• Tindras mamma

Barn nummer 2

Jag och min pojkvän blev föräldrar i höstas. Nu vill vi, inom i alla fall två år, skaffa ett syskon till den lilla. Ingen av oss har fast inkomst eftersom vi båda två studerar men vi klarar oss bra. Vi har lite pengar över varje månad och har aldrig behövt låna pengar eller gå till socialen. Det är bara så att mamma hela tiden är på oss att vi inte får skaffa fler barn innan vi är färdiga med skolan och får fast inkomst. Detta kommer dock dröja många år till och vi tycker att vår lilla dotter behöver ett syskon innan hon blir allt för gammal.
    Ska vi göra det vi helst vill eller borde vi lyssna på mamma? Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Barn nummer 2
  • MickisH

Gör det ni själva känner är rätt.
    Varken jag eller min kille har fast jobb, vi väntar nu barn nr2 (BF 25/7). Tyckte att det var dags för vår dotter att få ett syskon, hon har precis fyllt 3år.
    Har inte heller behövt gå till soc eller låna pengar (inga större summor iaf).
    Jag tror inte att det är någon större skillnad ekonomiskt att ha 1 el 2 barn.

Tycke inte din mamma ska lägga sig i ert liv då ni verkar klara er själva. Det hade varit en annan sak om hon behövt låna ut pengar till er.

Lycka till men den framtida bebisverkstaden

• logicalmind

jag tycker att de är inte upp till ens föräldrar att bestämma om man vill ha ett till barn. om ni har pengar kvar varje månad så är de ju jätte bra. sen om ni har kvar alla baby grejjer som ni har nu så blir de ju inga större utgifter till nästa barn förrutom blöjor och möjligtvis ersättning om du inte kan amma... jag tycker att ni ska köra på om ni vill de ingen annan kan ju bestämma de åt er...

• safrys

Jag har två barn, och har inte gått ut skolan, och vi klarar oss jättebra, det handlar inte om utbildning , du får ju inte bättre barn för att du är utbildad om du förstår hur jag menar här, det är absolut viktigt med utbildning, men den kan vänta.
    Jag tycker så här; känner ni att ni vill köra, men gör det!

Jag må vara ett dumt exempel för jag lyssnar absolut inte på någon, än mig själv i viktiga frågor, men jag ångrar inte en sekund att min dotter fick ett syskon, i perfekt ålder, (hon är 2 år) det gör mig bara glad att se hur bra hon synkar med honom!

gör det som känns bäst!
    Det är ju det som är huvudsaken i slutändan!

• TovasMamma

Det är stor skillnad ekonomiskt att 2 barn istället for 1...... Kanske inte forsta tiden men sen är de det..... Men det är inte det som är det viktiga..
    Det är att man känner att man har tiden och kärleken till 2 barn... Det praktiska kommer sen....
    Klarar ni det bra nu, kommer det säkert att funka sen...
    Ni ska skaffa ett barn till om ni 2 känner att ni klarar av det, din mamma bestämmer ju inte om ni ska ha fler barn... Det är det ni som gora!!!

Men om ni bor under hennes tak ska ni nog tänka efter lite...... Men jag vet ju inte eran sitvation...

Men jag hade gjort som jag velat...
    Good luck

• ungmamma90

Det är helt upp till er hur ni vill göra. Och jag kan hålla med, man kan bli sugen på att skaffa en till. (Min dotter är snart två år). Men sen brukar jag alltid tänka till, "kommer jag verkligen orka återuppta studierna efter en mammaledighet till?". Så tänker jag att jag väntar nog hellre tills att studierna är klara och jag fått ett jobb! Helt upp till er, men jag hade nog väntat ett tag till...

• Jeec

Jag har en flicka på fem år. Och en liten kille på 9 veckor. Jag har velat ha en till liten sen min flicka var 2 år ungefär. Men nu i efterhand så är jag glad att jag väntade. Att ha två blöjbarn samtidigt och två barn som ska matas sätter en i en jobbig sits hemmavid. Visst de är kul när barnen kan leka ihop o växa upp ihop. Men den kan dom med 4-5 år emellan oxå. Min lilla flicka avgudar sin lillebror. Hon pratar, leker och sjunger för honom. Och jag känner verkligen att hon fick den tid hon behövde när hon växte upp. Nu kan man prata med henne om vad man ska hitta på. Hjälpas åt med lillebror. Läsa böcker om gravid magen osv. Man har någon att prata med hemma även att man är mammaledig. Blir inte lika isolerat som med två små barn...om du förstår vad jag menar? Nu vet jag inte hur de hade blivit om jag skaffat en till bebis tidigare. Och då menar jag inte ekonomin. För på ett eller annat sätt så brukar man klara sig. Men man måste vara relistisk ändå. Jag syftade mer på att man ska orka. Och ha två så små barn samtidigt. De kommer bli kämpigt. Men som alltid så är det värt de när man har sina barn...oavsett ålder och antal. Personligen hade jag väntat...men det är inte mig det är upptill...det är er det är upptill.

Lycka till =)

• Elesv

Jag och min sambo fick vårat första barn när jag i alla fall gick i skolan och nu väntar vi barn nummer 2 (bf 7/8) detta gör mina föräldrar ganska arga eftersom ingen av oss har jobb. elelr någon inkomst nästan.
    men man ska alltid göra det som känns bäst och våran son är just nu 1,5 så han blir 2 år när barnet kommer vilket jag i alla fall tycker är ett bra mellanrum på syskon.

hoppas det löser sig!

• Geléhallon89

hejhej, är 19 och har en son Vincent som är 10mån.
    Fick missfall för ett tag sen och fick mensen som just nu är slut så väntar på äl. (:

• Geléhallon89
    ZandraClaesson skrev 2009-04-29 08:12:36 följande:
    hejhej, är 19 och har en son Vincent som är 10mån. Fick missfall för ett tag sen och fick mensen som just nu är slut så väntar på äl. (:
    oj skicka för tidigt. :P
    Jag tycker att NI ska göra det som känns rätt. VET ni att ni klarar det ekonomisk så är det klart att ni ska skaffa en till. (: Jag har ingen utbilldning o inget jobb. Jag vill skaffa andra barnet så att jag efter det kan börja utbillda mig utan att behöva va mamma ledig mitt i allt sedan. Jag vill bli basrnmorska och har 7års pluggande framför mig :P.
  • SomeOone
    safrys skrev 2009-04-22 12:22:45 följande:
    Jag har två barn, och har inte gått ut skolan, och vi klarar oss jättebra, det handlar inte om utbildning , du får ju inte bättre barn för att du är utbildad om du förstår hur jag menar här, det är absolut viktigt med utbildning, men den kan vänta.Jag tycker så här; känner ni att ni vill köra, men gör det!Jag må vara ett dumt exempel för jag lyssnar absolut inte på någon, än mig själv i viktiga frågor, men jag ångrar inte en sekund att min dotter fick ett syskon, i perfekt ålder, (hon är 2 år) det gör mig bara glad att se hur bra hon synkar med honom!gör det som känns bäst!Det är ju det som är huvudsaken i slutändan!
    Bra skrivet Kunde inte skrivit bättre själv !

Tycker samma !
  • mamma22

Hej

Ni ska självklart göra som ni känner själva.

Jag gick sista året på gymnasiet när första sonen kom. Klart mamma blev iriterad att inte skolan va avslutad men sen när barnet kommer så ändras ju allt de.. då älskar dom honom/henne

Jag hade samma längtan som dig...*en till nu på engång* o han föddes nu i december. jag och mitt ex hade inte heller bra ekonomi. men de funkar, ett extra bernbidrag räker långt.. + 100 kr i flerbarnstillägg. i början så behövs det inte köpas så mycket. spec om alla bebis kläder redan finns.

Skaffa ett till barn nu, ta studierna sen. tänk då kan ni börja jobba direkt efter ni e klara då har ni redan barnen "avklarade"...

• shopahollic

TS jag är i samma sits! Har en dotter som snart är 1år och har alltid velat ha mina barn tätt. Om jag ska göra som min mamma vill - dvs studera - då kommer min dotter få växa upp som ensambarn (inte riktigt då men iaf till hon är 5år) och det tycker jag känns alldelles för glest. Och det vill jag verkligen inte.. :(

så följ ditt hjärta!!

Svar på tråden Barn nummer 2