• småprinsorna

Ni som bor i Spanien eller Thailand.

Hur är det att bo där? vad jobbar ni med?

• Svar på tråden Ni som bor i Spanien eller Thailand.
  • Nystart

Jag skulle också vilja veta. Hur är spanjorerna när det gäller spanska? Måste man kunna spanska för att kunna jobba och leva där, eller funkar det med engelska?

• Duquesa Mamma

Vi bor i Spanien med våra två killar på 6 och 7 år. Jag är svensk och min man engelsk.

Min man jobbar i Gibraltar, för vi bor inte så lång där i från. Det brukar vara att man får mer betalt när man jobbar där men med valuta kursen helt tokigt för till fället får man inte ut lika mycket euro längre för punden. Men han jobbar där som målare och dekorerare. Det byggs så himla mycket där så det finns mer jobb där än i Spanien.

Själv jobbar jag i ett café/Deli i Estepona på dagarna medans killarna går i en spansk skola.

Vi trivs bra här nere, man saknar självklar familjen och sverige och mammas mat! Men det mesta får man tag i här nere, finns många "svensk" affärer och man kan även åka till IKEA som känns att man är hemma i Göteborg igen...nästan!

Och på sommaren är det många som kommer och hälsar på och vi försöker även åka hem iblan även om det inte blir så ofta som man önskar.

• Caixa

Jag bor i Spanien och är för tillfället hemma med mina tre barn. Jag tror att det är viktigt att man kan spanska på de allra flesta ställen. Gibraltar är ju ett undantag, men spanjorerna är ofta ganska dåliga på engelska. Fast jag bor ju i ett område utan mycket utländs turism, det är säkert skillnad om man flyttar till någon av öarna eller Malaga-området.

• Söta Nasse

Vi är väldigt sugna på att flytta ner till spanien. Har varit där en del och då främst i torrevieja utanför alicante då svärföräldrarna har lägenhet där. Jag skulle helt klart må såå mycket bättre av den spanska värmen och livsstilen. Har fibromyalgi och kommer väl aldrig att bli helt bra, men när jag är i spanien i värmen mår min kropp ganska bra i alla fall. Jag blir som på nytt född.

Men det känns ju ändå så scary att bara flytta. Min man jobbar inom data och skulle väl då få byta jobb. Nån som vet hur lönerna ligger till där? Ett datajobb med 37400kr här i sverige kanske inte ger så mycket i spanien?

Barnen är 10månader samt 3år och om vi skulle flytta vill vi ha dem i spanskskola. Men vi kan ju inte språket mer än några fraser. Tycker ändå att man brukar klara sig bra ändå även fast spanjorerna inte fattar så mycket engelska.  Hur är det med barnomsorg mm?

Hur är det med föräldraledighet och sjukskrivning mm. Kan man få det från sverige med testa att bo där nere? Vi ahr ju möjligheten att låna svärföräldrarnas lägenhet ett tag för att känna efter hur det känns.

♥ Renovering för hela slanten ♥
  • buselibus

Söta Nasse: men i Torrevieja finns det ju massor av turistställen att arbeta på, då behöver man inte spanska. Jag bodde i Málaga i 5 år och där behövdes spanska, jag jobbade på hotell men telefonen ringde, mail skickades och där fanns många spanska turister. Många spanjorer åker ju till turistområden i sitt eget land när de har semester. Men man kan säkert hitta jobb med bara engelska, i en souveniraffär el .liknande. Jag blev erbjuden jobb som servetris då jag inte kunde spanska i början. De hade spanska servitörer som tog hand om de spanska gästerna och jag tog de utländska turisterna.

Jag hade rekomenderat att gå en språkkurs för där lär man sig snabbt, man kan få csn lån från Sverige.

Föräldraledighet från Sverige kan du få upp till 6månader. Barnomsorg i Spanien finns ju men det är dyrare, har man jobb kan man få reducerat. Men jag tycker inte att kvalitén alls är den samma som i Sverige. Min son började dagis där men slutade snabbt.

• ketten

Jag bor i Spanien, i narheten av Málaga. Jag talar spanska men man kan absolut klara sig utan det. Pa mitt jobb har jag kontakt med manga utlanningar och de allra flesta kan valdigt lite spanska trots att de bott i Spanien i manga ar. Detta beror val ocksa pa var i Spanien man bor, men langs kusten brukar det fungera bra med engelska. Lonerna ar betydligt mycket lagre an i Sverige men det ar anda inte sa mycket billigare att leva har (sen euron kom har allt blivit dyrare). Spansk mammaledighet ar bara 16 veckor tyvarr... Men, det ar iallafall ett bra stalle att bo pa, skont vader och bra livskvalitet!

Svar på tråden Ni som bor i Spanien eller Thailand.