• Jezan

Föräldrar med prematurer i norrköping med omnejd

Jag skulle vilja komma i kontakt med föräldrar med prematurer, gärna barn som är födda 08-09. Själv har jag en flicka som föddes den 8/1-09 i vecka 32+5.
    Tycker det skulle vara kul att träffa folk som vet vad det innebär att bli förälder tidigare än vad man tänkt sig.

• Svar på tråden Föräldrar med prematurer i norrköping med omnejd
  • Jezan

Hej
    Vad kul att några nappade. Är fortfarande isolerad här hemma pga rs-viruset som går så umgänget med andra föräldrar som jag hade hoppats på har inte kommit igång riktigt.

Dröjer kanske ett tag också innan jag tycker jag passar in i de föräldragrupperna som finns med tanke på hennes start i livet.

Min gumma väger strax under 3 kg och är 53 cm lång inte direkt i klass med de bebisar som är födda samtidigt som henne. Men hon har kommit långt med tanke på att hon vägde 1605 gram och var 41 cm lång när hon föddes.

Föddes era barn friska i övrigt?

• Jezan

Okej. då är dom ju rätt så jämnstora, kanske inte att hon hinner gå upp 900 gram på de 4 veckorna som är kvar tills hon är 3,5 månad men hon har ökat nästan 180 gram i veckan de senaste två veckorna.

MIn dotter föddes med en missbildning på matstrupen, hon hade ingen förbindelse ner till magsäcken, utan matstrupen slutade blint, samt hade vuxit fast i luftstrupen. Hon opererades för detta när hon var 36 timmar och allt har gått bra hittills, hon fick en otäck infektion men efter att den var bekämpad har det bara gått framåt.

Blev utskriven från barn lah förra måndagen och har ätit utan sond i 3 veckor, äter inte så stora mängder men växer på bra ändå.

• Jezan

Ja det är jag det, världen blir mindre för var dag känns det som:)
    Det föds mellan 20-30 barn om året med detta och eftersom hon är född den 8/1 i år är hon säkert bland de första i år. Hur känner ni varandra om man får vara fräck och fråga.

• Jezan

Rosiee
    Ok, ja Marielle är med lite överallt,själv träffade jag henne genom en föräldrasida på nätet innan jag blev med barn och hon var fl med sin första. Vi lyckades sedan på ngt vis hamna i samma arbetsgrupp och på samma praktikplats på vår utbildning:)

Välkommen sofieh1
    Själv behövde vi bara vara på neo i nrkp i 8 dagar innan vi fick permis, men innan dess var vi på BIVA på karolinska i 16 dagar, hela tiden när vi var där ville vi till vrinnevi och när vi kom till vrinnevi ville vi hem:) Har haft barn lah tills förra måndagen då vi blev överskrivna till BVC.

• Jezan

Nej hon är född på vrinnevi, men de märkte rätt snabbt att ngt inte stod rätt till så vi blev skickade till KK när hon var 12 timmar. Vården på BIVA var toppen men att vara isolerad och en bit hemifrån i nästan 3 veckor var hemskt, ingen av oss ville ju åka hem över dagen heller om ngt skulle hända. Men nu är allt bra, ska upp på återbesök och kontroll samt ett mindre ingrepp efter påsk.

• Jezan

Jag ska på första efterkontroll den 6 april, till en Tobias Ekenlie. Blev paff när kallelsen kom då ingen hade nämnt att hon skulle dit så pass snart. Hade ju precis haft besök av BVC som sa att deras läkare ville göra en koll snart, så det blir många kontroller här framöver.

Mina12
    5 dagar äldre än min flicka då. Vad bra hon har vuxit. Emelie var 41 cm och 1605 gram och har bara gått upp till 2950 g i måndags. Visserligen har ju hon haft lite annat och kämpa med så det har ju bara varit de senaste veckorna som hon ebart kunnat fokusera på att växa och gå upp i vikt. LÄngden och huvudomfånget hänger med i alla fall och ingen har klagat på viktuppgången så det är väl jag som är känslig. Skönt att få komma hem snart då, jag slappnade av direkt jag fick sätta mig i min egna soffa med henne.

Sofieh1
    Va skönt att bara behöva gå en gång i månaden, vi ska väl gå dit en gång i veckan en tid framöver visserligen skönt att se om hon går upp som hon ska med tanke på att hon äter så lite.

Svar på tråden Föräldrar med prematurer i norrköping med omnejd