Ny relation.
Jag är bonusmamma sedan 6 år, kan försöka ge lite råd.
Vad är era för och nackdelar?
Nackdelarna är att bonus föräldern alltid kommer i andrahand, barnet SKA alltid prioriteras av sin förälder det bara är så och ska vara så. Som bonus är det svårt att acceptera det ibland, man känner sig lite utanför vilket man får prata om och skaffa egen tid utan barn, då är det bra med varannan vecka som ni verkar ha.
Fördelarna är att 2 närvarande vuxna har större ork en 1, man hjälper varandra när det har varit jobbiga nätter eller dyl. Barnet får mer kärlek, mamma, pappa samt en bonus förälder, inget fel med det. Man har råd med mera (om nu bonusen är villig att sponsra till barnet, prata om det innan), resor, kläder, leksaker.
Vad är det som är jobbigt/svårt?
Det jobbiga blir uppfostran, hur mycket får/ska bonusen lägga sig i uppfostran, jag tror det är lättare när en bonus kommer in vid en låg ålder på barnet. Det bli mer naturlig för barnet att bli tillsagd av en icke förälder. När barn är äldre kan kommentarer som "du är inte min pappa/mamma" såra väldigt mycket.
Vad är roligt/bra?
Att få se ett barn växa och lära sig saker oavsett om det är ens egna eller någons annans är det roligaste, härligaste, underbaraste som finns. Att få ett barn att skratta är så lätt och så härligt!
Kan man ha en "normal" relation med en person som har barn?
Normal relation! Man får nog vara beredd att "normal" blir lite annorlunda med bonusar.
Är det vanligt med svartsjuka kring ex/pojkvänner?
Som jag skrev under nackdelar så kan svartsjuka uppstå när den nya föräldern inser att han/hon hamnar i andrahand, att bonus förälderns behov kanske inte alltid kan tillgodoses. Prat massor, skapa egen tid är allt jag kan säga för att undvika detta.
Vad är en sund realtion till barnets/ens andra förälder?
Det bästa i alla världar vore om bonus föräldern och barnets andra förälder kan prata med varandra och umgås på ett civiliserat sätt. För barnens skull skulle detta vara bra vid födelsedagar och andra stora händelser som skolavslutningar, luciafirande i skola/dagis.