• Blåsippan84

ni som ammar med "bröstnapp" eller har lärt ert bebis att amma vanligt efter bröstnapp.

min son är idag 2 v. när han föddes så drog han upp tungan i gommen vilket gjorde att han ej fick rätt grepp om bröstet när han sög. jag blev tvungen att åka iväg på operation efter förlossningen och detta gjorde att vi ej kunde öva på amningen de första vakna timmarna. dagarna efter var jag mycket medtagen efter op då jag förlorat en del blod å lillgrabben sov. det tog flera dagar innan någon råmjölk å mjölk rann till, så bröstnappen blev enda alternativet för att han skulle kunna ta mitt bröst å börja suga.

nu börjar jag bli less på bröstnappen. framförallt på nätterna. tycker den e otäck när vi ska ligga och amma och man e trött. har försökt att han ska ta bröstet utan den, men han blir så ivrig å börjar skrika när han ej får något grepp om bröstet. trodde det skulle bli lättare när mjölken runnit till.

funderar också på att det måste bli ganska bökigt när man sedan ska amma offentligt.

hur tycker ni det är ni som ammat ett tag med bröstnapp?

å hur vänjer man dem från bröstnappen?

• Svar på tråden ni som ammar med "bröstnapp" eller har lärt ert bebis att amma vanligt efter bröstnapp.
  • Cocco
    Blåsippan84 skrev 2009-06-17 15:13:05 följande:
    usch... jag känner mig verkligen inte bekväm med bröstnappen.. å lillgrabben vill ej ta bröstet... nu e liten bara 3 v men känner mig hämmad.. vill ej komma hem till någon pga detta.. det e ett himla pyssel..
    Du lär dig snart. Jag gick ibland in på en toalett eller motsvarande för att sätta dit nappen och sen satte jag mig i soffan och ammade som en vanlig mamma.
  • AmandaaElisabeth

min dotter är 1 månad och 3 dagar och använder fortfarande amningsnappen.
    Jag skäms inte ute bland folk utan det är helt naturligt!
    min dotter har ätit utan nappen 2 gånger, men jag har för små bröstvårtor och kan inte amma utan den + att jag inte får lika ont i bröstvårtorna med nappen :)

Men lyckos er som klarar er utan den :)

• gotlandstösen

använder min ännu av ammnings napp om min dotter är ny drygt två månader. Har provat utan flera gånger men hon får inte till det. Men har vant mig nu och ser det inte som något större problem att använda den, det jobbigast är att man måste komma ihåg att ta med den. Men än har jag inte glömt det någon gång.

• Blåsippan84
    JohansAmandaa skrev 2009-06-17 23:35:05 följande:
    min dotter är 1 månad och 3 dagar och använder fortfarande amningsnappen.Jag skäms inte ute bland folk utan det är helt naturligt!min dotter har ätit utan nappen 2 gånger, men jag har för små bröstvårtor och kan inte amma utan den + att jag inte får lika ont i bröstvårtorna med nappen :)Men lyckos er som klarar er utan den :)
    men hur gör du ute på "stan".. jag har inte fått in någon teknik utan blåttar hela bröstet å på med bröstnappen.. heh.. sen om lillkillen e mycket hungrig så stöter han till den å den ramlar å golvet...
  • MariamedTrollet

Jag har använt bröstnapp med båda mina barn och sedan slutat efter några veckor. Särskilt sonen blev arg och skrek lite när han inte hittade bröstnappen men jag bara bestämde mig för att det ska funka. Det fick ta den tiden det tog när han skulle hitta bröstet. I början fick jag liksom hjälpa till lite genom att nästan trycka in bröstvårtan i munnen på honom så att han fattade att den var där. Det gick jättefort, sen gick allt hur bra som helst. Håller med om att det är så bökigt med den där nappen....

Felicia 061206 och Oliver 090503 - mina älsklingar
  • AmandaaElisabeth
    Blåsippan84 skrev 2009-06-18 13:52:59 följande:
    men hur gör du ute på "stan".. jag har inte fått in någon teknik utan blåttar hela bröstet å på med bröstnappen.. heh.. sen om lillkillen e mycket hungrig så stöter han till den å den ramlar å golvet...
    jag har en handduk som jag fäster i bh:n och linnet (jag drar ur armen ur bh:banet o bandet på linnet på ena sidan) sen håller jag för lite med den jag bara sätter på amningsnappen så fixar lilltjejan resten jag blöter den inte och vecklar ut den osv som man ska:P

GUD vad svårt att förklara xD
  • Spexig

Jag hade amningsnapp för att mina bröstvårtor blev så såriga när tjejen inte visste hur hon skulle suga rätt. När de läkt testade jag bara en dag att amma utan och det funkade helt enkelt.

• Brunflotjejen

Min lilltjej är snart 3 månader och vi har använt amningsnapp till för ca 1½ vecka sedan. Jag har testat att träna bort den tidigare men då har hon bara blivit arg...men när jag förlikat mig med tanken på att få använda den hela tiden så testade vi bara en dag och, gissa...det fungerade!!!
    Det tog några dagar innan tekniken finslipades och jag har haft rejält ont i bröstvårtorna men försökt att härda ut, nu fungarar det bra och jag har inte ont längre!!!
    Så mitt råd är att testa, testa, testa, det går efter ett tag. Jag fick tipset att ha amningsnappen precis från början när de är jättehungriga och sedan ha bort den efter en stund när de inte är så hetsiga längre. Från början såg jag också till att bröstvårtan var ganska styv så det blev lättare att få tag.
    Lycka till!

• bambilina

Min plutt använde amningsnapp i ca 2 månader. Ena bröstet kunde han ta ibland, så den fick han ta då och då utan amningsnappen sen ökade vi så att det blev oftare och oftare. Han fck hålla på och försöka tills han blev arg.... sen så satte jag dit amningsnappen.

bambi.blogg.se

• Sabd

Med mitt första barn använde jag amningsnapp hela tiden, 6 mån. Andra barnet ingenting och nu tredje barnet så började jag med amningsnapp då mina bröstvårtor blev såriga. Slutade med den för några dagar sedan, killen är nu 4 v. Tycker absolut inte du behöver känna dig besvärad över amningsnappen när du är borta hos vänner o bekanta, tänk att alternativet kanske är att inte amma alls och jag tror att folk (särskilt om de har barn) förstår att det finns viss problematik kring amning och det är väl suveränt om man kan lösa det genom olika hjälpmedel. Men ja, jag håller med om att det är lite extra pyssel med amningsnappen... Försök ta bort den ibland och mitt bästa tips är att be BVC sköterskan om hjälp. Hon/han kan se på när du ska amma och komma med tips för att barnet ska hitta rätt. Lycka till!!!

Svar på tråden ni som ammar med "bröstnapp" eller har lärt ert bebis att amma vanligt efter bröstnapp.