Avslag gällande adoption? Varför?
Hej!
Har lite funderingar hur ofta man inte blir godkänd utan får avslag när man ansökt om adoption och i så fall varför, alltså vad avslaget grundats på? Vore mycket tacksam om ni ville dela med er...
Hej!
Har lite funderingar hur ofta man inte blir godkänd utan får avslag när man ansökt om adoption och i så fall varför, alltså vad avslaget grundats på? Vore mycket tacksam om ni ville dela med er...
Vet några som fått avslag men då var det flera saker som de tog i beräkningen som t.ex att ingen av dem hade fast jobb, huset halvrenoverat och de hade svårt att få några vänner att skriva på papperna om dem.
en glad skrev 2009-03-01 21:51:18 följande:
Men om det "saknar stöd i lagen", betyder det att det strider mot lagen?
Inte nödvändigtvis, va?
en glad skrev 2009-03-01 21:51:18 följande:
en glad skrev 2009-03-01 22:12:33 följande:
I Stockholms riktlinjer fanns tidigare, såvitt jag minns, en passus om "förhandsbedömning i nämnden". I de nya riktlinjerna (som också stämmer med Socialstyrelsens handbok) är det borttaget och istället formulerat enligt följande (sid 8): "Om det redan i inledningsskedet framkommer att sökande sannolikt inte bör få medgivande, ska sökande upplysas om detta utan dröjsmål. Faktorer som kan ge anledning till förslag på avslag är exempelvis uppgifter om hälsotillstånd, ålder och inkomna uppgifter ur belastnings- och misstankeregister eller
socialregister (jfr sid. 60 och 87 prop. 2003/04:131). Om det finns komplicerade medicinska osäkerheter angående sökandes hälsa, bör Rättsliga rådet vid Socialstyrelsen konsulteras innan hanteringen av ärendet går vidare. Detta för att inte sökanden ska riskera ett avslag av den orsaken i ett senare skede. Om sökanden ändå vill prövas som adoptivförälder, är det lagenligt och då ska ärendet ha sin gång."
Tack så mycket för alla svar. Jisses vilken djungel detta verkar vara...
Hur ärlig ska man egentligen vara i utredningen? Har haft en jobbig barndom som gjort att jag mått dåligt även senare (har då ätit antidepr. och bearbetat det som hänt). För drygt ett år sedan var jag i en väldigt pressad situation och fick starka stressymtom (bl a var vi då i barnlöshetsutredningssvängen med allt vad det innebär), man satte då in antidepr igen. De hjälpte dock inte ett jota och jag slutade med dem för snart ett år sen, då mina symtom enl läkare berodde på muskelspänningar. Idag mår jag bra. Har heller aldrig varit sjukskriven för några av mina "besvär".
Undrar också hur det är om man hamnat hos kronofogden, det avskrivs ju efter tre år, är det då bättre att vänta med ansökan tills denna anmärkning är borta? (Har arbetskamrater som funderar på att adoptera men som avstår p g a att de tror att det är kört. Jag har dock aldrig läst något om dessa anmärkningar utan enbart om polisregistret.)
Svar #7
Det hette väl inte precis att de blev "utputtade", men de informerades särskilt om att de kommer att ha svårt att få medgivande. O sen valt att hoppa av.
Men vad det handlar om är ett ändå ett utputtande, om än inlindat.
O kanske är dert bra, så man inte lägger för mycket tid på processen, om det ändå inte kommer att leda i mål
Svar #7
Det hette väl inte precis att de blev "utputtade", men de informerades särskilt om att de kommer att ha svårt att få medgivande. O sen valt att hoppa av.
Men vad det handlar om är ett ändå ett utputtande, om än inlindat.
O kanske är dert bra, så man inte lägger för mycket tid på processen, om det ändå inte kommer att leda i mål
okigal: inboxar dig