• Modin

Amma prematurbarn?

Jag har en dotter som föddes i v33+3 och hon har ammat sen hon kom, först med sond naturligtvis men nu helammar hon, hon är 35+0 idag och hon har gjort de ca 5 dagar.. Men ja bara undrar hur ni andra mammor har de för de känns som om min mjölk tar slut ibland.. Är de för att dom inte äter lika mycket som ett normalstort barn eller?

Jag har inga prematur barn sen innan så jag blir orolig att hon inte får i sig tillräckligt.. Visserligen somnar hon vid bröstet efter att ha ätit en stund så nöjd blir nog säkert men ja är en höns mamma å tänker för mycket på såna saker..

• Svar på tråden Amma prematurbarn?
  • Written Fiction

Tror det är så för dom flesta kvinnor. Ammar min prematur och har ammat hans storasyster (ej prematur). Brösten känns tomma men dom är allt annat än tomma. Väg en extra gång om du är orolig. :)

• BebisVagga

Min mjölk tog slut efter ca 4 veckor..
    men då kunde jag bara pumpa .. min e ju 15 veckor tidig så han kunde inte hjälpa mej med det.. när han väl kunde äta själv hade jag inget kvar

• Written Fiction
    BebisVagga skrev 2009-11-08 13:25:54 följande:
    Min mjölk tog slut efter ca 4 veckor..men då kunde jag bara pumpa .. min e ju 15 veckor tidig så han kunde inte hjälpa mej med det.. när han väl kunde äta själv hade jag inget kvar
    Tråkigt när det blir så, Men 4 veckor är ju bättre än inget alls :) minsta lilla droppe är ju guld värd.
    Själv pumpade jag mig igenom 3½ månad. V är född i vecka 27 och i vecka 39 kunde han börja släppa CPAPen så han fick börja amningsträna. Tillslut kunde jag sluta pumpa och bara amma.

Tror nästan jag blev miljöskadad till på köpet. Rutinerat var tredje timme varje dag.
  • knäppisen

Jag tror inte det är någon fara om barnet är nöjt o går upp i vikt som det ska. Gå o väg en extra gång om du är orolig. Periodvis så känns det som att mjölken tar slut men det gör den inte (oftast inte i alla fall). det är barnet som växer och behöver mer mat, och då tar det några dar innan brösten ställt in sig på den ökade efterfrågan och producerar mer mjölk.

Jag har helammat båda mina prematurfödda barn. De är födda i v 33 o v. 29.
    Självklart sondades de i början, men sen alltså....

• ISSEN

Om du är orolig så ta kontakt med bvc, du kanske kan få komma och väga lite oftare om du känner dig orolig.
    Mina barn är födda i v30+6 och 26+2, jag helammade båda men var orolig nästan hela tiden, hade dott om mjölk men gick ändå och vägde varannan dag såfort jag fick den oron!
    Lycka till!

• Livsglädjen

Vad duktig din tjej är som kan dia så bra så tidigt!

Jag helammade inte mitt första barn förrän han var i v 42+0 (född i v28+5), sondades i nästan 14 veckor och jag pumpade. Jag vet att han var väldigt sen att dia, men din dotter är verkligen jätteduktig !
    Dock hade jag (och har även denna gång med premis-lillasyster) väldigt lätt för att producera mjölk och att amma, så jag donerade tom 27 liter på två månader. Den här gången ska jag också donera, men jag får inte lämna mjölk förrän dottern blir utskriven från sjukhuset (avdelningens regler för att inte stressa prematurmammor). Jag får donera den frysta mjölken senare (efter blodprov och lungröntgen naturligtvis).

Jag tror inte att mjölken tar slut för dig "bara" för att det känns tomt i brösten, jag kan känna det ibland också, men jag märker ju att det finns massor av mjölk där när jag ändå pumpar. Men det är ju svårare att veta när man ammar som du...
    Gör som de andra rekommenderar och väg lite extra ofta om du är orolig och prata med BVC så kanske de kan ge dig råd eller lugna dig på något vis .

• Becka81

Hur ofta äter ditt barn? Kanske kan du använda pump för att stimulera mjölkpruduktionen. Har gjort som WrittenFiction och pumpat under väldigt lång tid innan barnet kunde amma och det var troligen det som fick igång mjölkproduktionen. Är du säker på att mjölken tar slut? Jag brukar klämma lite efter amning bara för att kolla.

• KiaFamily

Min son föddes i V35+3...... Sondades den första tiden. Personalen på Neo, hjälpte mej med ammningen, men jag insåg fort att det var inget för mej. Så jag har valt att pumpa & ge han bröstmjölken via flaska istället..... Jag hobby-ammar, dvs om han blir väldigt skrikig & snuttig mellan måltiderna (äter med ca var 3,5 timme). Jag anv då ammningsnapp, vilket funkar fint. Har i några dagar testat att att amma utan napp, men det funkar inget vidare. Han tar inte tutten som han ska, utan snuttar bara på bröstvårtans yttre del.

Så med hjälp av pump & flaska ser jag hur mkt han får i sej, & pumpar jag inte tillräckligt, ger jag baby semp som ersättning/tillägg....... Detta funkar för oss, & jag känner mej trygg när jag har koll på hans matintag.
    Kan tillägga att killen är 3 veckor imon (v 38 om han var kvar i magen)..... & växer så det knakar.

• SFHelen

har trott flera gånger att min mjölk är slute till min dotter som föddes v.34+1 (3 veckor nu) men icke, vid varje vägning har hon gått upp strax över 100 g på 3 dagar o sist 200g på 4 dagar. Så de är nog mer grädda i brösten än tomt.
    men väg gärna en gång extra om du är orolig.

Svar på tråden Amma prematurbarn?