• Run

Olika behandlig vid äggdonation?

Hej alla kämpar!

Jag håller just nu på att kämpa i äggdonationsträsket på KS i Hudding, har gjort 1 färsk och 1 frys försök + ett avbrutet frysförsök pga embryot inte klarade sig. Nu väntar vi på att få starta upp med en ny donator, när det blir vet vi inte. Men vad jag har funderat på är att det verkar som att man som mottagare får olika behandling beroende på vart man går. Jag skulle därför vilja veta vad som undersökts hos er och vad ni fått för mediciner.

Själv har jag fått kolla upp sköldkörtelvärde (jag äter levaxin), men det är väl i stort sätt det ända som kollades upp innan, förutom en snabb gynundersökning.

Innan insättningen har jag ätit Progynon 8 mg/dag i ca 2,5 vecka från det att min blödning startat tills det är dags för insättning . Kontroll av att slemhinnan byggt på sig som den ska har gjorts en ev. två gånger däremellan med VUL. Två dagar innan insättning har jag tagit Progesteron vag. 3/dag alt. Crinone gel 1/dag då har slemhinnan mätt ca 6,5 - 7,5 mm (lite tycker jag men de säger att den sett fin ut iaf).

Jag har alltså inte tagit någon nässpray eller sprutor som jag sett att andra har gjort, vad beror det på att vissa går denna långa väg istället för den korta som jag gått? Någon som har koll på detta? Någon som genomgått ytterligare undersökningar/behandlingar eller fått ytterligare mediciner?

Detta blev långt, hoppas någon/några har orka att dela med sig av sina erfarenheter vad gäller behandling vid ÄD.

Kram och lycka till allihopa!

• Svar på tråden Olika behandlig vid äggdonation?
  • Linda Al

Nu är jag rätt så färsk på området, och är i motsatt situation (ska donera på huddinge snart, typ oktober). Har inte startat igång ngt än. Men visst går man igenom samma procedur som mottagaren? För jag har också hört om nässpray och så, men enligt läkaren på Huddinge skulle inte jag heller använda sådant, utan alltså ta "den korta vägen", precis som du.
    Jag tänker att det verkar som det skiljer sig mellan olika sjukhus, och inte på personnivå, som man annars kanske skulle kunna tro. Det är kanske så du tänkte också?

Det kanske var andra svar du hoppades på förstås. Hoppas du får bättre svar, jag är också intresserad så klart (vi får se detta som en liten puff ).

Jag hoppas det går bra nästa försök, och att ni får det snart!

Jag säger inget, så har jag ingenting sagt.
  • Bette
    Run skrev 2009-08-15 10:21:00 följande:
    Hej alla kämpar! Jag håller just nu på att kämpa i äggdonationsträsket på KS i Hudding, har gjort 1 färsk och 1 frys försök + ett avbrutet frysförsök pga embryot inte klarade sig. Nu väntar vi på att få starta upp med en ny donator, när det blir vet vi inte. Men vad jag har funderat på är att det verkar som att man som mottagare får olika behandling beroende på vart man går. Jag skulle därför vilja veta vad som undersökts hos er och vad ni fått för mediciner. Själv har jag fått kolla upp sköldkörtelvärde (jag äter levaxin), men det är väl i stort sätt det ända som kollades upp innan, förutom en snabb gynundersökning. Innan insättningen har jag ätit Progynon 8 mg/dag i ca 2,5 vecka från det att min blödning startat tills det är dags för insättning . Kontroll av att slemhinnan byggt på sig som den ska har gjorts en ev. två gånger däremellan med VUL. Två dagar innan insättning har jag tagit Progesteron vag. 3/dag alt. Crinone gel 1/dag då har slemhinnan mätt ca 6,5 - 7,5 mm (lite tycker jag men de säger att den sett fin ut iaf). Jag har alltså inte tagit någon nässpray eller sprutor som jag sett att andra har gjort, vad beror det på att vissa går denna långa väg istället för den korta som jag gått? Någon som har koll på detta? Någon som genomgått ytterligare undersökningar/behandlingar eller fått ytterligare mediciner? Detta blev långt, hoppas någon/några har orka att dela med sig av sina erfarenheter vad gäller behandling vid ÄD. Kram och lycka till allihopa!
    Hej på dig,

Procren spruta tar man för att helt nedreglera sig, efter den kommer blödningen. Jag vet inte hur det gör i Sverige då jag valt att göra beh utomlands. Det som man också kan få är extra progesteron, kortison och trombyl samt fragmin som jag vet att flera andra fått. Själv tog jag kortison.

Bette
  • mytrouble

Jag gjorde två försök på Cypern - då med endast Progynon (6 mg/d) och Progesteron (3 st/dag), och sedan ett försök i Estland - då med nedregleringssprutan Procrene först, och därefter Progynon+Progesteron. Blev gravid nu på det senaste försöket (tvillingar). Kliniker har nog bara olika uppfattning om vad som är bäst. Nu vid senaste försöket tog jag Trombyl också. Var rekommenderad det även vid de två första försöken - men tog det då ej {#lang_emotions_wink} Men annars har jag hört att slemhinnan bör vara minst 11 mm vid ET

• NKmamma

Har nedreglerats två gånger. Ena gången med synarela och en gång med procren. Sen har jag tagit progynon och progesteron. Vid mina frysförsök har jag endast tagit progynon och progesteron. Gjorde ÄD på HS.

• Bette
    mytrouble skrev 2009-08-16 12:30:37 följande:
    Jag gjorde två försök på Cypern - då med endast Progynon (6 mg/d) och Progesteron (3 st/dag), och sedan ett försök i Estland - då med nedregleringssprutan Procrene först, och därefter Progynon+Progesteron. Blev gravid nu på det senaste försöket (tvillingar). Kliniker har nog bara olika uppfattning om vad som är bäst. Nu vid senaste försöket tog jag Trombyl också. Var rekommenderad det även vid de två första försöken - men tog det då ej Men annars har jag hört att slemhinnan bör vara minst 11 mm vid ET
    Hej,

Min slemhinna var knappt 7 mm och det har gått utmärkt så jag tror att det handlar mer om kvaliteten på embryona som jag har fått förklarat och sedan ska slemhinnan vara treskiktad så du behöver inte vara orolig Run.

Bette
  • Run

Tack svaren alla.

Jag undrar bara hur de kom fram till att ni behövde ta Kortison, Trombyl resp. bli nedreglerad? Fick ni ta några prover eller genomgå någon undersökning eller hur visste de att ni behövde det? Som ni förstår vill man ju veta till 100 % att ingenting skulle kunnat gjorts annorlunda, eller att inget mer kunnat göras?

Kram

• Bette
    Run skrev 2009-08-17 17:58:00 följande:
    Tack svaren alla. Jag undrar bara hur de kom fram till att ni behövde ta Kortison, Trombyl resp. bli nedreglerad? Fick ni ta några prover eller genomgå någon undersökning eller hur visste de att ni behövde det? Som ni förstår vill man ju veta till 100 % att ingenting skulle kunnat gjorts annorlunda, eller att inget mer kunnat göras? Kram
    Kortison och trombyl brukar de ge i Riga på AVA-kliniken plus extra progesteron, sedan fick jag något höjd dos med progynon också men det var innan insättning. Man brukar nedregleras för att synkas med donatorn och vad jag förstått är det bättre att nedregleras vid frysförsök också då den egna cykeln inte stör så att säga.

Bette
  • mytrouble

Run: Det är nog framförallt att olika doktorer/kliniker har olika uppfattningar vad som är bäst. Så är det ju med många andra medicinska frågor också. Att studier kanske visat att något kan hjälpa - och då tror en del på dom studierna, medans en del andra tycker att det fortfarande inte är övertygande bevisat. Förstår du? Jag fick inte göra några särskilda prover som visade att jag skulle ha just DE behandlingarna. Trombyl brukar de flesta kliniker utomlands rekommendera. Nedreglering med eller utan Procrene-sprutan tror jag bara är olika uppfattningar/traditioner. Med sprutan tar det dessutom längre tid än enbart Progynonet. Kortison kan ffa de behöva som har immunologiska problem (tex för högt TNFalfa-värde) - men en del kliniker ger det ändå... Sen kan man ju tänka att om man provat en el flera beh med vissa läkemedel och det inte funkat, så kanske man provar något annat eller lägger till något ytterligare vid nästa försök... Men fråga på din klinik tycker jag {#lang_emotions_smile}

• AmelieS

Run, jag har gjort ett ÄD donationsförsök i Uppsala i juni som inte gav något plus. Jag fick starta behandlingen med nässpray för att min cykel skulle synkas med donatorns, och sedan fick jag progynon 4 mg i fem dagar från cykeldag 2 därefter 6 mg. Två dagar före ET fick jag börja ta progesteron 3 vag/dag. Min slemhinna har kollats med VUL och varit 8,5 mm, vilket de var nöjda med. När jag gjorde en testcykel var slemhinnan 6 mm och det var också bra då den var fin och treskiktad. Nu ska jag snart göra ett frysförsök och då blir det ingen nässpray.

Jag har på eget initiativ kollat sköldkörteln i förra veckan och får testsvar denna vecka. Jag har inte behandlats med trombyl eller kortison, vet ej när de gör det på svenska kliniker.

Lycka till!

Svar på tråden Olika behandlig vid äggdonation?