• Morran01

Måste bonusförälder hämta på fritids???

Min sambo har en son på 7 år som eventuellt ska bo hos oss varannan vecka, vi jobbar skift både pappan och jag så det blir ett pusslande för att få det och fungera bra.
    MEN nu jobbar jag 6 dagar och är ledig 4 och dom dagarna kan infalla måndag till torsdag måste jag då hämta killen efter skolan eller kan han vara på fritids?

• Svar på tråden Måste bonusförälder hämta på fritids???
  • momma c
    Morran01 skrev 2009-12-14 22:40:54 följande:
    momma c skrev 2009-12-14 19:48:01 följande: Just det min fråga är om det blir min skyldighet att hämta honom överhuvudtaget, och läs nu för sjutton inte in att jag INTE vill för det är det inte frågan om utan, bara om det blir min skyldighet
    Nej, rent lagligt har du ju inga skyldigheter. Det handlar väl mer om husfriden...

Ang. om mamman får veta vad du tjänar så antar jag att hon kan få reda på vad er sammanlagda inkomst är...men inte din specifikt. Bor mamman med någon ? Annars är det väl smartast att beräkna barnomsorgen grundat på hennes inkomst?
  • LillTussa
    Morran01 skrev 2009-12-15 09:13:13 följande:
    Jo jag är väl medveten om att min inkomst ska räknas men en ny fråga nu får mamman veta vad jag tjänar??? för det har hon inte med att göra anser jag
    Nej, det är skolexpeditionen som räknar ut det åt var sitt hushåll. Tror jag.

(har gemensam räkning så jag är lite osäker..)
  • momma c
    LillTussa skrev 2009-12-15 11:47:08 följande:
    Nej, det är skolexpeditionen som räknar ut det åt var sitt hushåll. Tror jag. (har gemensam räkning så jag är lite osäker..)
    För mitt bonusbarn beräknas det på mammans inkomst..märkligt
  • Uddan

Jag har barn varannan vecka och de har beräknat inkomsten där barnet är skrivet. det var ovidkommande hur mycket den andra föräldern tjänade. Uppgifter jag fick. Varför ska man skriva in hur mycket ens sambo tjänar som inte är förälder till barnet???

Det är väl aldrig något krav att någon ska hämta barnen från skolan om man har rätt och betalar för fritids??

• LillTussa
    Uddan skrev 2009-12-15 12:04:41 följande:
    Jag har barn varannan vecka och de har beräknat inkomsten där barnet är skrivet. det var ovidkommande hur mycket den andra föräldern tjänade. Uppgifter jag fick. Varför ska man skriva in hur mycket ens sambo tjänar som inte är förälder till barnet??? Det är väl aldrig något krav att någon ska hämta barnen från skolan om man har rätt och betalar för fritids??
    Jadu, det undrade vi också men så är det i alla fall här. Jag och min sambos inkomster räknas tillsammans för hans dotters omsorgsplats.
    Här kan man få 2 olika räkningar tydligen, (vet ej själv då vi bet avgiften) och då är det varsitt hushåll man räknar på.
  • Morran01

momma c skrev 2009-12-15 10:38:54 följande:

Nej, rent lagligt har du ju inga skyldigheter. Det handlar väl mer om husfriden...Ang. om mamman får veta vad du tjänar så antar jag att hon kan få reda på vad er sammanlagda inkomst är...men inte din specifikt. Bor mamman med någon ? Annars är det väl smartast att beräkna barnomsorgen grundat på hennes inkomst?
    Nej mamman har en kille men dom är inte sambo, men vi vill att det ska vara delad vårdnad rakt av då inget underhåll ska betalas och barnbidraget ska delas osv...
  • Wahlma
    LillTussa skrev 2009-12-14 23:47:34 följande:
    Nej du behöver inte.Men räkna med att kommunen kommer beräkna barnomsorgsavgiften på dig och din sambo eftersom ni är ett hushåll. Vissa har ju delad räkning och då räknas halva på er och halva på mamman och hennes ev nya.Man har inga rättigheter som styvförälder men plånboken ska man öppna. Om min sambo vill att jag ska vabba tex, så kan han inte ge mig en fp- dag men däremot till farmor, mormor.. Eftersom vi inte är gifta. Helt sjukt när man tänker på vem som är mest med barnet i fråga.Vi har då alltid gjort så att den som slutat tidigare har hämtat, ibland var det mest jag, ibland mest pappa. Men det är för att det inte ska bli så förbenat långa dagar för barnet.
    Vad konstigt, min sambo(innan vi gifte oss) var hemma o vabbade för min dotter utan att jag gav han dagar...jag ringde t fkassan o dom la till han som godkänd vabbare. Dom tyckte det va okej.
  • Wahlma
    LillTussa skrev 2009-12-14 23:47:34 följande:
    Nej du behöver inte.Men räkna med att kommunen kommer beräkna barnomsorgsavgiften på dig och din sambo eftersom ni är ett hushåll. Vissa har ju delad räkning och då räknas halva på er och halva på mamman och hennes ev nya.Man har inga rättigheter som styvförälder men plånboken ska man öppna. Om min sambo vill att jag ska vabba tex, så kan han inte ge mig en fp- dag men däremot till farmor, mormor.. Eftersom vi inte är gifta. Helt sjukt när man tänker på vem som är mest med barnet i fråga.Vi har då alltid gjort så att den som slutat tidigare har hämtat, ibland var det mest jag, ibland mest pappa. Men det är för att det inte ska bli så förbenat långa dagar för barnet.
    Vad konstigt, min sambo(innan vi gifte oss) var hemma o vabbade för min dotter utan att jag gav han dagar...jag ringde t fkassan o dom la till han som godkänd vabbare. Dom tyckte det va okej.
  • LillTussa
    Wahlma skrev 2009-12-15 14:29:24 följande:
    Märkligt. ska fasen kolla det där mer. Men nu är hon så stor så det går nog bra..

Men min inkomst räknas med i barnomsorgsavgiften då hon är skriven här. Så funkar det i skellefteå kommun.. Kanske borde ta efter andra kommuner?
  • FrökenKanSjälv
    Morran01 skrev 2009-12-15 09:13:13 följande:
    Jo jag är väl medveten om att min inkomst ska räknas men en ny fråga nu får mamman veta vad jag tjänar??? för det har hon inte med att göra anser jag
    Om mamman vill veta vad du tjänar behöver hon bara ringa till Skatteverket. Det är offentliga uppgifter.
  • FrökenKanSjälv
    Morran01 skrev 2009-12-15 14:02:26 följande:
    Nej mamman har en kille men dom är inte sambo, men vi vill att det ska vara delad vårdnad rakt av då inget underhåll ska betalas och barnbidraget ska delas osv...
    När barnet bor varannan vecka är det tillåtet att dela på barnbidraget, men då krävs att båda föräldrarna skriver under blanketten. Om mamman vägrar att dela bb så får hon hela.
Svar på tråden Måste bonusförälder hämta på fritids???