• Skehamn2010

Om din hund eller katt plötsligt börjar bajsa och kissa inomhus från att tidigare varit rumsrent, vad gör du?

Ja hur skulle ni göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-03 08:10
    Syftar då på att katten/hunden kissar på mattor, möbler, sängar, soffor, barnens kläder, deras leksaker.....ni fattar. En väldigt jobbig situation.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Om din hund eller katt plötsligt börjar bajsa och kissa inomhus från att tidigare varit rumsrent, vad gör du?
  • nelli08

Vi hade det problemet med vår katt ett tag, vid två olika tillfällen. Ena gången katten kissade inne var när vi skaffade första hunden. & andra gången var när vi flyttade från lägenhet till hus. Men vi gjorde oss inte av med honom utan tänkte att det beteendet har säkert någon förklaring.. säkert så var det mycket nytt för honom.. ny famljemedlem + nytt boende.. Han har aldrig mer gjort så sen dess.

• tessum

Vaterinär först, hittar han/hon inget fel så hade det blivit avlivning omedelbart.

• Ruggugglan

Kontaktar veterinär.

Kimmy 051130 Charlie 100111
  • ashera

Annat, tog inte till veterinär utan testade massa andra saker först, t  ex hon fick inte komma in i sovrummen, vi flyttade på lådan, flyttade matplatsen, pratade med förra ägarna, köpte feliway, som hjälpte. Men vi visste i stort sett orsaken, eller gissade oss till den. Vår katt hade haft högsta rang i sitt förra hem, sen kom hon till oss och fick på nöten av katten som redan fanns här. När hon väl accepterade sin lägre ställning med hjälp av feliway så gick problemet över.

Hon både kissade och bajsade på olika ställen, men med mellanrum mellan gångerna så det var inte varje dag, så vi förstod att det nog inte var något fysiskt, isåfall hade det blivit veterinären. Om inga fel hittats hade hon fått flytta tillbaka till sin förra ägare. Men allt löste sig som tur var

• Vindfall

Hade det problemet och tog hunden till veterinären, det visade sig vara förhudskatarr som enkelt gick att bota. Vem fan avlivar eller lämnar bort djuret utan att ta reda på orsaken till beteendet?

Livet går fort nu...
  • gedansk

Fört skulle jag se vad som ändrats i miljön ex för katten ny sand flera lådor mm och sedan skulle jag kontakta en vetrinär för att få råd och om de rekomenderade en undersökning. Inte skulle jag avliva katten eller hunden!

• gedansk
    NiminyPiminy skrev 2010-02-03 12:35:32 följande:
    Jag har detta problem just nu och det är ett svårt dilemma. Min lilla, söta 2½ åriga Tello har kissat inne ca två gånger per dag i 6 månader nu. Sen vi fick vår hund i somras. Vi tog honom till veterinären och har provat en grej som man sätter i vägguttaget, denna sak ska göra djur lugna och trygga. Har haft den i väggen i en månad snart och ingen förbättring. Vi har nu bokat tid för avlivning på fredag. Det var ett svårt beslut men vi kunde inte heller låta honom lida. Vi orkar visserligen inte torka kiss varje dag från möbler och golv. Men skulle gärna göra det om det inte var så att han vantrivs. Tello har blivit smal och kräks ofta. Funderade på en omplacering men är tyvärr rädd att han inte skulle få det så bra. Känns som att man måste kunna ta beslut om avlivning om man en gång skaffat djur. Det är inte rätt att låta djuret lida för att man själv vill ha kvar sitt djur. Usch! Vill inte att det ska bli fredag...
    min katt Sture slutade att kissa/markera inne så fort han fick bli utekatt.
  • ThereseNyman

Skulle stå ut ett par dagar i ett försök att vänta ut det, skulle det inte gå över skulle jag ta kontakt med veterinär.

Annars kan man ju göra som min son sa, snart 5 år, vid ett tillfälle då vår katt bajsat på mattan:
    "Vi borde ta ett kort på Nisse o lägga ut på Blocket o sälja han!"

~~ISABELLE 020915 & LUDWIG 050404 & ALICE 081004~~
  • logg81

Röstar annat.

Först skulle jag se om det var någon ny fluga hunden kommit på. Det invägt i allmäntillståndet.
    Skulle det vara så att hunden fortsätter kontaktar jag en veterinär och ser vad denne säger. Skulle det inte vara någon sjukdom som går att bota så skulle hunden få ha det bra tills det inte var värdigt längre. Annars medicinera så att hunden kan må bra igen.

Omplacering finns inte med i min värld då mina hundar har flyttat (bytt ägare) tillräckligt. Så det sista alternativet är ju avlivning... Men då ska det inte finnas något annat alternativ kvar.

Just nu har vi en översexuell hanhund som går och drättlar både det ena och det andra inomhus. Men vi vet ju varför han drättlar så han ska få hjälp med det så fort det finns pengar att hjälpa honom med. Hans bekymmer är inte akuta, bara jobbiga...

Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • Sara Li

Vår hund har bajsat inne två gånger idag. Det har aldrig hänt tidigare. Hon är 14 år gammal och har börjat bete sig konstigt på andra plan också, bland annat rymt hemifrån och gått omkring på byn... vi brukar kunna släppa ut henne i vår inhägnade trädgård och där gör hon sina behov och sedan går hon in igen. Hon har även morrat på folk som kommit hit, det har hon aldrig förr gjort heller. Vad kan detta bero på tror ni? Demens? Förut lydde hon alltid vad vi sa till henne, men nu är det precis som om hon inte förstår vad vi säger.

• Lathundarna
    Sara Li skrev 2010-02-26 17:58:10 följande:
    Vår hund har bajsat inne två gånger idag. Det har aldrig hänt tidigare. Hon är 14 år gammal och har börjat bete sig konstigt på andra plan också, bland annat rymt hemifrån och gått omkring på byn... vi brukar kunna släppa ut henne i vår inhägnade trädgård och där gör hon sina behov och sedan går hon in igen. Hon har även morrat på folk som kommit hit, det har hon aldrig förr gjort heller. Vad kan detta bero på tror ni? Demens? Förut lydde hon alltid vad vi sa till henne, men nu är det precis som om hon inte förstår vad vi säger.
    Gamla hundar får sämre syn och hörsel och kan mycket väl bli dementa. Värt att kolla upp kanske?
  • LyckligtSlut

Tar till veterinär om inte det beror på uppenbar stress som jag själv kan avhjälpa.

• vackrastarflow
    LyckligtSlut skrev 2010-02-26 18:47:22 följande:
    Tar till veterinär om inte det beror på uppenbar stress som jag själv kan avhjälpa.
    samma här
  • Liaisolde

En Pomeranian hane 13 v gör detta endast för att protestera. Vet exakt vilken knapp han ska trycka på. Han bara jävlas för att se om husse & matte kommer sätta ner foten.

Dags för valpen att ha det lite tråkigt & absolut ingen uppmärksamhet. Händer det mig andvänds klicker & massor av beröm om/när jag hinner ut med honom. Finns en anledning varför man inte ska Börja med en Pomeranian. Du måste veta exakt hur/vad du ska göra för att få bort dumheterna på ett klokt sätt!!

• Dexter dot com
    Liaisolde skrev 2017-07-14 00:45:13 följande:

En Pomeranian hane 13 v gör detta endast för att protestera. Vet exakt vilken knapp han ska trycka på. Han bara jävlas för att se om husse & matte kommer sätta ner foten.

Dags för valpen att ha det lite tråkigt & absolut ingen uppmärksamhet. Händer det mig andvänds klicker & massor av beröm om/när jag hinner ut med honom. Finns en anledning varför man inte ska Börja med en Pomeranian. Du måste veta exakt hur/vad du ska göra för att få bort dumheterna på ett klokt sätt!!

Men en valp kan fysiskt inte kontrollera blåsa/tarm innan ca 6 månader så det är inte möjligt att valpen väljer att göra sina behov inne utan det handlar om att ägaren inte kan läsa signalerna valpen ger om att den måste ut.
Svar på tråden Om din hund eller katt plötsligt börjar bajsa och kissa inomhus från att tidigare varit rumsrent, vad gör du?