Katt i tratt
Vi lät kastrera vår ettåriga katthona igår. Nu går hon med tratt, har ont och är allmänt olycklig. Känns jobbigt, det är ju vi som har orsakat det även om det var för hennes bästa. Hur kan vi göra för att underlätta för henne? Hjälpa henne på bästa sätt. Hon är inte glad på oss, verkar skämmas för tratten inför oss och sin kattkompis. Mest ligger hon under vår säng och sover. Hon vill inte bli kelad med, vänder sig bara bort. Skruttkisse!
Jag förstår att det tar tid att läka och komma i gängorna igen. Men finsn det något vi kan göra för henne? Förutom att ge henne tid och låte henne vara ifred? Jag har sett henne ät lite en gång sedan igår, och dricka lite vatten också. Hon gick (stapplade) på lådan bland det första hon gjorde.
Hur länge måste de ha tratten?
Jag läste på katter.nu att man kunde göra en liten overall/body av ett strumpskaft eller en tröjärm istället, men hur skulle vi få in en leden katt som har ont i en sådan? Vi har även fått tips om någon slags krage. Det är dock inte på tapeten att köpa en sådan just nu.
Tacksam för stöd och tips. Känner mig som elaka matte just nu bara...