• liizaa

hjälp hur ska jag göra? jag saknar hästarna och väntar barn

hej hej,
    jag har altid varit bland hästar ch andra djur. men främst hästar då jag hade egen och tävlade en hel del. har alltid så länge jag kan minnas suttit på hästryggen sen jag va liten.

jag sålde hästen då jag flyttade till göteborg och nu är jag gravid och saknar hästarna mer än någonsin. hur tror ni man kan göra för att få tid me barn och hästar samtdidigt då både häst och bebis kräver väldigt mycket tid och pengar? plus min sambo har inget som helst intresse för varken häst eller annat djur. ( kan få en guldfisk om jag är snäll) behöver verkligen råd för jag börjar bli deprimerad utan hästarnas rogivning, trygghet och lugn.

• Svar på tråden hjälp hur ska jag göra? jag saknar hästarna och väntar barn
  • UnderYtan

Du kan ju bli medskötare/medryttare eller fodervärd och hästen står kvar i sitt eget stall. Då får du mysa häst och ev. rida men samtidigt så kostar det inte så mycket som att ha egen häst.

• saraklaesson

Hej!
    Jag förstår dig verkligen! Håller också på och tävlar och tränar i hoppning och har just blivit gravid, helt oplanerat! Det första jag tänkte var typ att jag måste sluta med hästarna nu och fick panik! Men jag tror att det går att kombinera! Som tur är står mina föräldrar för de flesta kostnaderna med att ha hästarna men det kostar ju ändå en del... Men man får ju prioritera! Tycker man att pengarna är värt det så ska man ju absolut hålla på! Jag funderar alltid på vad annars jag hade lagt pengarna på om jag inte hade haft hästarna, och jag antar att det hade blivit kläder, fika och annan "skit" hehe :)

När det gäller tiden så får man ju även här prioritera, innan bebisen kommer är det ju lätt fixat, om du inte "vågar" rida så är det ju fortfarande så himla härligt att bara mocka, pyssla och tjöta me folk i stallet. Du kanske känner någon som har häst som du kan hänga med och lära känna folk och så?
    Sen när bäbisen tittar ut så får väl hon eller han följa med när du pysslar, du kanske har någon som kan passa lite om du rider och sådär!

Även fast man får barn skall man inte kasta bort alla sina intressen jag tror att dom gör en till en mycket gladare person och det mår ju hela familjen bättre av :)

Kram

• jerseyko

Det går utmärkt att kombinera!

Jag lånade ut min häst på foder för 3½ månad sen för jag är gravid med mitt andra barn.

Första barnet föddes i oktober 07. Hon gick på sommarbete och så hade jag 2 medryttare som red igång henne under september och oktober. I november började jag rida igen och hade kvar ena medryttaren 2-3 dagar/vecka. Hade med mig sonen.

Sen flytta vi i augusti och hästen kom hit i september 08. I början sov min son så länge på morgonen så då kom svärfar över och var barnvakt om jag hade utsläpp eftersom vi flyttade till ett kollektivtstall. Men sen till vintern så flytta vi fram utsläppet 1 timme och han fick följa med mig.

Jag har gjort allt när han varit med. Utsläpp/Insläpp av alla stallets 14 hästar. Fodringar, hovslagar/veterinärbesök, mockning, skötsel och även ridning.

Men som sagt, en liten nyfödd och en helvild 2½ åring känns inte som det bästa att försöka kombinera med ett kollektiv och en häst som lätt blir uttråkad. Jag vart dessutom sjukskriven tidigt för sammandragningar så de kändes bra att min kompis kunde ta henne. Men jag saknar de något grymt. Och sist jag hälsa på hann hon gå och lägga sig innan jag kom fram så då blev det ingen ridtur.

Men som tur är har jag fortfarande god kontakt med hästägarna i stallet så jag kommer kunna stilla min ridabstinens när bebisen är ute!

Svar på tråden hjälp hur ska jag göra? jag saknar hästarna och väntar barn