• Tésan

Fler med barn födda i graviditets vecka 35-36?

De är ju inte extrem prematur direkt men ändå prematur. Min son föddes i v 35+6
    Hur går de för er i utveckling osv?

Idag blir han halvåret precis och har fått en tand(förra veckan), kan kontrollera händer, skrattar, "pratar" och på god väg att lära sej krypa och sitta

• Svar på tråden Fler med barn födda i graviditets vecka 35-36?
  • Virrpirr

Min kille föddes i vecka 36+1 (i en snabb förlossning, med värkar i 45 sedan krystvärkar i 1 h). Han vägde 3300 och var 48 cm lång. Han har utvecklats i normal takt. Tog de första stegen utan stöd när han var 9,5 månad men kröp inte förrän han var 11 månader :P

Det som inte funkade var amningen, han tog felaktigt tag så vi slet inne på BB som bara den med det. Jag fick riktigt elaka sår som blev infekterade.

• FamÅsling
    Virrpirr skrev 2009-08-20 08:47:59 följande:
    Min kille föddes i vecka 36+1 (i en snabb förlossning, med värkar i 45 sedan krystvärkar i 1 h). Han vägde 3300 och var 48 cm lång. Han har utvecklats i normal takt. Tog de första stegen utan stöd när han var 9,5 månad men kröp inte förrän han var 11 månader :PDet som inte funkade var amningen, han tog felaktigt tag så vi slet inne på BB som bara den med det. Jag fick riktigt elaka sår som blev infekterade.
    Min son har också utveklas som andra. Han är nu 8 månader, rullar runt och älskar sin gåstol. Han börjar komma upp i krypställning så snart blir det inte en lugn stund. Tror doxk han går innan han kryper.
  • monikmonik

Fick en son i vecka 33+6 vägde 2205g, nästan utan förvarning mådde bra men hade äggvita så 3 dagar innan fick jag ligga inne. nu är han dryga 4 månader och behöver inte korrigeras på bvc :) tror själv inte han var riktigt så tidig då dom drog fram förlossningsdatumet med 10 dagar vid ultraljudet...

han rullade från mage till rygg vid 3 månader och sitter med lite stöd, lyfte huvudet redan första dagen och har troligtvis fått en tand:) om det inte är en blåsa som bm sa att det kunde va... men sen verkar han inte ha lust med att använda händerna eller vända från rygg... är nog väldigt individuellt med utvecklingen! men är rätt stolt ändå :)

• Mel79

Jag fick en liten tös 36+ 5, i november förra året. Satte igång spontant, vi åkte in fastän de sa att vi kunde stanna hemma för det var säkert ingenting, när jag kom in var jag öppen 8 cm., vägde 2415 och var 48 cm lång. Hon utvecklas som hon skall verkar det som i alla fall, hon har precis börjat dra sig fram och skall ställa sig upp mot allt men har inte riktigt förstått att hon måsta hålla sig i när hon står upp än...

• Minnon

Här är en till som fått lite tidigt, v 35+1 kom sonen lite oväntat (inga förkänningar eller annat) som vägde 2295 gram och var 44 cm lång.

Nu ärhan nyss fyllda 2 veckor så vi har inte hunnit märka så mkt än, men han är en stark kille som åt ordentligt redan från början så sonden slapp vi efter 2 dagar, värmsängen redan första dagen efter förlossningen. Det enda som känts annorlunda är väl att han räknas som premtur och att man därför låg inne över en vecka på neo bara för att de ville ha lite "extra koll".

Enda kruxet hittills har (typiskt nog) haft med mig att göra, vi får använda amningsnapp eftersom bröstvårtorna inte "håller sig" styva, eller hur man nu ska säga. Vi hoppas att det kommer igång senare, men vem vet... Det råkar inte vara så att någon har några erfarenheter eller tips - allt tas tacksamt emot! =)

• Tésan

Hej!

Trevligt att så många hitta hit

Min slempropp gick på fredagen 13e Februari och natten till Måndagen den 16e kl 2 vaknade jag upp av att jag hade värkar. Jag försökte på alla sätt att somna om men de gick inte pga smärtan som bara blev starkare.
    Han föddes sedan kl 12.14 på dagen.
    Någon förvarning hade jag väl fått men trodde inte så mkt på de.
    Han var beräknad att komma 16e Mars, så datumet var iaf rätt

Han låg i kuvös i några timmar efter förlossningen efter som vi fick lov att fraktas bort till ett annat sjukhus (neonatalavdelning) 10 mil bort. Han fick sondmatas i ca 1 - 2 veckor kombinerat med amning.
    Jag lyckades bara amma honom i 5 månader efter som att mjölken sinade.

Jag har under och efter graviditeten blivit utsatt för psykisk misshandel av pappan till barnet som jag lämnade i December.
    Därför tror man att han föddes för tidigt och att mjölken sinade.
    Så jag är nu ensamstående på heltid med sonen plus att jag har en dotter på 4år varannan vecka med en annan pappa.

Vi fick ligga inne i 15 dygn på neo och åkte hem då de funkade med bröstmjölken

Igår tog han ett litet första kryp-steg minsann och vända sej har han kunnat ett tag.
    En glad och sprallig kille är de.

• Perla

Hej! min son föddes i v 36+3 pga havandeskapsförgiftning. han vägde 2640 och va 49lång. va beräknad till 5/7-09 men kom ist 11/6-09. han är snart 3 månader och har nu tagit ikapp nästan allt :) han väger bra och han följer sin kurva riktigt fint,

jag ammar dock inte honom längre. för han blir helt enkelt inte mätt. så tur att det finns bra ersättning :)

ja hoppas att barn nr 2 sen inte blir för tidigt född. några dagar hit eller dit gör ju inget. men helst inte nästan 4 veckor. men allt har gått bra så det är ok :)

• annakohler

hej jag hoppar in jag fick min andra son v35+5 men han var ganska stor sa dem

• MammaDiana

Min äldsta tjej kom i v 34+5 och var lite sen i utvecklingen jmf med andra fram tills hon var 5-6 måndader men kom sen ifatt. satt när hn var 7 mån, kröp strax efter det och började gå när hon var 11 mån. Hon var väldigt tidig med att prata, fick sin första tand när hon var 8 mån.

Nu är hon 8 år! Hon har sedan hon var 1½ varit längre än alla jämnåriga, nu är hon 1½ kurva över på längden, dock har hon alltid legat under på vikten, hon är bland de som ligger längst fram i klassen vad gäller läsning mm.

Lillan kom v 36+0 och var genomsnittlig på det mesta, utom möjligtvis tänder då, första tänderna kom när hon var 13 mån, och de två nästa när hon var 18 mån!

• Lucky86

Vår lille kille kom i vecka 34+6. Vattnet gick i vecka 34+3. Han vägde 2810g o va 48 cm lång.

I vecka 25 åkte jag in på förlossningen med smärtor i ryggen. Då tog dom en urin odling, som sen visade sig att jag hade GBS. Så dom trodde att de va därför han var tidig.

Han föddes den 14 Juli 03.31. Vi fick komma hem den 22 Juli. O Han sondmatades i ca 4 veckor. Tyvärr så ammar jag inte. Jag har inte så stora vårter så han fick amnings napp. Men det funkade tyvärr inte.

Nu är han 8 veckor o börjar le o skratta när man pratar med han :D

• Midsommarafton 77

Jobbade sista dagen 13 april, men hade kunnat gå på havandeskapsledighet 2 veckor tidigare.

25 april gick vattnet och blev inlagd på BB. Hade inte några sammandragningar och dagen efter gjordes ett tillväxt-UL. Det visade sig att bebis i magen vägde ca 3,1kg. Några dagar senare fick jag sammandragningar och Enzo föddes 29 april i v.35+4. Han vägde 3020 g och var 47 cm lång. 
    Vi fick stanna 1 v på BB.
    Enzo har växt och utvecklats helt normalt trots att han kom en månad för tidigt. Amningen har fungerat jättebra.
    mamma till Enzo född 29 april 2009 i v.35+4
  • Falcon84

Fick min dotter 35+5 det var vattnet som gick och hon hade legat fixerad några veckor så det var nästan väntat att hon ville ut till oss tidigare =)
    Hon vägde 2450g och var 46 cm. Fick gnugga lite men annars var det bara amningen som var ett problem. Hennes sugförmåga var nedsatt så det var att ge i flaska och träna med napp vilket funkade jätte bra.
    Hon är nyss fyllda 2 år och hon ligger före dom flesta i utvecklingen fasten förtidigt född. Det man märker på henne är att hon är sjuk mer än andra bran, lättare att dra på sig förkylningar och så. Sen är hon inte så superstor heller, använder 86 på kläder (vet inte om det är normalt:D )

• KattenFindus2

Vi fick vårt andra barn i v36+0
    Hyffsat oväntat hade inga förkänningar om att hon tänkte titta ut tidigare,
    trodde bara jag hade ont i ryggen.
    Öppningsvärkarna gick i en faslig fart lite drygt 1 timme,
    krystvärkarna kan inte ha tagit mer än 15-20 min.
    = färden hemifrån och in till sjukhuset i ambulans *s*
    Huvudet tittade ut under färd på E4'an
    och resten lagom till de stannade och öppnade bakluckan i -24 grader *brrr*

Lite andningshjälp behövde hon och lagom till vi skulle åka hem så insåg dom att hon hade gulsot så det blev solning i lite drygt 3-4 dygn.

Amningnen funkade klockrent från start, till och med på tanten som var med på neo första gången var lite paff.

Sen har hon haft kolik och när det väl släppte fix hon nedriga exem lill stackarn.

Men gott gry i lilltjejen om än inte det mesta snabba i utvecklingen,
    men det var inte storebror heller *s*
    Född i v 38.

Svar på tråden Fler med barn födda i graviditets vecka 35-36?