riskbarn pga BPD... och varför har vi inte fått veta???
Känner mig helt överkörd som förälder! Under hela tiden på neonatalen (9veckor) så påtalade vi flera gånger att vi ville veta ALLT som våra barn blev behandlade för och varför, att vi skulle få all information om deras hälsa hela tiden. (Detta var för att det på avd. 316 ppå östra hade missats viktiga saker, plus att de började flytta barnen till vårt regionsjukhus utan att ringa ned till bb och meddela, då var jag ändå däruppe bara en timma innan och skulle ner för att äta och min man var och köpte mat, när han kom upp till barnen nästa gång så höll de på att packa in ena dottern i resekuvös. Vi hade inte fått veta nåt, timman innan hade de ju pratat med oss för att ordna rum på RmcD-huset).
Vi fick ju tre prematurer samtidigt och det hinns helt ärligt talat inte med att vara överdriven och oroa sig för mycket. Så att de valt att inte säga allt pga att inte oroa föräldrar borde vara olagligt. Vi är nog några av de mest avslappnade prematurföräldrar jag känner, och vi är noga att låta barnen utvecklas i sin egen lilla takt och ge det tid.
Att jag är upprörd är för att en av våra döttrar fick en kallelse till svininfluensavaccin pga att hon tillhör en riskgrupp. Vi kunde inte förstå varför inte en av de andra systrarna också blivit kallad, för det var henne som vi hela tiden trott var känsligast med tanke på öppen ductus och att hon var allvarligt lungsjuk under neonataltiden.
Efter många olika samtal och av att ha blivit runtkopplad så får jag tala med hon som är ansvarig ssk nu för barnen (de går fortfarande på återbesök på neo), och hon säger att Pricilla är ju ett riskbarn för att hon har BPD...???
Jag kommer helt av mig och frågar varför vi aldrig har fått veta detta, det enda vår läkare säger på återbesöken är ju att de är friska och utvecklas bra, det är jag ju självklard glad för, men tycker ändå att vi nånstans på vägen borde fått veta detta. Det kunde ju hon inte svara på.
Vad jag har förstått så är ju inte jag den ende förälder härinne som råkat ut för detta, men fy f*n vad man känner sig underminerad!
Känner mig nonchalerad av läkaren, undrar vad det är för mer saker som de inte berättat för oss....