vad bra att ni har läkarens stöd i det hela. Stå på er och gå högre upp i hierarkin om rektorn inte lyssnar. Ni har rätten på er sida!

• Mars2007

Hoppas det löser sig för er!!

Hade förskolan inte gett dottern hade hon varit hemma nästan alltid!! På vinterhalvåret iaf!! För sonen blir det samma sak. Dottern har mest hosta inte så tungandad men för sonen är det ngt värre. Har båda hemma nu och de ska börja på ny förskola till hösten - hoppas vi slipper de problemen!!

• mariaheterjag

Jobbar på förskola, vi har ett barn med förkylningsastma och självklart ger vi henne sin dos när det behövs. Vi har fått både skriftlig och muntlig instruktion av föräldrarna, de tar med inhalatorn när det behövs. Funkar jättebra. Just astmamedicin FÅR vi ge då det är en livsviktig medicin och en om man säger kronisk sjukdom.

• CMH

Min son har troligtvis förkylningsastma, förskolan får bara ge honom Bricanylen om dom får ett papper på att han har astma från läkaren säger dom..

Egon 080109
  • galnevale

vår tjej har förkylningsastma men hon brukar bara få sina anfall på nätterna. dock har allt böivit mycket bättre nu med pulmicort. har inte med mig inhalatorn till dagis mer än om jag märkt av att hon haft det lite jobbigare

vi bor ändå så nära med och jag skulle vara där på några få minuter om det skulle behövas samt att dagis ligger i samma hus som vårdcentralen så jag är ganska trygg

• solfrost

Har bara läst TS.

VAd är det för skitsnack?! Klart de kan ge det på fsk, det är som att neka någon att ge insulin vid diabetes!
    Våran kille hade inte varit på fsk många dagar i streck på vintern om han inte fick ha inhalatorn på dagis.
    Trilskas de så ta det via rektorn. Du får väl visa dem hur de ska använda den.

Lycka till!

små barn små bekymmer...stora barn större bekymmer...
  • Cillisen

De kan inte neka dej att ge ditt barn medicin om du har ett läkarintyg vilket du måste ha! Tycker det är bra, för annars kan ju föräldrar skicka med vadsomhelst och be personalen medicinera barnen med. Skulle det då hända ngt så är ju personalen ansvariga.

Be om ett läkarintyg så måste personalen ge ditt barn medicin.

• mawiru

Personal inom skola och barnomsorg är ALDRIG tvingade att ge något barn någon form av medicin vare sig barnet har läkarintyg eller inte.
    Personal FÅR däremot lov att ge ex. astmamedicin etc. om de har tillstånd av rektor eller likn. men aldrig mot sin egen vilja, t.ex. om de inte känner sig tillräckligt säkra på att egenbehandla.

• Trulis78

mawiro: Fast visst har barnomsorgen skyldighet att se till att alla barn har möjlighet att gå på förskola. Om inte personalen kan ge en nödvändig medicin, och där behovet är styrkt med läkarintyg, så tvingas de väl till att i slutänden ta in en resurs för detta ändamål?

• Laire

Bra att ni står på er! På vår förskola har de barn i behov av inhalatorer och de får hjälp. Vi är själva på gång att få kolla sonen för förkylningsastma och skulle han vara hemma varje gång han har problem med hosta så skulle han vara mer hemma än på förskolan.

Tyvärr vill vissa pedagoger inte befatta sig med mediciner. Jag vet ett fall med ett diabetessjukt barn där lärarna vägrade ge insulin utan ville att föräldrarna skulle åka från jobbet varje gång det behövdes. Detta trots att lärarna erbjöds utbildning av vårdpersonal.

Vad jag förstått av barn i behov av medicin och (för)skol(e)världen kan man aldrig tvinga personalen att ge läkemedel om de inte vill, däremot kan man bråka med dem och argumentera och hoppas att de ger med sig. Annars måste de nog ta in en resurs som Trulis säger (det är jag däremot inte lika säker på). Tack och lov är de personerna som vägrar i minoritet, men det är hemskt för de som drabbas!

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • Patrik S

Hej, Vårt barn har precis samma typ av symptom som du beskriver. Vi har fått skaffa en extra inhalator och lämnat på dagis. I början bemöttes vi av samma svar som ni gjort. Vi gick dock vidare till chefen för dagiset med utlåtande från läkaren och då fick de backa. Idag går det hur bra som helst. Lycka till!

• Ann-Louise

På min förskola ger vi alltid barn som behöver hjälp med inhalator denna medicin på förskolan. Detta eftersom många barn behöver hjälp med detta alltid/dagligen för att kunna fungera i vardagen. Däremot ger vi inte febernedsättande eller penicillin vilket får ges i hemmet, då barnet bara är i behov av detta under kortare perioder. Tycker ni ska stå på er. Inga problem att ge detta på förskolan.

Svar på tråden Ni med barn med förskylningsastma som går på dagis....