• Spartacus

SNABB förlossning?

Min förlossning var väl inte i det extremaste... men jag kom in med nytilkomna värkar, 7 cm öppen och fick gå direkt in till förlossningen. där var jag dock så jävla trött att dom gav mig ryggbedövning för att kunna vila innan krystvärkarna.
    10 cm öppen fick jag bedövningen och vilade i ca 2 timmar innan jag krystade ut min dotter. jag misstänker starkt att hon redan varit född långt tidigare om inte bedövningen hade tagits, men vi gjorde den bedömningen då, dom såg väl hur trött jag var!

nu till saken...

bad om råd från min bm om hur vi skulle gå till väga om den här förlossningen går riktigt fort. Med bedövningen var den förra på 5 timmar, men skulle säkert gå på ca 4 utan, därför vill jag åtminstonde öppna upp för möjligheten att den här ungen riskerar födas hemma eller på väg.

jag har alltås ingen rädsla eller tror att det MÅSTE bli så, men vill vara förberedd.
    men min bm är irriterande i sitt sätt att sänka mig. -men det var ju inte så snabbt, nä jag tror inte du kommer få hemma, och ni har ju ändå nära till bb.

jo, jag är inte helt utanför vad gäller medicin, har läst mina förlossningspappaer och VET ju dessutom hur saker gick till. MEN jag vill ju fortfarande ha råd OM det skulle hända... men hon är omöjlig på den punkten. hon har nåt sätt att försöka lugna ner en fast än man bara vill ha ett enkelt svar på en enkel fråga i alla välmening, men störigt! (som att bli idiotförklarad)

snälla ge exempel på en snabb förlossning och hur man/ni gick till väga! vill ju gärna att sambon ska kunna vara förberedd om detta inträffar eller att ajg åtminstonde kan ge lite guidning?

tacksam för dom tips ni har...

• Svar på tråden SNABB förlossning?
  • VeronikaK
    Miola skrev 2009-11-11 14:26:45 följande:
    Hejhej. Nu har jag varit på samtal på Aurora. MYCKET bra! Vi kom fram till att det är ambulans som gäller i första hand när fl startar. Barnvakt får vi försöka lösa på vägen. Bm menade att de absolut inte kör ut en om man kommer med barnet. Dock är det ju inte det bästa om barnet är med i förlossningsrummet. Skulle det bli så att bebisen hinner komma hemma är det viktigaste att ha varma handdukar och filtar att stoppa om bebisen, lägga den på bröstet och torka av den runt mun och näsa. Sen får man ju hjälp av ambulanspersonalen. För att jag inte ska oroa mig när det börjar närma sig tyckte hon att min bm på mvc skulle göra kontroller av livmodertappen och när den är mogen kan hon ringa och boka tid för en igångsättning om jag skulle vilja. Jag påtalade riskerna med igångsättning, men hon menade på att en omföderska som haft en lätt första fl har väldigt goda chanser till en lyckad igångsättning. Så summa summarum känns det oerhört bra att jag gick dit.
    Min första bförlossning gick på 4 timmar och min andra på 1,5 timme från förstavärk. Vi hann ändå in med 30 min marginal efter att ha väntaså jag tror faktiskt inte du behöver oroa dig. Vi har iofs bara 15 min till förlossningen och ni har kanske längre. Samt hur långt barnvakten måste åka också. Min BM sa också att det är rätt ovanligt att ha en så snabb andra fl trots den snabba första. Men bra iofs att ni har en plan.
  • Miola

Tack för lugnande ord, VeronikaK . Hoppas det blir så för mig med.

• Tiesto

Min andra bebis föddes efter 1 tim och 30 min efter första känningen. hann inte riktigt förstå var så tidigt på morgonen (kvar över fem) så det kändes som att jag gick och la mig med ett barn och vaknade med två. ska tilläggas att bebis kom hemma i sängen. sov ju liksom. hehe. ambulans 10 min efter att han var ute så ganska smidigt ändå. :)

• Miola
    Tiesto skrev 2009-12-09 19:26:05 följande:
    Min andra bebis föddes efter 1 tim och 30 min efter första känningen. hann inte riktigt förstå var så tidigt på morgonen (kvar över fem) så det kändes som att jag gick och la mig med ett barn och vaknade med två. ska tilläggas att bebis kom hemma i sängen. sov ju liksom. hehe. ambulans 10 min efter att han var ute så ganska smidigt ändå. :)
    Hur lång tid tog din första förlossning? Förstår att det måste vara lite chockartat den tiden på morgonen...
  • BELLAm2

Med mitt andra barn hann jag vara på förlossningrummet i 7 minuter. (20 min sedan inskrivning).
    Vad man gör. Ja, hade jag kännt att jag inte skulle hinna in hade jag lagt en säck under lakanet i sängen eller lagt mig i badkaret coh fött där . troligen hade mannen flippat och ringt efter ambulans =)
    Vi har 5 min till sjukhus...
    Jag VILL föda hemm nu med tredje så det komemr bli en del läsning..

• Rolvsing

Min första förlossning gick på 12 timmar, andra förlossning 6 timmar, tredja förlossning 45minuter

Då jag väntade fjärde barnet var jag hur orolig som hälst. Har 45 min till lasarettet.
    Jag fick prata med förlossningsläkaren och fick att avtal om å komma till kontroll när det började närma sig beräknat datum, och när jag var mogen skulle jag sättas i gång.
    Men när datumet väl närmade sig och jag var mogen, vägrade dem å sätta i gång mej.
    Dem (BM och läkare) trodde inte at förlossningen kom å gå snabt. Det kom nog å ta tid.

Tillslut träffade jag en underbar doktor, och hon satt i gån mej (10 dagar inann beräknaddatum).

Jag var 2,5 cm öppen. Då tok hon hål på hinnorna. Fick aldrig några värkar. 2 timmar och 45 min efter dom pickade hål på hinnorna fick jag en räjel värk, som följdes åt av två till, så fick jag krystvärkar. Bebisen vart född på toagolvet och det tog 10 min från första värk tills bebis var ute.

Det gjck hur snabbt som hälst. Men skönt att jag var på lasarettet. Bebis hadde navelsnoren rundt halsen också.

• Egina2

mitt 1:a barn tog 2,5h från första känning.. fick ringa ambulans pga att jag började krysta innan vår skjuts hann komma o jag va inne 14min på fölossningen.
    trodde jag skulle ha åtminstone 1h med nästa barn o därmed hinna in till förlossningen eftersom vi bor mkt närmare nu så tänkte inte på att bm kanske skulle kolla mig innan.. men 2:a barnet tog precis 30min från första känning.. trodde vi skulle hinna in, men började krysta nästan direkt så hann bara ringa barnvakt o förlossningen.. fick lov o ringa ambulans igen, men hann föda hemma ca 10min innan ambulansen kom.
    nu är jag gravid igen o ganska orolig att d ska bli hemmafödsel igen ifall d inte går lika bra denna gång så har fått tid för igångsättning 4jan, 1v. innan bf.. bm ska kolla min livmodertapp på måndag o hoppas hon kan kolla den veckan efter oxå för är verkligen orolig.
    tycker d låter som en jättebra idé att din bm kollar din tapp nga ggr innan bf så ni har lite mer koll.

lycka till!

• AKN75

Mitt första barn tog det 17 timmar från första känningen till han kom ut men från första krystvärken tog det 10 minuter,,
    Mitt andra barn tog det 6 timmar från första känningen,första krystvärken tog det 15 minuter,
    Mitt tredje barn gick det snabbt det började med värkar o hade det i ca 4 timmar,men kände inte öppningsskedet med henne så när vi åkte in hade jag krystvärkar i bilen,när jag gick från bilen in till förlossningen va jag helt öppen,så hann bara klä om o lägga mig o på 2 krystvärkar va hon ute så från att jag fick första krystvärken tills hon kom ut tog 4 minter...det va ju skönt att det gick fort men jag tyckte nästan det va smärtsammare o så intensivt o hade värk i kroppen i 2 veckor efteråt...
    Mitt fjärde barn gick det fort med,hade värkar i 4 timmar o hon kom oxå ut på 2 krystvärkar fast då drog barnmorskan ut på det lite för hon hade sett i journalen att det hade gått så snabbt med min tredje...så 9 minuter tog det med fjärde från första krystvärken tills hon kom ut

• EmT

uj åk direkt!
    För mig tog det 10-15 minuter andra gången. Hade vaknat 1½ timme innan av att det kändes konstigt men ingen mer. Ringde förlossningen eftersom barnmorskan sagt att jag skulle åka direkt då det gick ganska fort med den första. Fick svaret :Åk du om du vill men vi kommer skicka hem dig igen.

Född med SOS alarm i luren och hund,storebror och mormor i hallen en upplevelse men inget jag vill vara med om igen. Sängen såg ut som en mordplats.
    Slempropp och vatten gick inte före han kom ut. Så ingen föraning...

• Spartacus

vill lägga till att sonen kom ca 17 min efter anländning till förlossningen så visst hade jag rätt angående mina aningar! det GICK snabbt. 2 tim och 17 min efter första värk.

• Maria 79

Min första förlossning tog 12 h och andra tog 1 h. Den första förlossningen
    Var bäst upplevelse, den andra var bara värk på värk på värk som eskalerade.

• Lexikon

Har fött ett barn hemma och det var en fantastisk upplevelse. Vi hade lagt gamla trasiga handdukar och några lakan på golvet där jag stod på alla fyra så efteråt var det bara att vika ihop dem, lägga i en sopsäck och slänga i tunnan.

Klipp inte navelsträngen om barnet föds hemma. Ta det bara lugnt, din man kan ringa till förlossningen och bli "guidad" av en barnmorska samtidigt som de skickar en ambulans med en annan barnmorska eller förlossningsvan ambulanssjuksköterska. Och om barnet föds hemma, så stanna kvar hemma. Så skönt att gå och lägga sig i sin egen säng efteråt, och dessutom bättre bakterieflora för barnet att vänja sig vid.

Vi åkte in till bb två dagar efter förlossningen för kontroll hos barnläkare, men det var det enda.

Ta det lugnt, njut av förlossningen och bebisen. Det finns något som kallas "silent labour" och kvinnor med osynligt förlossningarbete märker oftast ingenting förrän precis innan barnet är på väg ut. Dessa barn brukar dock må otroligt bra och förlossningarna brukar gå väldigt smidigt (och de flesta föder hemma). Synd att inte din barnmorska verkar känna till detta och kunde hjälpa med förberedelserna... 

Inför förlossningsfrihet i HELA Sverige! www.facebook.com/&ref=ts
Svar på tråden SNABB förlossning?