VärldensBästa skrev 2011-03-16 11:18:24 följande:
Precis en sån här tråd har jag letat länge efter, vad glad jag blev som hittade den! =D
Min man steriliserade sig bara någon månad innan vi träffades, vi har nu varit tillsammans i snart 4 år. Funderar lite på hur och vart vi ska börja.
Vad kostar det att få steriliseringen omvänd och vart vänder mian sig? Såg att någon varit i Norge... Hur ser utgången ut för en sådan operation?
För att göre en Tesa/Pesa, tas spermier ut då och sen blir det insemination eller blir det IVF? Hur fan funkar det?
Bor i Helsingborg och kommer inte kunna få det landstingsfinansierat just då ingen av parterna får vara steriliserad tyvärr...
Supertacksam för alla svar vi kan få!
ah nej vad typiskt det maste kannas!! jakla steriliseringsideer de far dessa man, kan inte forsta varfor!
positivt ar att det ar battre chanser ju kortare tid han varit steriliserad och ju yngre mannen ar.
man kan gora tesa trots sterilisering. vi gjorde operationen men har sen anda fatt gora ivf sa det kanns ju lite som dubbelt upp, samtidigt ar chanserna battre med ivf an med tesa. alltsa nar spermierna kommer ut den naturliga vagen. tror bara de gor ivf mest icsi vid tesa.
vanta inte ar mitt rad! det varierar nog mkt hur mkt operationen kostar, men troligtvis blir det mest ekonomiskt for er att betala for operationen, och sen soka landstingsfinansierad hjalp om det skulle behovas skulle jag tro. man vet ju inte hur manga ggr man far forsoka innan det tar sig vid ivf osv. sen finns det ju en chans att du blir gravid naturigt efterat ocksa, det ar ju trots allt det det syftar till. men sen efter operationen ska ni inte lyssna pa ngt om att ni ska ga hem och forsoka i ett ar, som de gjorde med oss och som gjorde att vi forlorade mkt tid. ni har anlednign att misstanka fertilitetsproblem sa se till att gora spermieprov och begar hjalp tidigt om det inte funkar. och se till att ni gar till en bra lakare aven om det kostar mer privat eller sa. 'vi' har en envis inflammation pa 'traden' som fortsatter att hindra fri passage, sa det ar mkt viktigt att man har en erfaren doktor. en urolog ar det man ska vanda sig till.
lycka till!