• Mamma till tre kottar

Max-böckerna

Barbro Lindgren och Eva Erikssons böcker om Max har hängt med ett bra tag nu. Min yngsta gillar dem skarpt. Vad tycker ni om dem?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-12 20:49
    En tanke till; känner du till några andra barnböcker som är skrivna med samma enkla språk?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Max-böckerna
  • nurken

Jag stör mig otroligt mycket på språket i max böckerna. Det fattas ord och det blir inge sammanhängande saga. Dessutom får man i max napp läsa att han slår en anka och skrattar åt den. Det gjorde att jag fick maken på min sida. 

• StaffenAssar

Jag gillar inte heller språket, men jag gillar böckerna mycket ändå. Älskar att det är så bra och spännande berättelser ur ett litet barns vardag. Min son fullkomligt älskade "Max lampa"

Jag använder dock mitt vanliga språk och berättar gärna lite mer om bilderna. 
    Max napp har jag dock inte läst...
  • StaffenAssar
    Hädvigg skrev 2009-12-16 13:50:16 följande:
    Varför är det som förälder okej att säga: "Titta! Vovven!" åt ett litet barn, men inte att läsa samma sak för barnet i en bilderbok?
    Fast tex jag har aldrig sagt något sådant till mina barn... Säger då typ "titta på hunden, har du sett vilken fin liten hund!". Jag gillar väl att prata helt enkelt
    Så för mig känns det inte okej att säga så helt enkelt. Sedan vad andra gör bryr jag mig inte om, och jag har ingen aning om vad som är bäst för barns språkutveckling.
  • AnniPanni
    nurken skrev 2010-01-01 21:47:25 följande:
    Jag stör mig otroligt mycket på språket i max böckerna. Det fattas ord och det blir inge sammanhängande saga. Dessutom får man i max napp läsa att han slår en anka och skrattar åt den. Det gjorde att jag fick maken på min sida. 
    ha ha ja den stör mig med Vi som är så noga med att mer eller mindre mantra för vår 2åring att man får INTE slåss så har vi gjort om texten helt
    - Max klappar snällt på ankan och får tillbaka sin napp och så bläddra man förbi den sidan fort som bara den hihi
  • Mamma till tre kottar

Jag gillar inte alla Max-böcker. Max Nalle och Max Bil tycker jag om, men inte Max Napp. Mina barn har aldrig haft napp så jag undviker gärna böcker som fokuserar på nappanvändning.

• Hädvigg
    StaffenAssar skrev 2010-01-01 22:02:25 följande:
    Men många barn pratar ju så själva och då kan det ses som repliker. 
  • Rosagul

hela familjen (mamma, pappa + tonåring) skrattade så vi grät åt "Max Balja", just pga av språket

Lät ju helt vansinnigt då tonåringen läste högt för oss i den!

• StaffenAssar
    Hädvigg skrev 2010-01-07 01:23:12 följande:
    Jo, absolut, det är bara att jag inte gillar att göra det. Min son har inte heller pratat så, utan varit väldigt tidig med språket och pratade flerordsmeningar vid 18 månader. Sedan om det beror på mig eller honom, inget eller båda, har jag ingen aning om.
  • Mamma till tre kottar

Jag vill gärna ha fler tips på böcker av andra författare som har ett "förenklat" språk i sig.

• Mamma till tre kottar

Läste Max dockvagn för första gången igår {#lang_emotions_laughing} Himla rolig på slutet (lättroad småbarnmamma kanske - men skrattade gjorde jag).
    Min lilla var dock lite oförstående till vart kakan tagit vägen...

• StaffenAssar
    Mamma till tre kottar skrev 2010-01-19 12:34:01 följande:
    Läste Max dockvagn för första gången igår  Himla rolig på slutet (lättroad småbarnmamma kanske - men skrattade gjorde jag). Min lilla var dock lite oförstående till vart kakan tagit vägen...
    Haha, den är så kul! Hugo hade också problem med att förstå var kakan hade tagit vägen, trots att han råkat ut för liknande av vår hund typ tusen ggr
  • Pinje

Andra böcker med förenklat språk som jag gillat mer än Max-böckerna:
    Knacka på, av Anna Klara (?) Tidholm, finns nog tre till i samma serie. Mycket två- och treords meningar: Lilla gubben. Vattnar blomma. Matar katt. Bra bok att träna färger och räkning i också.
    Bebis dansar, bebis arg, bebis jobbar och en till. Jätteroliga! Min tjej med språkstörning började teckna arg efter att vi läst 'bebis arg' bara två gånger.

• Sötnosarna
    nurken skrev 2010-01-01 21:47:25 följande:
    Det tycker jag också är dumt så jag brukar inte läsa att han slår ankan utan jag säger nåt annat istället. Håller helt med dig.
Svar på tråden Max-böckerna