• Hemlighet

Utvecklas prematurbarn som andra barn?

Jag fick min lilla tjej i vecka 36+4. Och nu undrar jag om hon kommer att utvecklas i samma tackt som andra barn.
    Alltså vid samma ålder eller vid samma ålder+ några veckor?

Någon som fattar vad jag menar?!

• Svar på tråden Utvecklas prematurbarn som andra barn?
  • Malel

Hej
    Jag kan bara prata för oss. Min kille är född i vecka 34, alltså 6 veckor tidig. Han har lärt sig de flesta saker i "rätt tid" för sin ålder, kanske 2 veckor senare på vissa saker. På att vara stadig i nacke, lyfta huvud osv så är han tom stabilare än jämnåriga, antagligen för att han låg mycket på våra bröst för värmen i början.

Läkarna räknar utvecklingen från när BF skulle ha varit.

• Nyfiken gul

Victor är född i vecka 35+5 och han har följt utvecklingen precis enligt kurvorna.

Han är inte korrigerad hos BVC och deras kurvor utan har alltid bedömts utifrån när han faktiskt är född.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Helene100

Hej! Föds man i v 36 är man ingen prematur egentligen utan bara tidigt född.. Är din tjej i övrigt frisk kommer hon att utvecklas på samma sätt som hon skulle gjort om hon stannat i magen lite till. Min första fick jag i v36+1. Hon räknades fullgången och har aldrig korrigerats. Har utvecklats precis som sina jämnåriga, tom lite före dom andra i början..

• Hemlighet
    Helene100 skrev 2009-05-18 12:01:59 följande:
    Hej! Föds man i v 36 är man ingen prematur egentligen utan bara tidigt född.. Är din tjej i övrigt frisk kommer hon att utvecklas på samma sätt som hon skulle gjort om hon stannat i magen lite till. Min första fick jag i v36+1. Hon räknades fullgången och har aldrig korrigerats. Har utvecklats precis som sina jämnåriga, tom lite före dom andra i början..
    Där jag födde så var man i v.37 fullgången.
    Dom sa att hon var prematur och skrev det i hennes papper, mer än så vet jag inte

då kan jag räkna med att hon kommer att utvecklas som dom barnen som är födda i v 40?
  • cissi85

Min son är född 31+2 och han har utvecklats jätte bra. Nästan varit lite snabbare än dem som varit jämngamla. Han har hela tiden legat strax före "utvecklingskurvan" som dem har på BVC. Allt är ju så individuellt också. Men allt kommer i sin takt Finns absolut ingenting att stressa på

30/4-09 Förlovade vi oss
  • Livsglädjen

Jag skulle gissa att du inte kan avgöra att ditt barn är född för tidigt genom att kolla hur hon utvecklas. När man "bara" är född drygt tre veckor för tidigt räknas man som prematur, men jag skulle gissa att ingen korrigering görs på BVC apropå utveckling.

Jag kan inte exakta gränserna, men har för mig att man räknas som prematur (PT= pre term) när man är född före v 38+0, mycket tidigt född (VPT= very pre term) i v 28+0 - ca v 33 och extremt tidigt född (EPT=extremly pre term) när man är född före v 28+0.

Gränserna justeras allt eftersom neonatalvården utvecklas och fler barn som är EPT kan räddas.
    När min son föddes 2006 var gränsen för EPT födda före v 29+0, så han var EPT när han föddes, men skulle ha blivit VPT om han föddes nu i samma vecka.

Rätta mig gärna den som vet säkrare om gränser...

• Heahog

Min son är född i v 33+4. Han var lite seg de första månaderna med både fysisk & psykisk utveckling, men när han var 4 månader, så började han komma ikapp de normalfödda i vår mammagrupp på bvc. 1 månad senare var han större än det äldsta barnet som var störst... Han hamnade strax ovanför sin normalkurva & ligger där än.

Han lärde sig gå förra april när han var nyss fyllda 1 år. Sen i höstas har han utvecklat sjukt mkt på alla sätt. Han är lite före i motoriken, men är nog lite senare med uttal i språket. Där är han lik storasyster. Hon babblade mkt & berättade en massa, som hon såg eller härmade, men det var luddiga ord. Precis så är han.

Svar på tråden Utvecklas prematurbarn som andra barn?