• pcr

Hur ofta äter era små och vad?

Jag har två tvillingpojkar, födda i vecka 25+0. Dom blir snart 8 månader men egentligen skulle dom bara bli 5 månader.
    Vi ger dom en portion gröt var fjärde timme på dagen och till nattningen ger vi dom erstättning och dom äter en gång under natten och då får dom också ersättning.
    När jag var på bvc sist så sa sköterskan att hon tyckte att jag skulle ge dom en halv burk frukpure mellan måltiderna, alltså ska dom ha något att äta varannan timme. Detta tycker jag är hemskt då det inte känns som om att man gör något annat än att mata dom. Dom kräks också redan mycket som det är.
    Ska man börja ge dom gröt var tredje timme istället?
    Eller var fjärde på dagen och framåt kvällen ge dom var tredje för att bygga upp mättnaden så dom sover bättre under natten?

Hur tycker ni jag ska göra?

• Svar på tråden Hur ofta äter era små och vad?
  • Katarina76

Behöver du få i dem mer näring p g a vikten? Jag skulle rekommendera mer ersättning (typ NAN 2) istället för mer gröt o frukt för det är näringstätare, eller kräks de för mycket då? Min dotter kräktes mycket ända till nyligen, men hon har alltid velat äta ofta 10 mån (korr 8 mån) så hon har fått i sig mer än tillräckligt ändå.
    Det kan funka att dem lite oftare på kvällen för att de vara fulltankade och sova längre, men det dröjde länge innan vi kunde ta bort nattmålet helt.

Du kan annars kontakta neo och kolla om de kan rekommendera någon dietist som kan prematurer. Själv har jag pratat med dietisten på barnmottagningen där jag bor.

• pcr

Pratade med en dietest för någon månad sedan och det var bara skit så det hoppar jag och neo vill jag gärna inte prata med då dom är idioter allihopa där borta. Hade en väldigt jobbig neotid på Karlskrona, Lund var tusen gånger bättre.

Dom äter inte ersättning på dagen, dom vägrar. Dom bara tuggar på den och spottar ut det, det går endast på kvällen och natten. Dom krä'ks en hel del av ersättningen också men det gör dom av gröt också.

Dom går upp i vikt och hon på bvc tycker dom går upp bra men hon tycker att 4 timmar är för sällan.

• Katarina76

Ok, förstår att du inte vill prata med neo något mer. Jag känner flera (visserligen fullgångna bebisar) som inte vill äta oftare än var 4:e timme redan från första veckan och där har det inte varit snack om att de ska äta oftare.

Det blir ju jättejobbigt för dig som har två bebisar om du ska mata dem varannan timme fastän de inte verkar behöva det. Om BVC vill att du ska ge mer frukt, så kan man ge det efter gröten.

• pcr

Om man ger lite efter varje måltid istället för efter två timmar så borde ju det nästan ge samma effekt, eller hur? Precis som du säger. Då får dom lite mer vid varje måltid istället.

Svar på tråden Hur ofta äter era små och vad?