Inlägg från: Pretty Banana |Visa alla inlägg
  • Pretty Banana

Vårdnadsbidrag i kombination med andra ersättningar och/eller studier

Javisst, sa kan du gora. Bostadsbidrag, CSN och underhallsbidrag far man ha samtidigt som vardnadsbidrag.

• Pretty Banana
    Mary Wollstonecraft skrev 2009-10-15 10:16:28 följande:
    Du kan, som jag förstått det, kombinera vårdnadsbidraget med vad som helst, den enda förutsättningen är att du inte har (offentlig) barnomsorg. Betrakta det som en muta från staten för att du inte har barnen på dagis, det är så vårdnadsbidraget är tänkt att fungera. Vill du kan du jobba heltid och ha med barnet på jobbet - det är upp till dig!
    Det stammer inte riktigt, vissa bidrag kan man inte ha samtidigt som vardnadsbidraget, t.ex. a-kassa och foraldrapenning. Men att arbeta gar bra.
  • Pretty Banana
    BF 2008 02 23 skrev 2009-10-15 10:28:19 följande:
    Jo en sak till, det äldre syskonet har jag föräldradagar kvar på. Jag har tänkt att bara ta ut vårdnadsbidrag för den lilla och leva på det samt de andra ersättningarna. Går det?
    Jag forstar inte riktigt hur du menar. Du maste ju for det forsta vanta tills ditt yngsta barn ar ett ar, innan du kan ta ut vardnasbidrag for det barnet (plus att du maste ta ut 250 dagar). Nar det yngsta barnet ar ett ar sa kommer ju det aldsta vara tva ar och tre manader, och da kan du ju ta ut for det barnet ocksa. Eller har du alltsa mer an 230 dagar kvar for aldsta barnet?
  • Pretty Banana
    BF 2008 02 23 skrev 2009-10-16 19:34:57 följande:
    Ja jag har hälften kvar på den stora. Dom vill jag behålla, kan vara bra att ha i framtiden.
    Ok, da kan du bara ta fa bidrag for den yngste. Men kan du inte spara nagra av sonens dagar och ta ut fler av dotterns, sa att du tagit ut over 250 dagar for bada barnen? I sa fall far du ju typ 27 000 extra i bidrag.
Svar på tråden Vårdnadsbidrag i kombination med andra ersättningar och/eller studier