• Veladis

Katt i tratt

Vi lät kastrera vår ettåriga katthona igår. Nu går hon med tratt, har ont och är allmänt olycklig. Känns jobbigt, det är ju vi som har orsakat det även om det var för hennes bästa. Hur kan vi göra för att underlätta för henne? Hjälpa henne på bästa sätt. Hon är inte glad på oss, verkar skämmas för tratten inför oss och sin kattkompis. Mest ligger hon under vår säng och sover. Hon vill inte bli kelad med, vänder sig bara bort. Skruttkisse!
    Jag förstår att det tar tid att läka och komma i gängorna igen. Men finsn det något vi kan göra för henne? Förutom att ge henne tid och låte henne vara ifred? Jag har sett henne ät lite en gång sedan igår, och dricka lite vatten också. Hon gick (stapplade) på lådan bland det första hon gjorde.

Hur länge måste de ha tratten?

Jag läste på katter.nu att man kunde göra en liten overall/body av ett strumpskaft eller en tröjärm istället, men hur skulle vi få in en leden katt som har ont i en sådan? Vi har även fått tips om någon slags krage. Det är dock inte på tapeten att köpa en sådan just nu.

Tacksam för stöd och tips. Känner mig som elaka matte just nu bara...

• Svar på tråden Katt i tratt
  • M Hellin

Jag är trattmotståndare in i det längsta, jag håller djuret under uppsikt i den mån jag kan, och skulle jag se att tratt behövs så åker den bara på när jag själv inte är i närheten och kan kolla. Min veterinär sa att det gör inget om de slickar lite, så länge de inte slickar och biter och gnager runt såret hela tiden. Mina honor har vart sydda med metalltråd, så det har aldrig varit nån risk att de har kunnat få upp stygnen.

The past is history. The future is a mirage. The only reality is now. Your life is the journey. Enjoy the journey.
  • Veladis

Hur länge ska de ha tratt, det sa aldrig veterinären.
    Vi skulle ta bort stygnen tio dagar efter operationen, det är tyå lördag-söndag. Hon är utan tratt just nu, låter bli stygnen men lever runt som f-n, busar, jagar kompisen, dribblar legobitar, etc. Det kanske hon inte ska? Är det risk för att såret går upp, nästan en vecka efter operation? Det är så härligt att se henne pigg och glad, så jag vill helst inte sätta på tratten igen...

• Upptagen
    Veladis skrev 2010-02-17 21:50:19 följande:
    Hur länge ska de ha tratt, det sa aldrig veterinären.Vi skulle ta bort stygnen tio dagar efter operationen, det är tyå lördag-söndag. Hon är utan tratt just nu, låter bli stygnen men lever runt som f-n, busar, jagar kompisen, dribblar legobitar, etc. Det kanske hon inte ska? Är det risk för att såret går upp, nästan en vecka efter operation? Det är så härligt att se henne pigg och glad, så jag vill helst inte sätta på tratten igen...
    Om det har gått en vecka så behöver du nog inte oroa dig. Våran ena honkatt blev helt GALEN av sin tratt, jag har aldrig sett ett liknande vredesutbrott tidigare, hon flög RAKT upp i luften och klöste åt alla håll och kanter så att tratten flög av. Det var nog redan första dagen, och hon fick vara utan, det gick inte att ha tratten på henne.

Som tur var var det alltid någon hemma som kunde hålla koll på henne, och hon hade inget intresse av att slicka på såret som tur var. Hon började dessutom att hoppa redan första dagen, vilket inte rekommenderas, men det läkte hur fint som helst. Katter har ju väldigt fint läkkött som tur är.
  • Veladis

Vår katt körde varianten två dagar gömd under sängen, sen två dagar då hon smög runt försiktigt och skämdes, ytterligare två dagar då hon tog det lugnt men började återta sina gamla sovplatser och så sjunde dagen idag då hon busat runt ordentligt, även med tratt.

• knyjoy

Min stackars hankatt skulle kastreras i måndags. Men när vi kom till veterinären hittade han bara en testikel. Han kände i min kisses ljumske och trodde att den var där. Men när jag senare på dagen kom och hämtade min kisse hade han tre stora hål, ett i varje ljumske och ett i buken. Och inte hade de hittat någon pungkula heller.

Min kisse har tratt, men den är för liten så han når att slicka litegrann på såren i ljumskarna. Tror däremot inte att han slickar PÅ såren, men absolut runtomkring. 

Köpte en ny tratt idag, men den var så stor att han släpade den i golvet och den såg väldigt tung ut. Dessutom var "hålet" alldeles för stort så den såg inte ut att sitta så bra heller, och det var storleken efter den jag redan har. 

Han är inte på såret speciellt mycket.. bara ibland.. kanske 5-6 ggr om dagen men jag har haft uppsikt på honom och börjat klia honom i nacken varje gång så att han tänker på något annat.

Vet inte riktigt om jag borde vara orolig?

• knyjoy

Min stackars hankatt skulle kastreras i måndags. Men när vi kom till veterinären hittade han bara en testikel. Han kände i min kisses ljumske och trodde att den var där. Men när jag senare på dagen kom och hämtade min kisse hade han tre stora hål, ett i varje ljumske och ett i buken. Och inte hade de hittat någon pungkula heller.

Min kisse har tratt, men den är för liten så han når att slicka litegrann på såren i ljumskarna. Tror däremot inte att han slickar PÅ såren, men absolut runtomkring. 

Köpte en ny tratt idag, men den var så stor att han släpade den i golvet och den såg väldigt tung ut. Dessutom var "hålet" alldeles för stort så den såg inte ut att sitta så bra heller, och det var storleken efter den jag redan har. 

Han är inte på såret speciellt mycket.. bara ibland.. kanske 5-6 ggr om dagen men jag har haft uppsikt på honom och börjat klia honom i nacken varje gång så att han tänker på något annat.

Vet inte riktigt om jag borde vara orolig?

• Kastrull

knyjoy

Jag skulle inte riktigt lita på att katten inte är på även stygnen. Vår ena kisse har tratt just nu, skulle slippa från och med igår men lyckades i ett obevakat ögonblick (det gick fort!) lossa på stygnen så att det uppstod en pytteliten blödning. Jag som bevakat ett bra tag hade inte sett något större intresse för själva sårskorpan, men som sagt det gick snabbt sen. Nu är detta endast ytliga stygn i huden och dessutom läkt i grunden, inte lika allvarligt som om det varit ett större ingrepp -som en kastration ju är- men jag vill med detta ha sagt att man nog ska vara lite misstänksam och en smula överbeskyddande under den kritiska perioden. Både en själv och katten har igen det senare när allt läkt som det ska.

Någon undrade kring kastrerade honkatter och full rulle: Min erfarenhet är tat vet avråder från alltför stimmigt bus och framförallt hopp upp på möbler, fönsterbräden osv. Om katterna gillar att ligga och brottas med tassarna mot magen på varann så kan det gå tokigt. Och en katts tunga är inte slät som en hunds. Därför samlas mer bakterier på kattens tunga, bakterier som inte ska tillåtas komma in i såret. (Den sträva tungan medför också en ökad "skrapning" av sårytan).

• Dessan J

Vill dela med mig lite av mina tratterfarenheter de sista månaderna, och framförallt över den syn de veterinärer som jag haft att göra med har när det gäller trattbärande.

Jag lämnade in min katt Helios för perinal urethrostomi (penisamputation) på Regionssjukhuset i Helsingborg eftersom han knappt kunde kissa (för trångt urinrör). Själva ingreppet var ganska simpelt och ingen information om risker gavs. I väntan på operationen hade han kateter. Han lyckades ta sig ur sin tratt helt och hållet och dra ut katetern så de fick sätta en ny. Sedan opererades han, allt gick bra, det läkte fint och han kunde kissa själv en dag senare när smärtan lagt sig lite. Han hade därefter tratt med sele samt uppblåsabar krage. Andra natten efter operationen tog han sig ur tratten igen och slickade/bet upp såret så det behövdes en ny operation. Deras förklaring till det inträffade var att Helios är en "självdestruktiv katt" och att det var tråkigt att han "gjort så mot sig själv".

Tolv dagar efter vi lämnat in honom fick vi hem honom med ett öppet köttsår, eftersom såret dragit ihop sig och spruckit, samt en räkning på ca 34 000 kr (preliminära siffran var 5000 kr). Under bilfärden hem lyckades Helios ta sig ur tratten igen mitt på motorvägen. Lyckligtvis var vi två i bilen så vi lyckades hindra honom från att slicka på såret en längre tid. Det blev då i alla fall väldigt uppenbart hur han lyckats ta sig ur tratten, för halsbandet var extremt löst spänt: man kunde få in hela handen och underarmen under det. Den uppblåsabara kragen runtomkring hängde löst som ett halsband. Då jag ringde veterinären som skickat hem oss och påpekade detta var hennes förklaring att man inte kan sätta på en katt en tratt så att den inte kan ta sig loss eftersom de är så smidiga. Har någon annan hört den här förklaringen?

Efter andra oeprationen behövde han morfinplåster och två ytterligare smärtstillande. Efter hand som det fula såret läkte blev det svårare för honom att kissa och en dryg vecka senare var vi tillbaka där vi började med en katt som inte kunde kissa. En tredje operation behövdes. Som tur var kunde samma operation utföras igen, vi var rädda för att det skulle krävas en bukoperation som hade mycket sämre prognos eller att han helt enkelt inte skulle behöva utstå mer lidande om prognosen såg för mörk ut. När vi fick hem honom efter det var även då hans krage påsatt amatörmässigt - en hel hand kunde fås in under halsbandet.

När vi har haft honom i tratt (2 veckor efter han kastrerades förut, 3 veckor innan första operationen, en dryg vecka mellan operationerna, 2 veckor sen sista operationen) har han aldrig lyckats ta sig loss, och tro mig, han har försökt. Vi har då haft halsbandet så pass spänt att man endast fått in 2 fingrar under halsbandet. Har någon hört några riktlinjer för hur en katt skall sättas på? För veterinärerna i Helsingborg menar att man inte kan sätta på en tratt+sele+uppblåsabar krage på katt så att det sitter säkert. Varför lyckas då jag så bra när han är hemma? Är katter verkligen så smidiga så de kan deformera sittkranium och dra sig ur ett halsband med mindre diameter är själva skallbenet?

Och hur många tror att det behövdes två extra operationer för att Helios är en självdestruktiv katt??!!

Besviken matte

• Endag

Min katt har tratt sen igår, hon måste för hon hade lyckats bita bort stygn så jag fick åka med henne så de fick sy igen

Men hon lyckades få bort tratten i natt !!!
    Hur gör man för att den ska sitta så bra som möjligt???? Kan ju inte sätta den för hårt!

♥ Stolt & Lycklig mamma till Eddie ♥
  • nemo1

Kan du inte klippa till en body istället? Är hon inte sydd med självupplösande stygn?

• Endag

jo hon är sydd med det, hon har även en dräneringsslang just nu. Men det funkar att sy till och dra på det då? Så det inte gör ont eller nåt av det :-S

♥ Stolt & Lycklig mamma till Eddie ♥
  • nemo1

Det går, den behöver ju inte sitta så tajt. Klipp till en tröjärm eller något liknande. Jag har aldrig tratt på mina jourisar så du måste haft en himla otur för det är ju bara två pyttesmå trådstumpar som syns efter sutureringen.

• Joico

Asch, länkarna skar sig lite så man får kopiera och klistra en det funkar väl det å Lycka till!

• Ebenholt

Ang. Tratt som katten tar sig ur: ANVÄND SELE!! Då behöver man inte spänna jättehårt, katten tar sig inte ur ändå!

Svar på tråden Katt i tratt