• myrstacken

Här i Sverige som ni alla vet ska man helst inte synas. Håller ni med mig?

Visst är mentaliteten här i Sveirge lite så att man ska sköta sitt så sköter andra sitt.

Utomlands som i USA har dem stora barnkalas som är så påkostade och man bjuder stora släkterna och alla vänner man har och känner i princip. In i detalj är det planerat och man är ute i trädgårdarna. Den där härliga idyllen.
    När man är gravid får man babyshower i present av sina kompisar.

Här i Sverige som ni alla vet ska man helst inte synas. Håller ni med mig?

• Svar på tråden Här i Sverige som ni alla vet ska man helst inte synas. Håller ni med mig?
  • Stårschan

Nej, det gör jag egentligen inte. Man får gärna synas, men man bör akta sig för att vara vräkig och försöka köpa sig vänner. Amerikanarna verkar ha en förkärlek för allt som ska planeras in i minsta färgmatchade detalj och gärna kosta så mycket pengar som möjligt. Dokusåpan "My Sweet Sixteen" får mig spyfärdig. Bara skryt, pengar och showoff. Det är motbjudande.

Fä dör, fränder dör; du ska själv också dö; ett vet jag som aldrig dör; dom över död man.
  • Mrs Cykel

Ja, jag håller med. I sosse-Sverige är vi vana med att se ner på folk som har slitit länge och lyckats med sina karriärer och därmed tjänat mycket pengar. Det är fult att vara rik i mångas ögon, och nåde den som vräker på och skämmer bort sig själv eller sina barn...

• La Lola

Ts, hur vet du att de där människora du skriver om verkligen vill ha såna där kalas?
    De kanske endast gör det för att upprätthålla fasaden o för att det förväntas av de?

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Catti41

Fast Myrstacken, nu får du väl ändå sluta upp med att glorifiera alla andra kulturer och racka ner på det svenska systemet. Har du BOTT utomlands någon längre period. Har du någon EGEN erfarenhet av de länder du brukar nämna i dina trådar.

Hur VET du att det är så det är?

Jag skulle nog gärna återigen vilja ha svar på mina frågor till dig från någon annan tråd: du vill uppenbarligen vara hemma längre med ditt barn och du verkar söka argument att lägga fram för din man (så här gör man i andra länder, i andra länder så är kvinnan hemmafru och mannen försörjer och dagis är dåligt för små barn osv osv). Varför räcker inte argumentet att du gärna vill vara hemma längre? Är ni ett team eller är ni antagonister?

Istället för att starta en massa likartade trådar så kanske du skulle utveckla de här frågorna istället?

• Mephala the ranger

Jag förstår inte riktigt vad stora kalas och babyshowers har med att synas att göra? Vi vill väl visst synas här i Sverige annars skulle inte program som Idol finnas eller Talang och gud vette allt vad programmen heter.
    Varför ska man ha värsta kalaset? Som om det är värsta grejen. Herremin.

• jana69

Det enda jag tänkt på är att svenskar inte klär sig särskilt individuellt, enligt mig.

• parvati

USA är ett stort land, alla har inte stora trädgårdar och påkostade kalas precis. Jag tycker ganska många i Sverige har påkostade bröllopp och dop, det är ju en trend.

• Hemmaföräldern

Kanske har det med synen på jämställdheten att göra.... vi får liksom inte låtsas om att män och kvinnor är olika. "Sitt kön är man inte det blir man tramset". En vägran att se oss som det däggdjur vi ändå är och ett framgångsrikt däggdjur dessutom eftersom vi fram tills nu valt att ge våra barn mycket tid, jämfört med andra djurarter.

Det är känsligt det här med att det är kvinnorna som är gravida, det är ändå en så pass iögonfallande skillnad mellan män och kvinnor som liksom inte går att dölja. Då är det kanske bäst att inte låtsas om det alls. Istället får vi höra "graviditet är ingen sjukdom, lev som vanligt, arbeta som vanligt". Får du graviditetkomplikationer så ignoreras du speciellt av Försäkringskassan. Så långt har det gått.

Amningen kan kvinnor genom påverkan tvingas ge upp så att båda kan flaskmata barnen men graviditeten kan inte lejas bort (för det mesta i alla fall) än så länge så då tigs den ihjäl.

Det är bara min teori......

Svar på tråden Här i Sverige som ni alla vet ska man helst inte synas. Håller ni med mig?