• Skehamn2010

Om din hund eller katt plötsligt börjar bajsa och kissa inomhus från att tidigare varit rumsrent, vad gör du?

Ja hur skulle ni göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-03 08:10
    Syftar då på att katten/hunden kissar på mattor, möbler, sängar, soffor, barnens kläder, deras leksaker.....ni fattar. En väldigt jobbig situation.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Om din hund eller katt plötsligt börjar bajsa och kissa inomhus från att tidigare varit rumsrent, vad gör du?
  • skånetös78
    NiminyPiminy skrev 2010-02-03 12:35:32 följande:
    Jag har detta problem just nu och det är ett svårt dilemma. Min lilla, söta 2½ åriga Tello har kissat inne ca två gånger per dag i 6 månader nu. Sen vi fick vår hund i somras.Vi tog honom till veterinären och har provat en grej som man sätter i vägguttaget, denna sak ska göra djur lugna och trygga. Har haft den i väggen i en månad snart och ingen förbättring.Vi har nu bokat tid för avlivning på fredag. Det var ett svårt beslut men vi kunde inte heller låta honom lida. Vi orkar visserligen inte torka kiss varje dag från möbler och golv. Men skulle gärna göra det om det inte var så att han vantrivs. Tello har blivit smal och kräks ofta.Funderade på en omplacering men är tyvärr rädd att han inte skulle få det så bra. Känns som att man måste kunna ta beslut om avlivning om man en gång skaffat djur. Det är inte rätt att låta djuret lida för att man själv vill ha kvar sitt djur. Usch! Vill inte att det ska bli fredag...
    Vad jag förstår har detta problem uppkommit när ni skaffade hund? Då är det nog rätt säkert att Tello inte trivs med "kompisen"..en omplacering är nog det enda rätta och absolut inte avlivning!
    *Linnea 7/11-08*
  • Sharatain

annat: börjar med att undersöka vad som kan vara problemet, det kan vara enkla saker hemma som jag själv gör fel som gör att katten ändrar beteende. om jag inte kan komma på något och om katten eller hunden förstås visar tecken på att vara sjuk på något sätt då går jag till veterinären och hjälper sedan djuret allt vad jag kan.

• Miim

Annat: Börjar med nr 1 och visar inte undersökningen något fysiskt fel försöker vi med bla flera toaletter, hormonsprayer, lägga mat där katten markerar osv osv osv osv osv.

Har precis låtit vår ena katt (14 år gammal) somna in efter 5 år av ovanstående försök att få honom att inte markera inne.
    Inte ett enkelt val men tillslut har man prövat ALLT. Det som fanns kvar var att hålla honom isolerad eller omplacering. Inget av de valen var aktuella.
    Problemet uppstod när barnen kom och omställningen blev för stor för honom.

Jag är inte överviktig - jag är jätteviktig
  • Taggtroden

Gör allt för att ta reda på problemet och står ut så länge vi kan. Har råkat ut för detta med vår ena katt och det höll på ett år. Vi lyckades avvänja henne med att göra inne till slut. Vi vet fortfarande inte vad som var problemet, men... maken ville till slut göra sig av med henne men jag vägrade. Idag tackar han mig för det för det finns inget kärare för honom än katterna :)

• tamate

nu bor vi på landet och våra katter bor i vårt stall med tillgång till värme och mat men skulle vi bott i lägenhet så hade jag ju självklart försökt hitta orsaken om det var medicinskt eller någon annan orsak, kastrerar så klart katten om den inte är det redan, men skulle problemet fortgå och det inte är någon få gångtillfälle så skulle jag fråga runt bland vänner om det var någons om kunde ta den och om inte så hade jag avlivat katten. Men både min syster och min mor bor på gård så vi hade säkert kunnat lösa det genom att dom fick katten och den fick bo i deras stall med andra kompisar =)

2 av mina katter bodde hos min mor några år medans jag bodde i USA och gjorde lumpen, dom hade aldrig varit utomhus innan jag fick dom så vi fick träna dom vid att vara ute. den ena klarade det direkt och älskade att vara ute men den ena tog det lite mer träning för men sedan gick det bra för honom med, han blev kung i stallet och höll borta alla grannkatter vilket mor uppskattade =)
  • felicityporter
    Suzy QX skrev 2010-02-03 11:25:05 följande:
    Eh.. om en katt pinkar på sig när den ligger och sover eller jamar när den pinkar.. ja då håller jag med dig. Men en katt kan faktiskt pinka i protest med. Och då är det mer att den går och gräver mitt i en klädhög på golvet och sätter sig och pinkar just där för att den vill det. Inte för att den inte hann på låda..
    Det där med att sätta sig och kissa på klädhögar mm är ett klassiskt tecken på UVI eller inflammerad urinblåsa, jag har själv en katt som lider av kronisk inflammerad urinblåsa och hon har bara jamat när hon kissar och kissat ned sig när hon sov en enda gång (det var när hon var under utredning och innan hon fått rätt medicin, då hade hennes inflammation gått långt!). En katt avskyr att visa sig svag inför sin matte/husse och därför märker man oftast inte att de har ont överhuvudtaget.
  • Dundermamman

Utan tvekan alternativ 1!

*Om man söker efter regnbågen får man faktiskt stå ut med lite regn*
  • MaNiMi

Veterinären först, kan sjukdom uteslutas så är det nog dags att ta itu med vad som kan vara fel i hemmet.

Svar på tråden Om din hund eller katt plötsligt börjar bajsa och kissa inomhus från att tidigare varit rumsrent, vad gör du?