• Nea76

Ont i magen av Niferex

Hej alla prematurföräldrar! :)

Jag ger Niferex till mina tvillingar (födda v 28 och är nu 3 mån) och nu har de fått så himla ont i magen (vi har just ökat från tre droppar till fyra), de får mestadels NAN HA i övrigt och det har fungerat bra om vi tillsätter lite lactulos för att förhindra att bajset blir för hårt.

Blir så himla trött, vi hade precis fått iordning på bajseriet och nu sket det sig igen (om nu ursäktar det dåliga skämtet). Måste man ge detta förhatliga järntillskott?? Har läst nåt om injektioner istället, fungerar inte det på så små barn?

Tips och råd mottages tacksam...

//Supertrött tvillingmamma

• Svar på tråden Ont i magen av Niferex
  • Katarina76
    NathalieKristian skrev 2009-06-01 09:37:49 följande:
    Vi ska ge tills hon är 3mån, ni andra?
    Vi ska ge till 6 månaders ålder. (född v. 31+4)
  • Nea76

Oj, kul med så mycket svar!

Vi ska ge till 6 månader och en droppe per kilo. Men idag har det varit så synd om stackarn att jag ringde till neo (fast vi är utskrivna...desperat!!!) och de tyckte jag skulle stanna på 3 droppar som funkar. Ska ringa BVC i morgon, har inte fått tag på dem idag.

Idag har ha n haft sura uppstötningar, tror jag, eftersom han börjar gallskrika efter varje måltid. FY så jobbigt det är att se dem så.

Ha n fick Zantac under neotiden så vi får väl se om detblir nåt sånt....skulle så gärna ge honom Gaviscon för det har jag hemma, men man måste väl prata med farbror doktorn först. Pust.

• pysen

Hejsan allesammans.

Jag blir lite ledsen att personal inom sjukvården som skriver ut Niferex inte är mera kunniga och hjälpsamma och kan hjälpa oss föräldrar bättre från starten.

Vår son föddes i vecka 31+4, 2150 gram. Han blev utskriven från sjukhus när han var en månad och då skulle vi även starta med Niferex 2 droppar 2 gånger per dag.
    Den första veckan var det dock 1droppe per tillfälle.
    Vi fick veta att han kunde få problem med magknip men så länge jag helammar skulle han inte kunna bli förstoppad. Dessa droppar skall han ha i sex månader.

Han gör en bajsblöja max varannan dag och har magont, OM han har ont. Det är hemskt precis som ni före mig skiver.

Jag lessnade och nu när vi skulle gå upp till tre droppar frågade jag efter hjälp. DÅ som först fick jag tipset om det recept-FRIA Minifom som finns i droppar på apoteket.
    30ml ca 100kr och 100ml för 200kr. Man skall ge 10 droppar före varje måltid så den lilla flaskan räcker till 60 måltider. Jo, det blir pengar men det är helt klart värt ett försök.

TYVÄRR vet jag inte om det hjälper då det kan ta någon dag men efter tre måltider tycker jag redan märka skillnad på att det inte är lika mycket magkníp som väcker sonen. Hos mitt apotek fanns Minifom inte på hyllan så fråga efter det.

Jag hoppas ni är fler som kanske känner till dessa droppar och kan dela med er av era erfarenheter och till er som än kämpar med Niferex -

VI är bra föräldrar trots att barnen gråter och ibland är otröstliga. Det är bara att kämpa vidare. Förr eller senare hittar man sin lösning på problemet eller kanske barnen hinner växa ifrån dropparna.

Jag håller nu tummarna för Minifom och sänder er ett varmt lycka till!

• FavvoJonna

Alltså nu måste jag fråga... När det står "5 droppar 2 gånger dagligen" så betyder väl det sammanlagt tio droppar om dagen??

• antoine2008

Hej! Vi hade Niferex och bebisen fick jätte ont i magen, han var född i vecka 25+3, vi gav samtidigt Sempers magdroppar, men till slut vi orkade inte. Läkaren kollade blodvärde, den var bra och vi slutade med Niferex helt och hållet.

• pärlor08

Prova att tillsätta lite messmör i mjölken alternativt ge på sked. Brukar "lösgöra" magen. Funkade för oss iaf. Obs barnet måste vara minst 3 månader (okorr). Efter 4 månader prova med katrinplommonpure!

• Nea76

FavvoJonna: Ja, 10 droppar totalt om dagen isf.

• Nea76

Tänkte bara uppdatera er om läget.

Har pratat med läkaren och vi stannar på 3 droppar som har fungerat tidigare. Sen har jag börjat med Sempers magdroppar och vilken SKILLNAD det blev. Helt fantastiskt! Värt vartenda öre.

Avföringen blev lika flytande som när de fick bröstmjölk och ena pojken har börjat bajsa så smått själv igen. (Har fått hjälpa till med tempen.)

Så jag kan rekommendera Sempers magdroppar! Dyra som attan men BRA!

• altevi

Jag hoppar in här, sonen är 2 år nu, men född i v 35. Vi fick aldrig järn ordinerat eftersom han vägde så mycket som 2,7 kg. Men vid en rutinkontroll senare visade det sig att han hade låga järnvärden, både järnvärdet och hb-värdet. Han fick då Niferex i två månader. Nu har det upptäckts igen att järnvärdena är låga. (4 i järnvärde, 114 i HB) V

Vet ni om järnvärdet kan sjunka så där igen bara för att de är prematurer eller bör det hålla sig uppe när man väl fått upp det liksom? Förstår ni hur jag menar? Jag är skitorolig för min sons värden, men jag har aldrig slagits av tanken eller fått informerat att det kan ha att göra med att han är född för tidigt... Första gången värdena var låga borde ju kunna ha med det att göra iallafall.. Men nu har det ju sjunkit igen. Nån som har några kloka tankar?

• pysen
    altevi skrev 2009-06-09 21:16:32 följande:
    Jag hoppar in här, sonen är 2 år nu, men född i v 35. Vi fick aldrig järn ordinerat eftersom han vägde så mycket som 2,7 kg. Men vid en rutinkontroll senare visade det sig att han hade låga järnvärden, både järnvärdet och hb-värdet. Han fick då Niferex i två månader. Nu har det upptäckts igen att järnvärdena är låga. (4 i järnvärde, 114 i HB) VVet ni om järnvärdet kan sjunka så där igen bara för att de är prematurer eller bör det hålla sig uppe när man väl fått upp det liksom? Förstår ni hur jag menar? Jag är skitorolig för min sons värden, men jag har aldrig slagits av tanken eller fått informerat att det kan ha att göra med att han är född för tidigt... Första gången värdena var låga borde ju kunna ha med det att göra iallafall.. Men nu har det ju sjunkit igen. Nån som har några kloka tankar?
    Mig veterligt kan våra kroppar tappa järn-nivån om kroppen är i obalans. Då barnen ska producera så mycket blod under sin tillväxt behövs massor med järn för det nya blodet.
    Vi fick förklaringen att bebisar samlar järn under sista trimestern i magen. Det är därför mammans värde också kollas.

Som prematur har man inte hunnit samla under lika lång tid och får ett annat utgångsläge men givetvis är alla barn olika och klarar detta olika.

För vuxna gäller att äta järn från kött tillsammans med c-vitamin för att ta upp det. Detsamma borde gälla för våra barn och deras kroppar.

Lycka till och känner du mycket oro så kontakta din läkare. De är till för att hjälpa oss.
  • pysen

När det gäller vår tur med Niferex skulle vi sluta en vecka för att sedan testa med minsta dosen en vecka och se.
    Det gick inte alls. Efter uppehålls-veckan hade vi ett nytt barn. Han var underbart glad och med. Lärde sig saker som aldrig förr.
    När vi väl började med dropparna blev det andra toner redan efter första droppen.

Vi beslöt oss för att inte ge honom järn då hans värden är bra. Vi tog kontakt med läkaren och berättade varpå vi har bokat in tid med en månads mellanrum för att följa sonens värde. Om det sjunker får vi ta tag i det då och eventuellt börja med Niferex igen.

Vi tänkter inte ge honom det när han mår bra. Det ger honom en alldeles hemsk sömn, alltid gråt när han är vaken och han fick nattskräck av utmattningen.

Nu njuter vi av sonens härliga vakentid och hans bättre sovtider trots att de än inte är helt bra.

Lycka till alla ni därute med Niferex. Glöm inte Minifom, det gav i alla fall vår son bättre läge än att bara få Niferex.

• Nea76

Pysen: Skönt att höra att er pojke blev så mycket gladare utan Niferexen. Tror det blir samma sak här för vi har oxå provat att sluta med Niferexen och redan efter två dygn så bajsar ena pojken själv. Vi har haft stora problem med det nämligen. Vilken LYCKA att se en blöja full med bajs!! Mindre magknip och bättre sömn har det oxå blivit.

Ska prata med deras läkare och se om vi kan få sluta helt med detta...testar lite på egen hand här.

• altevi

Tack snälla för svar! LÄkaren är nu inne på min linje, hehe ;) Men jag undrar fortfarande, om man väl har fått upp värdet borde det väl inte sjunka p g a att de är prematurer? Jag änskar att det är så, att sonens värden blivit lägre igen för att vi inte höll på tillräckligt länge med Niferexen. Ser ju att fler här inne gett i upp till 6månader och går på regelbundna koller för att se att värdet inte sjunker. Nån som vet om det är svårare för prematurer att "hålla värdena uppe"? Om ni förstår hur jag menar.. I såna fall skulle en stor sten släppa från min hjärta, då jag går och oroar mig för att värdena sjunkit utan att sonen verkar vara sjuk på nåt vis.

• Written Fiction
    altevi skrev 2009-06-29 22:54:09 följande:
    Tack snälla för svar! LÄkaren är nu inne på min linje, hehe ;) Men jag undrar fortfarande, om man väl har fått upp värdet borde det väl inte sjunka p g a att de är prematurer? Jag änskar att det är så, att sonens värden blivit lägre igen för att vi inte höll på tillräckligt länge med Niferexen. Ser ju att fler här inne gett i upp till 6månader och går på regelbundna koller för att se att värdet inte sjunker. Nån som vet om det är svårare för prematurer att "hålla värdena uppe"? Om ni förstår hur jag menar.. I såna fall skulle en stor sten släppa från min hjärta, då jag går och oroar mig för att värdena sjunkit utan att sonen verkar vara sjuk på nåt vis.
    Min erfarenhet är att sålänge som dom inte kan producera egna blodkroppar i början så har dom svårare att hålla värdet. Men allt eftersom dom blir _äldre_ så ska det i min värld inte vara några problem. Efter min son var ca 1 mån korr så stabiliserade sig värdena. min son fick några laddningar blod under sin neotid just för att han inte själv klarade att hålla sina värden uppe. Har även en bekant från neo som aldrig kunde ge sin son droppar då han hade känslig mage och blödde från tarmen. Det vände på honom när han var ca 3 mån korr.
  • Nea76

Vi har slutat med järnet och tillvaron ter sig mycket lättare än innan, pojkarna är glad och "med" på ett helt annat sätt än tidigare.

E nligt deras läkare behövs inga blodprovskontroller om vi inte ser att killarna blir hängiga såklart.

Svar på tråden Ont i magen av Niferex