• Linnispinnis

Possitivt överraskad (försäkringskassan)

Egentligen är det väl inte så mycket att diskutera. Men måste skriva av mig lite bara. Är så himla lycklig idag! :)
    Äntligen har vinden vänt för oss.
    Födde 2 flickor i v 23+6 i februari i år. Tove dog efter 5 dagar. Och vi var på sjukhus med Kajsa i ett 4 månader.
    Sedan dom föddes har försäkringskassan strulat med oss hela tiden. Krånglat till allt som går att krångla till. Så vi har fått levt på endast min föräldrapenning och knappt klarat oss på det.

Men idag fick jag besked om att jag får behålla Toves fp-dagar. Så vi har dubbelt så många dagar som vi trodde vi skulle ha.
    Vilken underbar julklapp. Nu slipper jag oroa mig för att behöva sätta Kajsa på dagis så tidigt. För det kommer inte hon vara redo för än på ett bra tag.

Ibland kan försäkringskassan faktiskt göra bra saker också...trots att dom för det mesta ställer till med fanstyg :)

• Svar på tråden Possitivt överraskad (försäkringskassan)
  • lugna gatan

Beklagar sorgen, det måste göra ofattbart ont för er. Vad skönt att er handläggare på f-kassan har tatt er på allvar och ni fått de här dagarna, för du har ju fått två barn! Det ger er ju iallafall tid att kunna stötta varann lite mer, ha lite mer tid att vara hemma och bearbeta.
    Blir glad för er skull

• Emmy K

Vad glad jag blir för er skull...
    Samtidigt som jag blir så ledsen över lilla Toves öde.

Vi hade också stora ekonomiska bekymmer och fick leva på småpengar i fyra månader. Vi var glada att vi i alla fall kunde betala huset men det tack vare att mannen tog ut semesterpengarna i december.

Jag har länge funderat över det här att säkert många fler än vi får ekonomiska svårigheter när barnen kommer så där för tidigt. Jag tänker starta en fond som familjer kan söka bidrag ur när det är som värst. Ibland handlar det kanske om att kunna betala räkningar men ibland kanske bara att man inte har råd att köpa barnvagn eller annat som man vill ha klart till bebisens hemkomst.
    De fonder som kuratorn hade i sin pärm var oftast till barn med cancer eller andra svåra sjukdomar, men inte till prematura barn.

Jag fick också tvillingar i vecka 23+5.

• Pilea

När vi fick vår son i v.27+4 fick sambon ta tillfällig VAB o jag blev sjukskriven. Vi hade alltså alla FP dagar kvar när vi kom hem efter 12 veckor.

Alve 060129 Tyra 071019
  • Linnispinnis
    Pilea skrev 2009-12-09 21:19:59 följande:
    När vi fick vår son i v.27+4 fick sambon ta tillfällig VAB o jag blev sjukskriven. Vi hade alltså alla FP dagar kvar när vi kom hem efter 12 veckor.
    Jo vi hade också våra fp dagarna kvar. Men problemen vi hade under sjukhusvistelsen var att min sambo inte fick nånting då han blev varslad från jobbet knappt en månad efter dom föddes. därför ville inte försäkringskassan ge honom nå pengar. jag fick ju min tillfälliga föräldrapenning då. Men det var ju också det enda vi hade att leva på från mars till augusti.
    Så det kändes som vi iallafall fick ett litet plåster på såren nu när vi får behålla Toves fp-dagar. Då kan Kajsa få vara hemma med mig så länge hon behöver. :)
  • Pilea
    Linnispinnis skrev 2009-12-09 21:37:58 följande:
    Jo vi hade också våra fp dagarna kvar. Men problemen vi hade under sjukhusvistelsen var att min sambo inte fick nånting då han blev varslad från jobbet knappt en månad efter dom föddes. därför ville inte försäkringskassan ge honom nå pengar. jag fick ju min tillfälliga föräldrapenning då. Men det var ju också det enda vi hade att leva på från mars till augusti. Så det kändes som vi iallafall fick ett litet plåster på såren nu när vi får behålla Toves fp-dagar. Då kan Kajsa få vara hemma med mig så länge hon behöver. :)
    Ok, va skönt!

Minns att FK strulade för också! De betalde nämligen ut både havandeskapspenning + det andra fast att sonen var född. Vi tänkte inte på det, men sen fick vi betala tillbaka varenda krona. Man tycker ju att det borde ha koll på att sonen var född

Beklagar att ni inte fick behålla er lilla Tove!
    Alve 060129 Tyra 071019
  • Proletariatet

Emmy K skrev 2009-12-09 21:11:58 följande:

Vad glad jag blir för er skull... Samtidigt som jag blir så ledsen över lilla Toves öde. Vi hade också stora ekonomiska bekymmer och fick leva på småpengar i fyra månader. Vi var glada att vi i alla fall kunde betala huset men det tack vare att mannen tog ut semesterpengarna i december. Jag har länge funderat över det här att säkert många fler än vi får ekonomiska svårigheter när barnen kommer så där för tidigt. Jag tänker starta en fond som familjer kan söka bidrag ur när det är som värst. Ibland handlar det kanske om att kunna betala räkningar men ibland kanske bara att man inte har råd att köpa barnvagn eller annat som man vill ha klart till bebisens hemkomst. De fonder som kuratorn hade i sin pärm var oftast till barn med cancer eller andra svåra sjukdomar, men inte till prematura barn. Jag fick också tvillingar i vecka 23+5.
    Kuratorn i Uppsala var jättesnäll och sökte pengar från en ungdomsfond till mig (var ju sjutton år när Tyra föddes). Jag fick 500 kronor till julen, det var verkligen välbehövliga pengar eftersom jag inte var berättigad någon tillfällig fp då jag inte arbetat upp en SGI.
    En sådan fond vore verkligen jättebra om du startade, jag tror det kan finnas ett stort behov av det.
  • Tax

Hej! Jag fick tvillingar ivecka 25 (Ts vet) Förlorade tyvärr min ena flicka..
    Vi fick oxså behålla dagarna för Isabelle och det gjorde att vi kunde ha Elin hemma längre. så i det fallet funkar försäkringskassan jättebra. Det är även fantastiskt bra att båda föräldrarna kan vara med på sjukhuset och vabba , vilket annat land har det så ,det finns nog inte. ( kan oxså hålla med om att dom ibland ställer till fanstyg, för först fick vi dagarna sen råkade dom ta tillbaka dom innan vi rört dom, men det rättade dom till ...)

Svar på tråden Possitivt överraskad (försäkringskassan)