• NikkiFox

Ny relation.

Har en ny relation (ca 4mån) med en kille utan barn, själv har jag snart en 3 åring varannan vecka.
    Han visste från början att jag hade en son och vi sågs bara som vänner först och allt eftersom växte det känslor mellan oss.

Just nu ses vi intensivt ena veckan då jag är barnledig och ses på dagarna när sonen är på dagis andra veckan.
    Sonens pappa och jag har en bra relation till varandra, inga hard feelings där, utan vi har gjort allt för att sonen inte skulle hamna i kläm under våran seperation.

Förstår att det finns både för och nackdelar med att inleda en relation med en person som redan har barn.
    Det jag vill veta är;

Vad är era för och nackdelar?
    Vad är det som är jobbigt/svårt?
    Vad är roligt/bra?
    Kan man ha en "normal" relation med en person som har barn?
    Är det vanligt med svartsjuka kring ex/pojkvänner?
    Vad är en sund realtion till barnets/ens andra förälder?

Berätta och dela gärna med er av era erfarenheter, både han och jag är nyfikna och tar gärna emot era åsikter.

Ha en trevlig jul allesammans!

• Svar på tråden Ny relation.
  • Marie1977

Jag är nästan i samma situation och vill oxå veta! {#lang_emotions_laughing}

• Trolletroll

Hallå där!

Jag har två små barn och "ny" relation sen 1 1/2 år tillbaka! Det bästa råd jag kan ge är: Låt allt ta tid! Prata prata prata om allt. 

Vissa kan kasta sig in i nya relationer och det funkar hur bra som helst. (Passar inte mig)

Huvudsaken är ju att alla mår bra och att man hjälps åt!

Lycka till!!

• LillaLindy

Jag har inga barn själv, men min pojkvän har barn och vi ska snart flytta ihop. Jag tänker inte att det är något negativt alls att han har barn, utan ser det som naturligt då vi båda är vuxna och har haft relationer tidigare. (hade gärna själv fått barn i min tidigare relation men det blev inte så) Jag är också nyfiken på vad folk kan komma att svara i den här tråden!

Måste erkänna att jag själv har lite svårt att förstå varför folk undviker att dejta människor som har barn, jag tycker min pojkväns barn är jättefina och ser de som något positivt.

:)

• Penny

Jag är bonusmamma sedan 6 år, kan försöka ge lite råd.

Vad är era för och nackdelar?
    Nackdelarna är att bonus föräldern alltid kommer i andrahand, barnet SKA alltid prioriteras av sin förälder det bara är så och ska vara så. Som bonus är det svårt att acceptera det ibland, man känner sig lite utanför vilket man får prata om och skaffa egen tid utan barn, då är det bra med varannan vecka som ni verkar ha.

Fördelarna är att 2 närvarande vuxna har större ork en 1, man hjälper varandra när det har varit jobbiga nätter eller dyl. Barnet får mer kärlek, mamma, pappa samt en bonus förälder, inget fel med det. Man har råd med mera (om nu bonusen är villig att sponsra till barnet, prata om det innan), resor, kläder, leksaker.

Vad är det som är jobbigt/svårt?
    Det jobbiga blir uppfostran, hur mycket får/ska bonusen lägga sig i uppfostran, jag tror det är lättare när en bonus kommer in vid en låg ålder på barnet. Det bli mer naturlig för barnet att bli tillsagd av en icke förälder. När barn är äldre kan kommentarer som "du är inte min pappa/mamma" såra väldigt mycket.

Vad är roligt/bra?
    Att få se ett barn växa och lära sig saker oavsett om det är ens egna eller någons annans är det roligaste, härligaste, underbaraste som finns. Att få ett barn att skratta är så lätt och så härligt!

Kan man ha en "normal" relation med en person som har barn?
    Normal relation! Man får nog vara beredd att "normal" blir lite annorlunda med bonusar.

Som jag skrev under nackdelar så kan svartsjuka uppstå när den nya föräldern inser att han/hon hamnar i andrahand, att bonus förälderns behov kanske inte alltid kan tillgodoses. Prat massor, skapa egen tid är allt jag kan säga för att undvika detta.

Vad är en sund realtion till barnets/ens andra förälder?
    Det bästa i alla världar vore om bonus föräldern och barnets andra förälder kan prata med varandra och umgås på ett civiliserat sätt. För barnens skull skulle detta vara bra vid födelsedagar och andra stora händelser som skolavslutningar, luciafirande i skola/dagis.

• Penny

Oj såg att jag missförstod en fråga

Som bonus kan man bli svartsjuk på ett ex som ringer och vill prata om barnet hela tiden, man måste inse att de måste vara så. Men föräldern måste ändå sätta gränser till sitt ex för att markera att han/hon har ett nytt liv/ny relation, bestäm tider när barnets välbefinnande ska diskuteras mellan föräldrarna så inte det händer på er egen tid, mitt i middagen eller på semestern. Sedan kan ju exet bli svartsjuk och hur den personen reagerar kan man aldrig förutse! Har tyvärr inga tips här. Mejla och informera exet om saker som händer så behöver exet inte bli svartsjuk och undra vad som är nytt i barnets liv är väl det enda jag kan säga. 

• Sunspot

Tack så mycket Penny,
    låter väldigt sunt hur du tänker och positivt.

• NikkiFox

Tack Penny! Håller med Sunspot.

Alla råd och erfarenheter är välkomna. =)

• jozelyn

Hejsan
    Här är en till som är på väg in i en ny relation :)
    Det är väldigt tidigt fortfarande, men dom har iallafall träffats en gång o det gick väldigt bra!
    Än så länge går han under namnet "Mammas kompis", men jag tänker att jag skulle försöka peta in att han kanske är lite mer än det... :)

Ni som vart igenom det här, hur pratade ni med era barn?
    Vet inte hur gamla dom var men min är 4 iaf.

Svar på tråden Ny relation.