• Jezan

Föräldrar med prematurer i norrköping med omnejd

Jag skulle vilja komma i kontakt med föräldrar med prematurer, gärna barn som är födda 08-09. Själv har jag en flicka som föddes den 8/1-09 i vecka 32+5.
    Tycker det skulle vara kul att träffa folk som vet vad det innebär att bli förälder tidigare än vad man tänkt sig.

• Svar på tråden Föräldrar med prematurer i norrköping med omnejd
  • Nanook

Har en dotter född 12/12-08, hon kom i v 31. Vi bor i Linköping.

Mamma till tre buspojkar, o2, o3 och o5 och en liiiiiten trollprinsessa 12/08
  • eeisor

Här är en från Norrköping, med en något äldre kille, född i oktober -07, v28+2.

• Jezan

Hej
    Vad kul att några nappade. Är fortfarande isolerad här hemma pga rs-viruset som går så umgänget med andra föräldrar som jag hade hoppats på har inte kommit igång riktigt.

Dröjer kanske ett tag också innan jag tycker jag passar in i de föräldragrupperna som finns med tanke på hennes start i livet.

Min gumma väger strax under 3 kg och är 53 cm lång inte direkt i klass med de bebisar som är födda samtidigt som henne. Men hon har kommit långt med tanke på att hon vägde 1605 gram och var 41 cm lång när hon föddes.

Föddes era barn friska i övrigt?

• Nanook

Min lilla var svårt sjuk när hon föddes. GBS sepsis, lugninflammation och hjärtproblem. Nu mår hon ok efter omstängiheterna. Växer gör hon bra i alla fall, 3900g och 56cm nu vid 3,5 mån (1700g/42cm när hon föddes).

Mamma till tre buspojkar, o2, o3 och o5 och en liiiiiten trollprinsessa 12/08
  • Jezan

Okej. då är dom ju rätt så jämnstora, kanske inte att hon hinner gå upp 900 gram på de 4 veckorna som är kvar tills hon är 3,5 månad men hon har ökat nästan 180 gram i veckan de senaste två veckorna.

MIn dotter föddes med en missbildning på matstrupen, hon hade ingen förbindelse ner till magsäcken, utan matstrupen slutade blint, samt hade vuxit fast i luftstrupen. Hon opererades för detta när hon var 36 timmar och allt har gått bra hittills, hon fick en otäck infektion men efter att den var bekämpad har det bara gått framåt.

Blev utskriven från barn lah förra måndagen och har ätit utan sond i 3 veckor, äter inte så stora mängder men växer på bra ändå.

• olivia 11

Hej!
    Bor också i Norrköping. Fick en kille i v28 i mars 2008. 1340 g 38 cm lång.

• eeisor

Olivia 11; din kille var nästan lika som min låter det som, han var också 38cm och vägde 1300g.

Jezan; Är det möjligen dig som Marielle har pratat om? Träffade henne i fredags och då nämnde hon en kompis vars barn var premis och ihopvuxen matstrupe, kan inte finnas så många häromkring? Det märks att man bor i lilla stan Norrköping... Läste någonstans att RS är på tillbakagång nu, så snart är du säkert ute på gatorna du också.

M föddes frisk, förutom att man hittade klebsiella på honom (ingen rolig bakterie, den kan vara antibiotika-resistent om man har otur) när han var en vecka. Han har haft ljumskbråck på bägge sidorna, samt navelbråck och nu under vintern så har han lyckats dra på sig förkylningsastma, inhalerar numer varje morgon och kväll. Han hade också en helt sanslös viktuppgång i början, en period var det så han la på sig 70g om dagen(!). Nu är han 17 månader, har gått någorlunda obehindrat de senaste tre veckorna och säger fortfarande inte ett ord, det är mest bludder. Han har vuxit ikapp på längden och tvären, tror han är någonstans runt 84-85 cm och väger väl ungefär 12kg.

• Jezan

Ja det är jag det, världen blir mindre för var dag känns det som:)
    Det föds mellan 20-30 barn om året med detta och eftersom hon är född den 8/1 i år är hon säkert bland de första i år. Hur känner ni varandra om man får vara fräck och fråga.

• eeisor

Jezan; Har träffat Marielle genom FL. Jag var med en grupp mammor under våren förra året och där ingick hon.
    Jahapp, jag hör en ledsen son... Dags att kramas lite.

• sofieh1

hej!!!jag bor en bit utanför norrköping och jag fick tvillingpojkar i oktober 08 i vecka 28+0...dom vägde 1115gr och 1280gr och 39 cm....dom är födda i linköping men sen låg vi i norrköping i nästan 2 månader!!mvh sofie

• Jezan

Rosiee
    Ok, ja Marielle är med lite överallt,själv träffade jag henne genom en föräldrasida på nätet innan jag blev med barn och hon var fl med sin första. Vi lyckades sedan på ngt vis hamna i samma arbetsgrupp och på samma praktikplats på vår utbildning:)

Välkommen sofieh1
    Själv behövde vi bara vara på neo i nrkp i 8 dagar innan vi fick permis, men innan dess var vi på BIVA på karolinska i 16 dagar, hela tiden när vi var där ville vi till vrinnevi och när vi kom till vrinnevi ville vi hem:) Har haft barn lah tills förra måndagen då vi blev överskrivna till BVC.

• sofieh1

Jezan:
    vi var i linköping i 5 dagar och när vi skulle åka därifrån så bara grät jag och ville absolut inte åka till norrköping...för man har ju hört att om man föder förtidigt så ska man vara i linköping för dom är väldigt duktiga på sånna barn...men när vi väl hade varit i norrköping i någon vecka så tyckte vi att det var väldigt bra och personalen var ju hur gulliga som helst!!!sista veckan fick vi ett eget rum som vi kunde ha grabbarna i och vi fick sova ihop för första gången:)sen åkte vi hem på permis i två dagar och sen åkte vi tillbaks och blev utskrivna den 19dec så vi fick verkligen världens bästa julklapp:)hur är det med din lilla tjeja nu då??är hon född på karolinska alltså??

• Jezan

Nej hon är född på vrinnevi, men de märkte rätt snabbt att ngt inte stod rätt till så vi blev skickade till KK när hon var 12 timmar. Vården på BIVA var toppen men att vara isolerad och en bit hemifrån i nästan 3 veckor var hemskt, ingen av oss ville ju åka hem över dagen heller om ngt skulle hända. Men nu är allt bra, ska upp på återbesök och kontroll samt ett mindre ingrepp efter påsk.

• eeisor

sofieh1: Får man fråga hur ni har det med efterkontroller på era små? Min M föddes v28+2 på Danderyds sjukhus (bodde i Täby när han föddes) och när vi flyttade till Norrköping så tjatade jag som en tok på barnmottagningen om uppföljning på honom. Det blev ett återbesök i mars 08 som var något av det sämsta jag upplevt inom vården här, sen dess har jag inte hört ett ljud. Nu är det väl inga större problem, Ms bvc-sköterska har varit helt suverän och samma med läkarna på vc, men ändå...

• mina12

Hej hej!
    Födde en liten tjej 3/1-09 i v.24+0 i Linköping. Vi bor fortfarande på neo, men hoppas på att få åka hem om några veckor. Det blir nog LAH för oss, eftersom hon antagligen kommer ha både sond och syrgas.

Hon föddes 620gram och 31cm och har nu vuxit till 2455gram och 43cm. Bortsett från att hon föddes på tok för tidigt, så mår hon bra.

• sofieh1

Rosiee
    det är ju jättetråkigt om du känner så vet du vem du hade??jag var i tisdags första gången sen dec och träffade barnläkaren som ville titta på mina grabbar...men sen har vi varit en gång i månaden och fått rs sprutor så då har vi pratat lite och så...sen ska vi om en månad och röntga grabbarna för dom har haft lite problem med hjärtana och omogna lungor och efter det skulle vi höras av på telefon så om det inte skulle vara något fel på hjärtana då så ska vi tillbaks på ett års kontroll....så det är väll så det har sett ut för oss på vrinnevi sen går vi ju 1 gång i månaden till bvc!!hur gammalt var dittt barn när ni flyttade hit då??

• Jezan

Jag ska på första efterkontroll den 6 april, till en Tobias Ekenlie. Blev paff när kallelsen kom då ingen hade nämnt att hon skulle dit så pass snart. Hade ju precis haft besök av BVC som sa att deras läkare ville göra en koll snart, så det blir många kontroller här framöver.

Mina12
    5 dagar äldre än min flicka då. Vad bra hon har vuxit. Emelie var 41 cm och 1605 gram och har bara gått upp till 2950 g i måndags. Visserligen har ju hon haft lite annat och kämpa med så det har ju bara varit de senaste veckorna som hon ebart kunnat fokusera på att växa och gå upp i vikt. LÄngden och huvudomfånget hänger med i alla fall och ingen har klagat på viktuppgången så det är väl jag som är känslig. Skönt att få komma hem snart då, jag slappnade av direkt jag fick sätta mig i min egna soffa med henne.

Sofieh1
    Va skönt att bara behöva gå en gång i månaden, vi ska väl gå dit en gång i veckan en tid framöver visserligen skönt att se om hon går upp som hon ska med tanke på att hon äter så lite.

• Nanook
    Jezan Vi var på vårt första kotnroll på neo när Ottilia var 3mån, nästa gång bli det når hon är 6mån. På BVC är det läkarkonroller efter hennes korrigerad ålder. Jo, det blir mycket kotroller...

Mina12 Hej! Såg att vi har varit på neo samtidigt med er. Skönt att ni får snart komma hem. Vi kom hem i mitten av januari.
    Mamma till tre buspojkar, o2, o3 och o5 och en liten trollprinsessa 12/08
  • sofieh1

jezan
    vi gick också en gång i veckan i början och som sagt är så är det väldigt skönt att se så dom går upp som dom ska...jag tyckte det var lite jobbigt i början när dom ändrade till en gång i månaden kändes inte som man hade riktigt koll på vad dom vägde och från att få reda på varje dag vad dom vägde på sjukan till en gång i månaden är en ganska stor omställning...kram

Svar på tråden Föräldrar med prematurer i norrköping med omnejd