• Majsan G

Hur lång tid från remiss till samtal?

Jag har fått en remiss att få tala med någon "special-BM" inför förlossningen pga min förlossningsrädsla, remissen skickades till Huddinge, det sjukhus vi har tänkt oss att föda på.

Någon som vet:
    Hur lång tid tar det innan man blir kallad på samtal?
    Hur blir man kallad? Har hört både att någon blivit uppringd och bokat tid, och att man får kallelse per post?
    Spelar graviditetslängd in? Typ att man får komma på samtal "efter vecka...."?

Någon som varit där på samtal? Är det på FÖRLOSSNINGEN man går? Med massa födande kvinnor omkring?
    Vad gör man på dessa samtal?

• Svar på tråden Hur lång tid från remiss till samtal?
  • Majsan G

*PUFF* finns det ingen som vet? Ingen som varit på såna här samtal?

• gink

Hej.
    Jag har varit på såna samtal, dock inte i huddinge....

För mig blev det så här att från det att jag sa att jag ville träffa en aoura grupp till jag fick tiden gick det ca 3 veckor. Fick ett brev på posten med tid och vilken avdelning.
    Jag gick inte på förlossningen utan de brukar ha samtals rum där man inte riskerar att höra/se födande kvinnor. Man söker ju dit för att man är rädd :)

På samtalen sen pratar man om varför man är rädd, om man ska gå vidare och prata med psykolog. Om man vill i ett senare skede så brukar man gå till förlossningsavdelningen för att man ska få se hur den ser ut och vad som kommer hända.. Sedan beslutas om man ska få träffa en kirurg eller ansvarig som kan ge en snitt osv osv.. Så var det för mig men det kan säkert variera från stad till stad. Lycka till.

• Madelenin

Jag undrar också. Min bm ska ha skickat remiss till Danderyds sjukhus förra veckan. Hon sa att de är rätt tröga. Men hon trodde att de skulle höra av sig i vecka 28.

När jag var på förlossningsutbildning i veckan kom det fram en kvinna i vecka 31 som ännu inte fått gå. Läskigt. Hon ringde och ringde men fick inget vettigt svar.

• Majsan G

Hm.... vet inte om jag blev direkt lugnad av det.....
    Min remiss skickades in när jag var i vecka 32+2 och jag är nu i vecka 33+4, så det har ju "bara" gått en vecka. Men jag själv blir ju bara längre och längre gången.

Känns som jag "kämpar" mot klockan.

• Madelenin

Ja, jobbigt det där. Men ring dem och kolla om en vecka.

• astral

Jag har fått remiss till förlossningsläkare på SMV på Karolinska. Remissen skickades för en månad sedan. Nu under veckan när jag var hos BM så kunde hon se på datorn att remissen var behandlad och det fanns ett svar att jag kommer att kallas in i veckan 37-38 för planering av igångsättning.
    Så svaret kom alltså inte hem utan till BM....

Men i mitt fall gäller det alltså inte aurora BM utan förlossningsläkare, det är säkert skillnad i när man kallas.

• Majsan G

Jag fick min kallelse till samtal idag. Tiden från att remissen gick från BM till samtal blev för mig 2 veckor ungefär.

Jag "vill" inte bli smittad, det är inte därför jag bett om samtal, jag vill inte gå därifrån med ett datum och en tid för snitt. Jag vill bearbeta min rädsla och oro, så jag hade fått panik om jag istället bara fått en tid för snitt

• Flisan79

Jag berättade om min rädsla redan när jag ringde för inskrivning och fick remiss ivägskickad i samband med det (v 11). Är i v 17 nu och har ej fått svar men för mig är det ju knappast någon brådska.
    Remissen var till special BM på sös.

• Majsan G
    Flisan79 skrev 2009-04-23 22:00:13 följande:
    Jag berättade om min rädsla redan när jag ringde för inskrivning och fick remiss ivägskickad i samband med det (v 11). Är i v 17 nu och har ej fått svar men för mig är det ju knappast någon brådska.Remissen var till special BM på sös.
    Ja, för min del är det ju "bara" 6 veckor kvar, så kanske lite mer att det "brinner i knutarna"

Glömde säga, jag fick min kallelse per post. Kunde ringa dem om tiden jag fått inte passar, tiden är nästa vecka, så allt gick väldigt fort.
  • Madelenin

Skönt att det gick så fort!

• Laviosa

Jag fick gå på Aurora förra veckan och ska till snittläkare på måndag. Tror det tog ca 3 veckor från remiss till aurora. Fick innan dess remiss till kurator

• Andra på g

Hej! Bor visserligen i Göteborg, men kanske några som är intresserade av samma frågor här? Det tog ca 2 veckor från remiss till Aurora till att jag fick brev med tid ca 2 v senare. BM skickade inte in remissen förrän v. 22+0 eftersom det inte är aktuellt med samtal innan dess. Men jag hade pratat med henne om detta redan från inskrivningen.

På samtal 1 gick vi igenom min förra förlossning noga och hon antecknade och upprepade vad jag sa. Jag frågade massor och fick förklaringar och bekräftelse på mycket jag undrat över, t.ex. att bemötandet och agerandet inte varit helt ok på förlossning och BB.

På samtal 2 var min sambo med och vi gick igenom vad hon skrivit i min journal om det jag pratat om förra gången och om det stämde med min bild. Sedan gick vi till förlossningsavdelningen och till BB och fick en privat rundtur.

Svar på tråden Hur lång tid från remiss till samtal?