• sarsparis

Ni med barn med förskylningsastma som går på dagis....

Vi har nu fått konstaterat att vår son har förskylningsastma. Han ska andas in pulmikort och airomir när han är förskyld. enligt läkare behöver han inte stanna hemma om han i övrigt är feberfri och pigg. får han inte andas in sina preparat får han världens hosta och blir lite tungandad. När han får andas in har han inga besvä besvär alls. 
     Idag när han lämnades på dagis tog jag upp detta med personalen och sa att vi ska få en extra inahaltor med mediciner för att ha på dagis, varav pedagogen säger att det inte får ge sådant utan att han får stanna hemma tills han är bra.
    Är det verkligen så? Det innebär att vi i princip får vara hemma 2 v i månaden som det varit hittils trots att han är pigg och glad i övrigt.
     Hur är det på erat dagis, ger personalen de mediciner de behöver när de är förskylda eller får era barn stanna hemma?

• Svar på tråden Ni med barn med förskylningsastma som går på dagis....
  • solida

Jag har själv tagit beslutet att de inte ska behöva ge sonen medicinerna, utan om han får ett anfall ska de ringa så kommer jag och hämtar och så medicinerar vi hemma i lugn och ro. Min son får oftast astman när han varit förkyld i någon dag, och då håller vi honom hemma tills han är helt bra. Hittills har de inte behövt ringa, och han har haft astman i ett och ett halvt år.

När han blir lite större (om han fortfarande har astma) kommer vi lämna en sådan "liten" inhalator som han själv kan använda på förskolan och skolan.

Jobbar själv på förskola, och jag är lite kluven till att ge mediciner. Känner mig inte helt trygg med det själv. Tänk om det blir fel, etc. Men vi har mediciner för de barn som har t ex epilepsi eller allvarlig allergi, som man ska ge i akuta fall. Borde ju kunna vara samma med astma.

• Nummer2

Vi har två barn med förkylningastma och här ger 6 års (skolan) till 6 åringen.
    tyvärr missas det ofta att ge de två gånger om dagen som skas.
    Skulle han ej få medicin på skolan skulle han behövha vara hemma som förra vintern dvs varannan vecka minst och det funkar inte.
    Lillebror har än så länge ej behövt på dagis men det är helt okej för förskolepersonalen att ge.

It`s a darn poor mind that can only think of one way to spell a word
  • Busbellan

Min dotter har precis fått diagnosen infektionsastma.
    Hon kommer antagligen behöva airomir då och då även dagtid på dagis.
    Har inte pratat med dem än om det eftersom hon varit hemma från dagis i 2 veckor nu.
    Men medicin mot kroniska sjukdomar SKA personalen på dagis ge!

Mamma till Nora, August och Ella
  • sarsparis

Tog upp det igen med en annan personal, hon skulle kolla upp det sa hon.....sen berättade min man att hans arbetskamrats son som går på samma förskola fast på en annan avdelningen också har förskylningsastma, och där ger personalen det inte, trots läkarintyg, de hade sagt att de ger bara det till barn som har astma och måste ha det varje dag året om behöver barn det vid förskylning får de stanna hemma.... så jag gissar att detsamma gäller min son. Men jag ska ta det med rektorn om de säger nej till oss. Eller rättare sagt, vi och mannens arbetskamrat ska ta det med rektorn, kanske lättare om man är fler.

• Busbellan
    sarsparis skrev 2010-03-04 20:26:03 följande:
    Tog upp det igen med en annan personal, hon skulle kolla upp det sa hon.....sen berättade min man att hans arbetskamrats son som går på samma förskola fast på en annan avdelningen också har förskylningsastma, och där ger personalen det inte, trots läkarintyg, de hade sagt att de ger bara det till barn som har astma och måste ha det varje dag året om behöver barn det vid förskylning får de stanna hemma.... så jag gissar att detsamma gäller min son. Men jag ska ta det med rektorn om de säger nej till oss. Eller rättare sagt, vi och mannens arbetskamrat ska ta det med rektorn, kanske lättare om man är fler.
    Låter ju helt sjukt.
    ett barn med infektionsastma kan ju behöva inhalera ett tag även efter att förkylningen gått över, man kan ju inte stanna hemma så länge.
    Man kan ju faktiskt vara på dagis även om man är lite fökyld, det är ju alla barn då och då.
    Min erfarenhet är även att de barn som har infektionsastma drar på sig alla förkylningar lättare och medicinerar då inte personaeln så kan ju barnet aldrig vara på dagis
    Mamma till Nora, August och Ella
  • sarsparis
    Busbellan skrev 2010-03-04 20:29:19 följande:
    Låter ju helt sjukt.ett barn med infektionsastma kan ju behöva inhalera ett tag även efter att förkylningen gått över, man kan ju inte stanna hemma så länge.Man kan ju faktiskt vara på dagis även om man är lite fökyld, det är ju alla barn då och då. Min erfarenhet är även att de barn som har infektionsastma drar på sig alla förkylningar lättare och medicinerar då inte personaeln så kan ju barnet aldrig vara på dagis
    Precis, visst är det så....blev också förvånad när min man berättade det. men vi får ju helt enkelt ta det högre upp.....
  • TezzyBump

de gav inte vår dotter på dagis heller, men vi gav morgon och kväll och det funkade.
    är barnet så pass rossligt att de behöver airomir mitt på dagen är det väl skönast för barnet att vara hemma?
    vi gav pulmicort i förebyggande syfte och ökade på under förkylning/vid behov och airomir bara när det behövdes vid förkylning enstaka ggr.

• Frostizz

Vi ger leo en underhållningsdos en puff morgon o en puff på kvällen med pulmicorten.
    Vid minsta tecken på förkylning, tex näsan rinner el han hostar till ett par gånger. Då ska vi öka dosen till 2 puffar 3 gånger om dagen i 5 dagar samtidigt som vi ger airomiren 5 gånger om dagen i 3-4 dagar. Efter 5 dagar så sänks dosen till 2 puffar morgon o kväll tills 2 veckor har gått. Airomiren ges vid behov.
    Efter 2 veckor går vi tillbaka till underhållningsdosen.
    Hostan ger oftast med sig o han är bra efter 5 dagar, MEN han kan börja om på en ny förkylning tex dag 10.. o då måste vi öka igen..
    Så här skulle det bli en himla massa vabbande på vintern om dom inte puffade på dagis. Som det har varit nu sen i december så har vi kunnat gå tillbaka till underhållningsdosen 2 gånger. Han har behövt stå på en högre dos för att kunna fungera normalt.
    Vi längtar till sommaren. O hoppas att han växer ifrån det, han blir 4 år nu i maj.

• Mela78

Har sett personalen på vårt dagis ge inhalation till barn. Tvivlar att föräldrarna ens visat läkarintyg på behovet, varför skulle man som föräldrer dra medicin till dagis och be personalen hjälpa till om det inte behövdes? Konstig inställning på vissa dagis! Och att inte ge barn de läkemedel som det tom finns läkarintyg på att behöver ges är helt ofattbart. Klart barn inte måste vara hemma bara för att de har behov av att inhalera mot förkylningsastma. Vår son måste inhalera ca 1,5 vecka efter att han blivit frisk för att inte få svåra problem med sin astma och behöva åka till akuten. Men med inhalationerna är han som vilken annan unge som helst.

• solida
    Mela78 skrev 2010-03-05 21:02:44 följande:
    Har sett personalen på vårt dagis ge inhalation till barn. Tvivlar att föräldrarna ens visat läkarintyg på behovet, varför skulle man som föräldrer dra medicin till dagis och be personalen hjälpa till om det inte behövdes? Konstig inställning på vissa dagis! Och att inte ge barn de läkemedel som det tom finns läkarintyg på att behöver ges är helt ofattbart. Klart barn inte måste vara hemma bara för att de har behov av att inhalera mot förkylningsastma. Vår son måste inhalera ca 1,5 vecka efter att han blivit frisk för att inte få svåra problem med sin astma och behöva åka till akuten. Men med inhalationerna är han som vilken annan unge som helst.
    Det handlar inte om att man tror att föräldern skull ljuga om medicinen, utan om att man som personal vill vara helt säker på att man ger rätt medicin vid rätt symptom och i rätt dos. Det är då bra att ha ett skriftligt läkarintyg och inte bara en muntlig instruktion från en förälder (eller en läkare). Har man det skriftligt är det lättare att göra rätt och veta hur man ska göra. Alla vill självklart barnets bästa, både föräldrar och förskolepedagogerna!
Svar på tråden Ni med barn med förskylningsastma som går på dagis....