• Blåsippan84

ni som ammar med "bröstnapp" eller har lärt ert bebis att amma vanligt efter bröstnapp.

min son är idag 2 v. när han föddes så drog han upp tungan i gommen vilket gjorde att han ej fick rätt grepp om bröstet när han sög. jag blev tvungen att åka iväg på operation efter förlossningen och detta gjorde att vi ej kunde öva på amningen de första vakna timmarna. dagarna efter var jag mycket medtagen efter op då jag förlorat en del blod å lillgrabben sov. det tog flera dagar innan någon råmjölk å mjölk rann till, så bröstnappen blev enda alternativet för att han skulle kunna ta mitt bröst å börja suga.

nu börjar jag bli less på bröstnappen. framförallt på nätterna. tycker den e otäck när vi ska ligga och amma och man e trött. har försökt att han ska ta bröstet utan den, men han blir så ivrig å börjar skrika när han ej får något grepp om bröstet. trodde det skulle bli lättare när mjölken runnit till.

funderar också på att det måste bli ganska bökigt när man sedan ska amma offentligt.

hur tycker ni det är ni som ammat ett tag med bröstnapp?

å hur vänjer man dem från bröstnappen?

• Svar på tråden ni som ammar med "bröstnapp" eller har lärt ert bebis att amma vanligt efter bröstnapp.
  • jesslaw

Jag hade också problem med amningen i starten och använde amningsnappen. Jag har slutat använda den. Jag kombinerade utan och med i början, lät honom först suga med och sen en stund utan, så småningom tog jag vissa måltider med och vissa utan (alltid hemma i lugn och ro när vi var utan) och tillslut så var det inga problem utan! Ge det tid bara, min lilla kille blev frustrerad många gånger men det är bara att fortsätta prova!

• Skeppsbron

Vi använde nappen i tre månader, sedan fick jag stockningar av den och måste sluta. Det gick först inte alls, men plötsligt en kväll så förstod min dotter hur hon skulle göra. Efter det varvade jag lite under ett par veckors tid och sedan behövde hon den inte mer (fast hon älskade den, sjöng nästan lite när hon fick använda den..).

• Maorie

Jag lurades när han skulle sluta med amningsnappen.
    Använde den i 2 min, sen tog bort den, så att bröstvårtan hunnit forma sig och satte fort bröstet till honom.
    Det tog några ggr, men till slut så funkade det skitbra utan nappen.

Och om nappen ramlar av, så har du kanske inte satt på den riktigt bra? Det ska ju bli som ett vakum så att den stannar kvar. Vänd den halv ut och in, håll för hålen, sen sätt den på bröstvårtan. När jag väl lärde mig det, så satt den hårt. Dum som jag var så satte jag den t o m åt fel håll första perioden. Med flärparna vågrätt istället för lodrätt. Hehe

• Blåsippan84
    Maorie skrev 2009-06-23 21:24:38 följande:
    Jag lurades när han skulle sluta med amningsnappen.Använde den i 2 min, sen tog bort den, så att bröstvårtan hunnit forma sig och satte fort bröstet till honom.Det tog några ggr, men till slut så funkade det skitbra utan nappen.Och om nappen ramlar av, så har du kanske inte satt på den riktigt bra? Det ska ju bli som ett vakum så att den stannar kvar. Vänd den halv ut och in, håll för hålen, sen sätt den på bröstvårtan. När jag väl lärde mig det, så satt den hårt. Dum som jag var så satte jag den t o m åt fel håll första perioden. Med flärparna vågrätt istället för lodrätt. Hehe
    hehe.. näh det var ingen som har förklarat hur den ska sitta på.. blev en ahaupplevelse när du skerv hur man ska sätta dit den:).. då sitter den ju mycket säkert än om man baa lägger dit den.. TACK:)!
  • BabyJay

Mitt problem var aatt jag ahde för plana röstvårtor och därför fick inte dottern ordentligt tag och jag fick stora sår. Tog 7 veckor innan det var läkt och då använfe jag nappen under den tiden. När jag var helt läkt började jag jobba bort nappen. Började först med att starta amningen med napp, låtta dottern suga ett litet tag så att vårtan formade sig och sen tog jag bort nappen. Gjorde så kanske 2 ggr per dag i nån vecka. Sen började ja att ta bort nappen helt 1 mål om dagen (detta var mest för att härda brösten som jag tog det sakta och slippa f sår igen) och ökade senpp till 2 mål om dagen i några dagar och sen kunde jag ta bort den helt. Ammade sen upp till 7 månader utan nåra som helst problem!

Mamma till Freja, född 080706
  • Maorie
    Blåsippan84 skrev 2009-06-23 22:18:13 följande:
    hehe.. näh det var ingen som har förklarat hur den ska sitta på.. blev en ahaupplevelse när du skerv hur man ska sätta dit den:).. då sitter den ju mycket säkert än om man baa lägger dit den.. TACK:)!
    Sååå lite så.
  • Blåsippan84

har varit ute lite i helgen å då börjat fösöka amma ute.. gick skit i lör.. han var för ivrig å hann ej sätta dit nappen:(.. kändes skit.. blev tvungen att byta plats där ingen person var för att jag skulle känna mig bekväm.. men igår ammade jag på stranden.. visst vi satt längst bak på stranden å ej så mycket folk.. men det gick lättare... försöker ibland utan nappen.. å ibalnd funkar det, men kanske en gång varannan dagg med ena bröstet:(

• Maorie
    Blåsippan84 skrev 2009-06-29 21:45:16 följande:
    har varit ute lite i helgen å då börjat fösöka amma ute.. gick skit i lör.. han var för ivrig å hann ej sätta dit nappen:(.. kändes skit.. blev tvungen att byta plats där ingen person var för att jag skulle känna mig bekväm.. men igår ammade jag på stranden.. visst vi satt längst bak på stranden å ej så mycket folk.. men det gick lättare... försöker ibland utan nappen.. å ibalnd funkar det, men kanske en gång varannan dagg med ena bröstet:(
    Kanske kan försöka amma innan han är hungrig? Så han inte blir så ivrig tänkte jag.

Om du provar kanske 30 min innan han brukar äta eller nåt.
  • hilah

Jag använde amningsnapp i ca sex veckor (fick den på BB för att min kille inte lyckades suga ordentligt), men den hämmade mjölkproduktionen och jag tyckte den var väldigt bökig också. Rådet jag fick var att börja amma med napp och sedan ta bort den efter ett tag, så att bebisen inte blir så frustrerad för att den är hungrig. När jag gjorde så vägrade han bröstet utan napp. Så testade jag utan napp från början en gång och han tog bröstet direkt! Visst såg man att han fick vänja sig vid att suga utan napp och ibland rutschade bröstvårtan liksom ur munnen på honom, men efter den gången använde jag nappen aldrig mer och det funkade jättebra!

• Sfinxen

Har en knappt tvåmånaders, och har inte lyckats vänja henne av med nappen än, hon blir väldigt förnärmad när jag försöker.

Sätter raskt på amningsnappen när jag ammar på offentlig plats, jag lägger henne till rätta och sätter sen dit nappen med en snabb rörelse, så det känns inte som om man blottar sig särskilt mycket. Värre tycker jag är när nappen ska av och man har dragit ner tröjan över den så att det ser ut som om man har erigerade bröstvårtor värdiga en erotisk serietidning..

• Nono

Hejsan!

Skönt att höra andra lyckats sluta med plastbröstnappen. På bb gav de mig den direkt för de såg hur frustrerad dottern var. Önskar jag från början varit mer insisterande... Missade de första sex timmarna ihop med henne.

Fick på BVC tips om att använda en bred spruta (som finns att köpa på apotek) och genom vakuum göra vårtan större. Ännu har det inte riktigt funkat men jag testar varje dag!

• Blåsippan84
    Nono skrev 2014-08-04 11:54:20 följande:

Hejsan!

Skönt att höra andra lyckats sluta med plastbröstnappen. På bb gav de mig den direkt för de såg hur frustrerad dottern var. Önskar jag från början varit mer insisterande... Missade de första sex timmarna ihop med henne.

Fick på BVC tips om att använda en bred spruta (som finns att köpa på apotek) och genom vakuum göra vårtan större. Ännu har det inte riktigt funkat men jag testar varje dag!

Såg att några svarat på detta inlägg från mig som är över 5 år . Jag tragglade med amningen i 3 mån kände mig som världens sämsta mamma då man alltid fick höra ammar du? Att alla trodde att det bara var att amma på eller så tog man det "fruktansvärda" beslutet att inte vilja amma. Men för oss gick det ej. Hade vi levt för 100 år sedan hade sonen ej klarat sig. Men efter de första tuffa månaderna så togs beslutet att ge upp amningen. Kom så långt att jag ej ville gå ut då jag skulle erbjuda bröstet först vilket han ej ville ta och det bara blev kamp.

Vi började med ersättning och han har vuxit upp och blivit en fin frisk kille. Inga allergier och sista året har jag haft 1 vab dag.

Hoppas det går bra för dig med amningen men skulle det ej gå. Hamna ej som

Mig i en djup svacka där allt handlar om amning och man blir isolerad. Skulle det bli bara ersättning så kommer det bli en fin fin unge för det
Svar på tråden ni som ammar med "bröstnapp" eller har lärt ert bebis att amma vanligt efter bröstnapp.