• Spaderdam

Sås

Någon har nåt recept på hur man kan göra en grundsås som man sen kan smaksätta på olika sätt? Eller nån annan sås, typ brunsås?

• Svar på tråden Sås
  • La Lola
    mosterYster skrev 2009-08-19 12:25:39 följande:
    La Lola skrev 2009-08-19 12:23:15 följande: Ja men nu frågade ju ts hur man gör sås/brunsås - jag tolkade det som att hon inte visste hur man bär sig åt. Vem som ska äta den står ingenstans. Hade hon undrat hur man gör barnvänlig/spädbarnsvänlig sås, hade det varit en annan femma
    Inlägget ligger dock under Kost/Matvanor Förälder så då antog jag att det gällde till barn (i form av de under 1 år).

Men jag kan ju ha fattat fel.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • mosterYster
    Spaderdam skrev 2009-08-21 07:53:11 följande:
    Barn under 1 år gäller...sorry
    Då blir det nog svårt med brunsås, då det bruna utgörs av något salt (sky, soja). Men är barnet under 1 år, bryr det sig nog inte om färgen på såsen...
  • vittra

La Lola skrev 2009-08-19 12:23:15 följande:

Jag misstänkte bara att det är till ett spädbarn eftersom äldre barn kan äta samma sorters såser som oss vuxna.
    Från 8 mån ungefär kan de äta samma sak som vuxna, så jag förstår inte hysterin? Gör en sås för tusan! Ungen dör väl inte av lite sås? Fattar ingenting...
  • vittra
    mosterYster skrev 2009-08-21 10:41:57 följande:
    Då blir det nog svårt med brunsås, då det bruna utgörs av något salt (sky, soja). Men är barnet under 1 år, bryr det sig nog inte om färgen på såsen...
    Man kan använda soja eller buljong till barn under 1 också, bara man inte tillsätter tonvis med salt liksom. Det finns ju inget saltförbud, försiktig kan man vara även om man gör en brunsås ibland.
  • La Lola
    vittra skrev 2009-08-21 10:51:53 följande:
    La Lola skrev 2009-08-19 12:23:15 följande: Från 8 mån ungefär kan de äta samma sak som vuxna, så jag förstår inte hysterin? Gör en sås för tusan! Ungen dör väl inte av lite sås? Fattar ingenting...
    Hysterin?
    Vart har jag varit det minsta hysterisk?!

Något saltförbud finns inte näe.
    Men just brunsås är lite klurigt att göra anser jag med tanke på vad det innehåller.

Hysteri.....ja jösses.....
  • vittra

La Lola skrev 2009-08-21 10:57:40 följande:

Hysterin? Vart har jag varit det minsta hysterisk?! Något saltförbud finns inte näe. Men just brunsås är lite klurigt att göra anser jag med tanke på vad det innehåller. Hysteri.....ja jösses.....
    Ja då är det din åsikt men klurigt är det då rakt inte.
    Såhär står det på livsmedelsverkets hemsida angående mat till spädbarn:

Från cirka 8 - 10 månader kan du ge ditt barn det mesta av den mat som övriga familjen äter, men en del livsmedel bör du vänta med att ge tills barnet fyllt ett år.
    * Spädbarn bör inte äta honung eftersom den kan innehålla sporer som i tarmen kan utvecklas till bakterier och där producera ett farligt gift.
    * Större mängder spenat, rödbetor, bladselleri, nässlor och mangold kommer på menyn först när barnet fyllt ett år. Det finns mycket nitrat i dessa grönsaker som kan omvandlas till nitrit, vilket kan försvåra syreupptagningen hos små barn.
    * Det finns en risk att små barn sätter nötter och jordnötter i halsen. Undvik därför att ge barnet nötter och jordnötter under småbarnsåren.

Står ingenting om brunsås. Inte heller något om buljong eller soja.
    Däremot står det såhär om salt:

När barnet börjar med puréer, ofta vid sex månaders ålder, ska man inte salta maten. Även om man själv uppfattar maten som smaklös är den inte smaklös för barnet, som ju inte har vants vid salt. Var också försiktig med färdigmat, som inte är gjord speciellt för barn, till barn under ett år. Exempelvis frukostflingor innehåller ofta mycket salt.

När barnet blir äldre är det bra att fortsätta att hålla nere mängden salt i maten, och att inte lära barnet att salta extra. Om man inte vänjer sig vid mycket salt i maten som barn är det lättare att äta mindre salt som vuxen.
  • vittra

För att svara TS så kan man, istället för vanlig brunsås, göra en sås på tomatpuré eller tomatkross och krydda efter behag, framförallt basilika brukar vara populärt av de små. Vanligt att ge när de börjat med smakisar. Men även tomatpuré innehåller ju salt

• La Lola
    vittra skrev 2009-08-21 11:04:24 följande:
    La Lola skrev 2009-08-21 10:57:40 följande: Ja då är det din åsikt men klurigt är det då rakt inte. Såhär står det på livsmedelsverkets hemsida angående mat till spädbarn: Från cirka 8 - 10 månader kan du ge ditt barn det mesta av den mat som övriga familjen äter, men en del livsmedel bör du vänta med att ge tills barnet fyllt ett år. * Spädbarn bör inte äta honung eftersom den kan innehålla sporer som i tarmen kan utvecklas till bakterier och där producera ett farligt gift. * Större mängder spenat, rödbetor, bladselleri, nässlor och mangold kommer på menyn först när barnet fyllt ett år. Det finns mycket nitrat i dessa grönsaker som kan omvandlas till nitrit, vilket kan försvåra syreupptagningen hos små barn. * Det finns en risk att små barn sätter nötter och jordnötter i halsen. Undvik därför att ge barnet nötter och jordnötter under småbarnsåren. Står ingenting om brunsås. Inte heller något om buljong eller soja. Däremot står det såhär om salt: När barnet börjar med puréer, ofta vid sex månaders ålder, ska man inte salta maten. Även om man själv uppfattar maten som smaklös är den inte smaklös för barnet, som ju inte har vants vid salt. Var också försiktig med färdigmat, som inte är gjord speciellt för barn, till barn under ett år. Exempelvis frukostflingor innehåller ofta mycket salt. När barnet blir äldre är det bra att fortsätta att hålla nere mängden salt i maten, och att inte lära barnet att salta extra. Om man inte vänjer sig vid mycket salt i maten som barn är det lättare att äta mindre salt som vuxen.
    Jag är väldigt väl medveten om vad Livsmedelsverket säger.

Jag har ingen aning dock om hur gammal Ts barn är.
  • vittra

La Lola skrev 2009-08-21 11:08:08 följande:

Jag är väldigt väl medveten om vad Livsmedelsverket säger. Jag har ingen aning dock om hur gammal Ts barn är.
    Varför säger du då att man inte ska ge soja?
  • La Lola
    vittra skrev 2009-08-21 11:12:09 följande:
    La Lola skrev 2009-08-21 11:08:08 följande: Varför säger du då att man inte ska ge soja?
    Man? Det skrev jag inte?
    Jag skrev jag. Jag skulle inte ge soja.
  • vittra

La Lola skrev 2009-08-21 11:15:07 följande:

Man? Det skrev jag inte? Jag skrev jag. Jag skulle inte ge soja.
    Haha jaja, whatever. Din ton antydde tydligt att det skulle vara fel att ha lite soja i såsen till barn. Kanske ska fundera hur du skriver saker och ting i så fall?
  • La Lola
    vittra skrev 2009-08-21 11:36:58 följande:
    La Lola skrev 2009-08-21 11:15:07 följande: Haha jaja, whatever. Din ton antydde tydligt att det skulle vara fel att ha lite soja i såsen till barn. Kanske ska fundera hur du skriver saker och ting i så fall?
    Min ton?

Kanske du ska fundera hur du läser saker o ting?
  • elinspelin86

Det är skrämmande att läsa hur ni mammor skriver till varandra. Varför denna bittra och tragiska attityd? Vad tjänar ni på att märka ord och uppföra er som 6-åringar? Ni ska föreställa vuxna föräldrar! Helt sanslöst..

Svar på tråden Sås