• Pappzor

    Orolig blivande far

    Tjena

    jag hoppas att jag la upp det i rätt nu(första gången jag skriver ett inlägg)
    Men iallafall så har min underbara flickvän äntligen en "bulle i ugnen" {#lang_emotions_smile}
    och jag har inge erfarenheter av det här men redo är jag, visst jag kanske är lite ung men jag känner själv att jag är redo, och hon har nu gått 6+1, så vi hoppas att allt går sin väg... jag hoppas att någon kan ge mig nå goda råd. T.E.X vart man kan få tag i bra men inte så dyra barnvagnar osv.

  • Svar på tråden Orolig blivande far
  • Pappa G

    Jag kände mig också så, och jag tror de flesta känner den oron i förväg.
    Hur mycket man än planerar, så måste man ändå vara beredd på oväntade förändringar. Hela livsrytmen förändras. ALLT kretsar kring barnet och dess tillvaro och skötsel i början.

    Här på forumet finns ju mycket info, även om det ibland kan vara lite väl mycket "kärringsnack". Undrar du något, så är det ju bara att starta en tråd.

    Barnvagn kan man ju mycket väl köpa begagnad. Det finns många väligt bra exemplar på ex. Blocket. Jag tipsar om att tänka på funktion, före utseende på vagnen.

  • Cyberdansken

    Ja. jag instämmer med förra talare. Begagnat är en bra väg att gå. Många begagnade vagnar ser nya ut, men är ändå mellan 50-80% billigare, så det finns ingen årsak att köpa nytt.

  • Nordie
    Pappzor skrev 2010-01-10 02:19:38 följande:
    Tjenajag hoppas att jag la upp det i rätt nu(första gången jag skriver ett inlägg)Men iallafall så har min underbara flickvän äntligen en "bulle i ugnen" och jag har inge erfarenheter av det här men redo är jag, visst jag kanske är lite ung men jag känner själv att jag är redo, och hon har nu gått 6+1, så vi hoppas att allt går sin väg... jag hoppas att någon kan ge mig nå goda råd. T.E.X vart man kan få tag i bra men inte så dyra barnvagnar osv.
    Välkommen! =)

    Här i forumen hittar du nog en hel del matnyttig information och det finns ju om inte annat jäkligt många att fråga.. dock som det skrevs lite längre upp kan det vara en hel del kärringtjafs (FL-maffian) som slår till.. men trevligt, ganska lugnt på pappagrupperna men det kan man ju ändra på! Hehe...

    Köp begagnat men tänk praktiskt. En Emmaljunga från 90 är ju säkert billig men inte särskillt praktisk.. osv.. om det är en äldre vagn med mycket plastdetaljer så kolla noga alla fästen, gångjärn osv som utsätts för påfrestningar. Plast tål inte så mycket och om någon regelbundet haft vagnen i kyla/värme så tar det hårt.. men skulle definitivt rekomendera blocket för att hitta en vagn och där finns MASSOR att välja på.. mycket billigare..

    /D
  • Cyberdansken

    Angående övrig oro så är det bra att prata med din flickvän om hur det känns nu, så du också kan vara delaktig under tiden fram till förlossningen.
    Många killar oroar sig och förbereder sig på ett annat sätt än kvinnorna och det kan dom då ofta tolka som om vi är ointresserade och inte förbereder oss.
    För många män känns det ganska overkligt innan förlosssningen, speciellt med första barnet, men vist går det att vara engagerat.

    Ett litet tips som låter fånigt med faktisk fungerar: välj en vaggvisa och sjung den för magen minst en gång om dagen från månad 6 ca, så när barnet är född och du får hålla medan dom klargör mamma kan du sjunga den igen. Barnet känner då igen din röst och lugnas av den. Tro mig, det fungerar, har prövat själv.

  • essarf

    Barnvagn = blocket. Andrahandsmarknaden är fortfarande rätt dyr, men det finns prutmån - barnvagnar tar mkt plats och folk vill bli av med dem rätt fort, glöm ej det. Dessutom är den första vagnen oftast rätt oanvänd :)

    Känn ingen större stress över alla prylar. Har den en säng, får käk av morsan så är det i princip bara blöjor kvar. Kläder finns att fixa billigt på t.ex. tradera, blocket eller kolla på h&m osv, de brukar inte vara jättedyra.

    Sen tror jag att om man använder lite vanligt förnuft och tänker logiskt, så är det inte direkt kärnfysik.

  • Tomase

    och du kan läsa hur många böcker som helst i ämnet det kommer ändå inte blir som du tror, det är bara ta ett djup andetag och våga släppa sargen, du kommer märka att du/ni faktiskt klarar av det ni ställs inför, sunt förnuft räcker hur långt som helst

  • Amora Branca Sylvestre

    Passa också på att snacka mycket kring tankar/känslor/funderingar kring barn/faderskap/föräldraskap med din tjej under tiden. Det är alltid bra att stärka relationen inför en resa som denna.

Svar på tråden Orolig blivande far