• Grannen

V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16

V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16

För oss med någon form av IBD, kronisk inflammatorisk tarmsjukdom, eller anhöriga till sjuka.
    Vill du läsa mer om vad det är, så kolla här:
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

I denna tråd kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor och ingen fråga är för äcklig eller dum.

Ibland skrivs det mycket i tråden så man kan få kasta in sin fråga flera gånger, ge inte upp
    Välkommen in!

Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m44288857.html
    (Gå in på den för att hitta länkar till ännu äldre trådar)

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu
    inflammationssjukdomar.se/fragor/mage/crohns-.../

www.netdoktor.se/mage-tarm/
    www.growingpeople.se/templates/Overview.aspx
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    www.gastrolab.net/dictw1s.htm
    www.gastrolab.net/g5artris.htm

För oss som hänger här mycket har vi gjort en liten presentationstråd "V.V.S-trådens profiler", där återfinns också vår lista:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m44288531.html

• Svar på tråden V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16
  • grådis

Nä Fru U, du FÅr inte
    Vi VILL att du stannar med oss
    Kram

• Starkast

Där hör du Fru U!
    Nu är du så god och stannar här hos oss. Det är en order.

• Nallatalla

Halloj på er alla! Jag kikar in en vända medan det är lugnt här hemma..
    Det är otroligt hektiskt här med studier och allt så därför ä'r jag ganska osynlig här nu.

Fru U, stanna här med oss på tråden!

Kram på er alla / nalla

• strålöga

Hej, säger som ovanstående personer, stanna kvar på tråden Fru U.

Nu har jag tagit sprutan i förebyggande syfte. Jag säger aldrig en spruta till, fick en allergisk reaktion efteråt. Tur att man har det mesta i akut medicin hemma vid såna tillfällen.
    Sköt om er alla!

• Maddisen80

Natalla det är inte lätt att hinna med inte :))

Larki Så du fick allergisk reaktion ,det är inte roligt ju :( men är det bättre nu då?

• 070706
    Maddisen80 skrev 2009-11-20 14:28:33 följande:
    070706 hej hur gick det, kom du i tid ??? Fast det va sån enorm storm ?
    Ja jag kom i tid, jag tog ett tidigare tåg utifall att och det var tur det. Jag åkte hemifrån 5 på morgonen och kom fram precis i tid! För tåget stod stilla i 50 minuter utanför eslöv.

Magnetröntgen nr 2 gick bra. Det enda som var jobbigt med sonden var bedövningen som man skulle snorta in. Och efteråt körde det på som tusan i magen av vätskan som dom flydde upp tarmen med.

Idag har jag vart i Lund och fått svälja filmkapseln, så nu sitter jag med bältet på mig. Den enda undersökningen jag nu har kvar är en buköversikt i december .
  • Maddisen80

070706 fick du med dricka lite laxeringsmedel innan du svalde kapseln ? Vad skönt att du ha en undersökning kvar.

• grådis

Hoppar bara in en snabbis, hoppas ni mår bra

• skrutteluttan74

Nu är Jossans OP klar & allt gick bara fin fint

Tog dryga timmen i går, & idag på fm blev vi utskrivna.
    Hon har så pass hög smärt tröskel att hon knappt gnällt,men ändå så måste hon tydligen få alvedon & ipren var 6:e timme.
    Jaja,men i går kväll bad jag dom att INTE väcka henne i natt,så sagt & gjort,inte blev hon väckt.
    Och i morse då dom kom med alvedon & ipren ville hon inte ha,för hon hade inte så ont i halsen,men hon blev i tvingad av dr.
    Då hon skulle sövas så kom narkos läkarn & kramade om mej & sa :
    -"va kul å se er på denna sida av sängen".
    Det visade sej vara min DR.som brukar ge mej cortison & bedövning & som brukar söva mej så jag slipper smärtan ett tag.
    Så då dom rullade JOssan till uppvaket så kom vi in i ett rum ( barn får tydligen ett eget,vilket jag inte visste,men de va nytt ) så säger Eva, :
    -"ja Carolina,här känner du dej väl hemma, ??"
    Haha... Alla skrattade men undrade varför Eva lät så ,så Eva berättade juh då att hon var min dr.
    Så såg hon min stora tatuering & tittade på Bengt & sa :
    -"Har du vart i farten igen nu & kladdat på henne"...
    Nåja,jag fick in en säng på UVA jag med medans vi var där,så de var nog tur de va min Dr,.som va där & som vet hur jag har det,så då de va skift byte & dom kom in,så låg där både en mamma & ett barn & jag lovar,det såg nog kul ut ,dom var väldigt brydda & letade en journal till...
    Vi fick för övrigt veta att vi gjort ett mycket bra jobb med dottern ,som förberett henne så väl.
    Hon var såååå lugn så...cool lugn rent ut sagt,inte nervös ett dugg & inte orolig.
    Vi hade visat bilder & vi hade förklarat hur allt skulle gå ,sen att mammas Dr.som kändes igen va där var nog ytterligare ett + i kanten.
    Så läste Eva i journalen & säger :
    -"Men,har hon inte fått något **** (minns inte vad det hette,ngt nytt preparat ) lugnande inför OP??"
    Nä,sa vi ,vi tyckte inte hon behövde & nä de höll dom verkligen med om...härligt å se...
    Det var as jobbigt att sova på lassa & ändå hade jag fått en sådan där "lyx" säng,men var vaken mer eller mindre hela natten,mår illa nu,de brukar bli så då jag är vaken för mycket...bläää
    Men vi är hemma & i det stora hela är det bra :.)
    <3*<3*<3*<3*<3*<3*<3*<3*<3*<3*<3*<3*<3*<3*<3*<3
    Och för er som vill se våran nya hemsida där alla tatueringar samlas så är den här :
    Jag började "påta" med den,men fick inte ihop det & höll nästan på att kasta bort den stackars bär bara datorn så långt bort jag hade kunnat.
    Då säger pappa att jag skulle ringa hans frus son,som då jobbar med webb design,han tog min idé & la till & gjorde om lite & tja...vi är gode nöjda & kan inte tacka honom nog
  • Maddisen80

bcsvensk vad bra att gick allt bra för josse ;) skönt ,roligt att de va din dr med :9

Grådis jag mår inte bra alls ,är trött,har ont i magen mm

• LilaLavendel

Jag har ingen diagnos utan får höra av läkarna att mina tsh-värden (sköldköretln) måste ligga rätt först.
    Men jag har haft problem i över 2 år nu. Mitt största problem förutom smärtorna är att det är hårt i mitten av magen, runt naveln och däromkring. Ibland lyckas jag luckra upp det lite med hjälp av magmassage. Samma gäller hörnet nere till höger. Kan känna hur hårt och utspänt det är, men lyckas ibland massera så att det börja gurgla till och sakta men säkert löses det upp. Mitten är dock mycket svårare att få bukt med.

Är det någon som har samma problem? Vilken diagnos skulle det isåfall luta mot?

Kan tillägga att jag varit stressad hela mitt liv, men de senaste 4-5 åren har jag haft enorm prestationsångest och prioriterat annat och andra före mig själv.

Hoppas att någon kan göra mig lite klokare :) 

• Ranadar

Hej! någon som har primär skeleroserande Colangit Mao, kronisk gallgångsinflammation? Skulle vara tacksam om jag kunde få tips på hur man kan undvika att få tillbaka "otrevlighetskänslan"runt gallan och vad man ska göra när man får det?

• Willow 82

Ni som opererat er, hur lång tid tog det att läka? Har opererat bort ca 25cm av tjocktarmen pga spring förträngning som orsakats av tidigare skov. Mår mycket mycket bättre än tidigare men gått 4 månader nu sen operation och börjat arbetsträna nu och det funkar inte så bra som jag önskar. Varje morgon är jag gasig o toanödig men ibland tar det jätte lång tid innan det faktiskt kommer nåt kan ta flera timmar o flera besök. Dricker lactoluse men hjälper sisådär tar jag för mycket blir jag jätte lös istället o springer på toa pga det. Ärret på magen kliar och irriterar också. Opererade ganska nära ändtarmen så sitter man för länge eller har svårt att få ut avföring känns det även där inte så mycket men tillräckligt för det ska vara ett irritationsmoment. Åt kortison till samma vecka som operationen kan det ha påverkan för sämre läkningsförmåga? Skulle vara jätte tacksam för svar

Svar på tråden V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16