altevi skrev 2009-06-09 21:16:32 följande:
Jag hoppar in här, sonen är 2 år nu, men född i v 35. Vi fick aldrig järn ordinerat eftersom han vägde så mycket som 2,7 kg. Men vid en rutinkontroll senare visade det sig att han hade låga järnvärden, både järnvärdet och hb-värdet. Han fick då Niferex i två månader. Nu har det upptäckts igen att järnvärdena är låga. (4 i järnvärde, 114 i HB) VVet ni om järnvärdet kan sjunka så där igen bara för att de är prematurer eller bör det hålla sig uppe när man väl fått upp det liksom? Förstår ni hur jag menar? Jag är skitorolig för min sons värden, men jag har aldrig slagits av tanken eller fått informerat att det kan ha att göra med att han är född för tidigt... Första gången värdena var låga borde ju kunna ha med det att göra iallafall.. Men nu har det ju sjunkit igen. Nån som har några kloka tankar?
Mig veterligt kan våra kroppar tappa järn-nivån om kroppen är i obalans. Då barnen ska producera så mycket blod under sin tillväxt behövs massor med järn för det nya blodet.
Vi fick förklaringen att bebisar samlar järn under sista trimestern i magen. Det är därför mammans värde också kollas.
Som prematur har man inte hunnit samla under lika lång tid och får ett annat utgångsläge men givetvis är alla barn olika och klarar detta olika.
För vuxna gäller att äta järn från kött tillsammans med c-vitamin för att ta upp det. Detsamma borde gälla för våra barn och deras kroppar.
Lycka till och känner du mycket oro så kontakta din läkare. De är till för att hjälpa oss.