• Nystart

Australien på egen hand

Hej alla!

Vi funderar på att åka till Australien och bo där i ett år eller två. Vi kommer inte bli skickade av varken mitt eller min mans jobb så vi måste fixa allt runtomkring själva. (Men min mans jobb här i Sverige förmedlar kontakt inom koncernen så det ska förhoppningsvis inte vara något problem att få jobb för honom.) Är det någon som gjort något liknande? Eller är det ett fööör stort projekt att landa?

Vi har tre barn i åldrarna 2, 7 och 9. Planen är att min man jobbar i Sydney, jag pluggar på distans eller på plats. Vill helst inte jobba å behöva lämna barnen på dagis när vi är där. Barnen går i skola där, alternativt hemundervisar jag dem.

Vi har lite släktingar i Sydney som kan vara sponsorfamily om det behövs till visumen.

Vad tror ni?

• Svar på tråden Australien på egen hand
  • Swedish down under

Hej!

Hur seriosa ar ni? JAg menar, har ni kollat pa detta ordentligt? 
    Det ar namligen RIKTIGT SVART att fa visum har (sager inte sa for att avskracka, men bara sa att du vet).
    Min man ar australensk och min dotter ar australensk (och svensk) och anda ar jag har pa turistvisum (men ajg far mitt permanenta snart, men du fattar grejen... det ar svart och det dar tid).
    Ar ni under 30 ar kan ni ju iofs aka hit pa Work and holiday visum (far jobba 3 manader i taget pa ett och samma stalle i 1 ar) annars maste man bli sponsrad av ett foretag for att komma hit (eller plugga har i minst 2 ar till ett yrke som leder till en examen och det yrket maste finnsas pa en lista pa wanted professions).
    Man far inte plugga pa distans (pa ett australensiskt universitet) i australien om man inte ar australensk... 
    Forlat for att jag ar negativ. Jag ar sjalv bara sa javla trott pa mydighetsidooterna har efter 2 ar...
  • Londonvibes

Man kan val inte soka working holiday visum om man har dependants, dvs barn, om jag har forstatt det ratt.

Det beror val helt pa vad det ar for yrken ni har, finns det nan chans att din mans jobb kan ordna med visum? Deras australienkoncern kanske kan sponsra honom?
    Om ni reser in pa turistvisum sa far era barn inte ga i skolan i australien. Dessutom kan man inte stanna ett helt ar pa ett turistvisum, utan i max sex manader.

Borja med att kolla upp om ni kan fa ett visum, gar inte det sa ar det bara att lagga ner och aka till australien pa semester istallet.

Swedish down under, varfor ar du dar pa turistvisum? Har du sokt ditt spousevisa i australien? Det ar lattare och gar fortare om man soker det utanfor australien...

• Nystart

Hej igen å tack för era svar.

Jo, vi är seriösa. Jag har varit inne på en australiensisk visumsida där man klickar i en massa saker å sedan får svar på vilket visum man kan få. Min man får ju jobb innan vi åker, hans företag sponsrar, plus att vi har en adress i Sydney i och med min mans släktingar. Både mitt och min mans yrke står med på wanted-listan.

När jag fyllde i våra uppgifter fick jag fram att vi kunde få ett vanligt working-visa, så jag hoppas det kan ordna sig. Men man vet ju aldrig med myndigheter. Man kanske ska ringa å prata med dem för att få lite mer säkert besked innan man börjar planera för mycket. Vi är över 30 så det blir inte work and travel. plus att jag hört att det är svårt att få jobb med det, om man inte är ute efter mer säsongsanpassat jobb som fruktplockar eller så.

Visste inte att man inte fick studera i Australien, men då får då bli ett svenskt universitet istället. Bra info! :) 

Har kollat upp hemundervisning och tror nog jag fixar det, har även prata med barnens nuvarande skola som var positiva och villiga att hjälpa till med lite planering.

Det som avskräcker är ju allt man hört om myndigheterna och krånglig byråkrati. När man blir skickad av ett företag fixar de ju allt sånt, nu blir det mycket jobb vi får fixa själva. Å boende undrar man ju lite över, hur lätt fixar man det? å klarar man sig på en lön? Min man kommer tjäna ganska bra, å vi är ju villiga att downsiza lite när vi är iväg. Men vi är ju fem i familjen å behöver ju lite utrymme.

Ibland känns det som att det är föööööör mycket jobb med detta, men ibland känns det som att man ska förverkliga sina drömmar å inte låta "småsaker" komma emellan.

Förstår om du är negativ Down under, om du har dåliga erfarenheter. Hoppas det ordnar sig för dig och ditt visum snart.

• Mosie

Om man klarar sig pa en lon... ja det skulle jag inte tveka en sekund. De flesta barnfamljer i Australien lever ett bra tag pa bara en lon eftersom det ar valdigt mycket hemmamammor har nar barnen forst kommer, sa varfor skulle inte ni ocksa kunna det. Om du inte ska ha barnen pa dagis och inte skola heller sa har ni ju inte dem utgifterna heller.

Vi har tva barn och lever pa en lon (egenforetagare) i tre ar, vi bor visserligen inte i Sydney, men i Australiens nast dyraste stad Perth.

• Sponkilonk

Hej!

Vi åker i September till Perth i 6 månader. Vi reser också med 3 barn. Har min syster och hennes familj där, men vi gav upp tanken efter ett tag på att jobba där. Det blev för krångligt. Man får betala ganska höga kostnader för att ansöka om visumen, och det är inte säkert att man får det ändå. Min man kommer vara föräldraledig och vi kommer ha hemundervisning för vår äldsta son som kommer att gå i första klass. Därför kommer vi resa på ett turistvisum.

När vi kollade upp vad det skulle kosta att ha våran kille i Australiensisk skola fick vi besked om att det skulle kosta 200 000 kr att ha honom där i 6 månader. Vet dock inte om det gäller för alla och på alla typer av visum. Du pratade om hemundervisning. Vill bara berätta att det inte var helt lätt att få igenom. Ansök om det i god tid om det är det ni tänkt att göra.

Lycka till med allt. Hoppas ni kommer iväg.

• Pippinio

Hmmm... Jag bor i Sydney. Jag skulle nog saga att om man vill bo inom 1 h pendlande till centrum (om det ar dar din mans jobb kommer att vara) och maste hyra ett hus som ar tillrackligt stort for tre barn sa kan det bli svart att klara sig pa en lon om inte din man tjanar ordentligt bra. Standarden pa hyresbostader har ar betydligt lagre an i Sverige, sa jag skulle nog saga att ni for ett hyffsat townhouse med 3 sovrum maste rakna med ca $550 - $600 i veckan (och da tillkommer vatten och el). See ett exempel har pa vad ni kunde fa http://www.domain.com.au/Property/For-Rent/House/NSW/Marrickville/?adid=6594514 och da ar detta ca 40 min fran stranden... Om ni skulle hyra i de ostra delarna av stan, eller narmre city sa kostar det ju betydligt mer...

Det ar relativt stark konkurrens om hyresbostader i Sydney eftersom det ar nagot av en akut bostadsbrist. Men inte ens i narheten av hur situationen se ut i exempelvis Stockholm...

kanske ni kommer fa nagot slags bidrag fran sverige medan ni ar har. Men om vi utgar ifran att ni inte har nagra direkta sparpengar att dra ifran sa maste nog din man tjana atminstone $100k om aret for att ni ska kunna ha en hyffsad livsstil...

Fast vet du, det ar absolut vart det! Australien ar ett underbart land och du kommer att ge dina barn en ovarderlig tid!

Lycka till

• Nystart

Hej,

vilken bra info alla här sitter på {#lang_emotions_smile} Superbra att få lite koll på kostnader för boende, skolor osv.  

I alla fall är min man inte riktigt med på tåget längre. Han har fått nytt jobb å trivs jättebra med det. Så status är väl att det ligger å drar lite. jag antar att vi avvaktar nåt år. Men det finns fortfarande med i livsplanen.

Lite trist känns det, för vi var så laddade nu. Men det är ju ändå bäst om båda vill lika mycket, eftersom det kommer krävas mycket svett innan vi är där. Kanske blir det en semester dit i höst, för att vi andra ska få känna lite på landet, min man har ju varit där förut å vet att han älskar det.

Åååh, nu när jag skriver detta blir jag helt sugen igen. Bara få bryta upp från detta ekorrhjul å se nåt nytt! Får nog försöka övertala mannen lite igen...

Svar på tråden Australien på egen hand