• BF 2008 02 23

Vårdnadsbidrag i kombination med andra ersättningar och/eller studier

Går det att kombinera vårdnadsbidraget med bostadsbidrag och/eller underhållsbidrag och/eller csn bidragsdel?

Går det att, som vid föräldrapenning, studera på distans samtidigt?

Mitt mål är att ha barnen hemma så länge som möjligt. Min dotter är 1 år och 8 månader och min son 5 månader. Jag vill veta vilka inkomstmöjligheter som finns när jag inte vill ha barnen på dagis. Inte innan dom är 3 åtminstone.

• Svar på tråden Vårdnadsbidrag i kombination med andra ersättningar och/eller studier
  • Pretty Banana

Javisst, sa kan du gora. Bostadsbidrag, CSN och underhallsbidrag far man ha samtidigt som vardnadsbidrag.

• Mary Wollstonecraft

Du kan, som jag förstått det, kombinera vårdnadsbidraget med vad som helst, den enda förutsättningen är att du inte har (offentlig) barnomsorg. Betrakta det som en muta från staten för att du inte har barnen på dagis, det är så vårdnadsbidraget är tänkt att fungera. Vill du kan du jobba heltid och ha med barnet på jobbet - det är upp till dig!

• Pretty Banana
    Mary Wollstonecraft skrev 2009-10-15 10:16:28 följande:
    Du kan, som jag förstått det, kombinera vårdnadsbidraget med vad som helst, den enda förutsättningen är att du inte har (offentlig) barnomsorg. Betrakta det som en muta från staten för att du inte har barnen på dagis, det är så vårdnadsbidraget är tänkt att fungera. Vill du kan du jobba heltid och ha med barnet på jobbet - det är upp till dig!
    Det stammer inte riktigt, vissa bidrag kan man inte ha samtidigt som vardnadsbidraget, t.ex. a-kassa och foraldrapenning. Men att arbeta gar bra.
  • BF 2008 02 23

Tack för snabba och tydliga svar! =)

• Mary Wollstonecraft

Sorry, var lite otydlig: det är klart att man inte kan vara föräldraledig samtidigt, de tar ju liksom ut varandra :) Att man inte fick stämpla samtidigt kände jag faktiskt inte till, men det låter ju rimligt: är man hemma för att ta hand om sitt barn står man ju inte till arbetsmarknadens förfogande.

• BF 2008 02 23

Jo en sak till, det äldre syskonet har jag föräldradagar kvar på. Jag har tänkt att bara ta ut vårdnadsbidrag för den lilla och leva på det samt de andra ersättningarna. Går det?

• Pretty Banana
    BF 2008 02 23 skrev 2009-10-15 10:28:19 följande:
    Jo en sak till, det äldre syskonet har jag föräldradagar kvar på. Jag har tänkt att bara ta ut vårdnadsbidrag för den lilla och leva på det samt de andra ersättningarna. Går det?
    Jag forstar inte riktigt hur du menar. Du maste ju for det forsta vanta tills ditt yngsta barn ar ett ar, innan du kan ta ut vardnasbidrag for det barnet (plus att du maste ta ut 250 dagar). Nar det yngsta barnet ar ett ar sa kommer ju det aldsta vara tva ar och tre manader, och da kan du ju ta ut for det barnet ocksa. Eller har du alltsa mer an 230 dagar kvar for aldsta barnet?
  • BF 2008 02 23

Ja jag har hälften kvar på den stora. Dom vill jag behålla, kan vara bra att ha i framtiden.

• pigglet

du kan ju ansöka om vårdnadsbidrag för den äldre redan nu. Det gäller bara för barn 1-3 år.

Det stämmer att man måste ha hunnit ta ut ett visst antal fp-dagar innan man kan få vårdnadsbidrag.

Så det är ju en bit bort innan du kan söka vb för sonen.

• Pretty Banana
    BF 2008 02 23 skrev 2009-10-16 19:34:57 följande:
    Ja jag har hälften kvar på den stora. Dom vill jag behålla, kan vara bra att ha i framtiden.
    Ok, da kan du bara ta fa bidrag for den yngste. Men kan du inte spara nagra av sonens dagar och ta ut fler av dotterns, sa att du tagit ut over 250 dagar for bada barnen? I sa fall far du ju typ 27 000 extra i bidrag.
  • Anne69

Du kan inte ta ut föräldrapenning för något av dina barn om du samtidigt har vårdnadsbidrag.....så det funkar inte!

Svar på tråden Vårdnadsbidrag i kombination med andra ersättningar och/eller studier