• Hanah

Får inte bonusbarnet vara på dagis/fritids om man själv är föräldraledig?

Får inte bonusbarnet vara på dagis/fritids om man själv är föräldraledig?

• Svar på tråden Får inte bonusbarnet vara på dagis/fritids om man själv är föräldraledig?
  • 2barnsmorsan
    Hanah skrev 2009-10-31 17:49:30 följande:

Kan det vara olika i olika kommuner?

De har ju ingen rätt att begära in arbetstider eller personuppgifter på någon förutom barnets föräldrar. Så problemet borde inte ens uppstå utan det är föräldrarnas tider som gäller inte bonusförälder.

Jag såg att någon lagt in beslutet ovan också...
  • Alexi
    Lynette skrev 2019-12-16 11:49:34 följande:

Finns det flera liknande domstolsbeslut? ????

Det behövs inte fler, det ska följas eftersom det är från högsta instans.
  • Alexi
    Lynette skrev 2019-12-16 15:20:14 följande:

Är det skillnad om man är sambo eller gifta?

Nej det handlar om vem som är vårdnadshavare, inget annat!
  • Eureka

Min kommun säger annorlunda. Att bonus skall vara hemma och bara har rätt till 15h om bonusförälder är föräldraledig. Stämmer alltså inte?

• Alexi
    Eureka skrev 2019-12-16 22:54:46 följande:

Min kommun säger annorlunda. Att bonus skall vara hemma och bara har rätt till 15h om bonusförälder är föräldraledig. Stämmer alltså inte?

Det är vad vårdnadshavarna gör på dagarna som är det enda som spelar roll för ett barns rätt till barnomsorg. Arbetar de - deras arbetstider avgör rätten till barnomsorg.

Dunka detta i huvudet på kommunen bara.
  • sextiotalist
    Eureka skrev 2019-12-16 22:54:46 följande:

Din kommun har samma lagkrav som andra kommuner.

Du kan alltid fråga dom, om de har ett beslut från regeringsrätten som säger att de undantas från det beslutet.

Känner de inte till detta beslut, som ändå är från 1998, så får du ta kontakt med juristen i kommunen och fråga varför de har ett regelverk som bryter mot den lagen
  • Eureka

Stort tack för era svar! Kommunen har bestämt sig för att göra om 15h schemat till riktigt dåliga tider lagom tills sambon ska gå hem och vara ledig. Tänkte att mitt barn då kunde få gå kvar de tiderna han har nu om jag får lägga det som schema utifrån att jag är tillbaka i arbete. De har tidigare sagt nej när jag frågat men kanske ska ligga på igen då.. Eller helt enkelt bara låta tiderna ligga kvar och tvinga dem att motbevisa mig.. Jag är ensam vårdnadshavare. Lätt att bli överkörd i denna fråga känner jag.

• Eureka

Ville bara uppdatera om det är någon som läser och tacka. Gick vidare med ärendet uppåt och har nu fått ok på att det är vårdnadshavares tider som gäller. Så ifall någon läser här, stå på er! Tusen tack till er som hjälpt med hänvisning till domstolsbeslut osv :)

• Alexi
    Eureka skrev 2020-02-06 10:53:42 följande:
    Ville bara uppdatera om det är någon som läser och tacka. Gick vidare med ärendet uppåt och har nu fått ok på att det är vårdnadshavares tider som gäller. Så ifall någon läser här, stå på er! Tusen tack till er som hjälpt med hänvisning till domstolsbeslut osv :)
    Härligt!
Svar på tråden Får inte bonusbarnet vara på dagis/fritids om man själv är föräldraledig?