• iffos

Ont i magen av äpple någon?

Hej! I går åka åt jag ett äpple på em. Sedan åt jag ett presic innan jag lade mig och på natten vaknade jag med typ kramp i magen. Fattade inte vad det berodde på. Nu i em så åt jag ett äpple och nu ett par timmar efter så har jag samma slags ot i magen. Det sitter ganska högt, precis under revbenen.
    Vad kan det vara? Någon som haft så?

• Svar på tråden Ont i magen av äpple någon?
  • Pebbles82

Clementiner är oftast så söta att det fungerar rätt så bra, i alla fall i små mängder. Inte ens jag har några direkta problem med clementiner, min mage är en riktig surkart!

Ät frukt som är lite sötare, framförallt mer lättsmält, så ska du nog se att din mage lugnar sig lite!

Men kan förstå din oro, för det är rätt otrevligt när kramper sätter igång!

• Pucko Buffy

iffos skrev 2009-01-30 17:11:07 följande:

Magkatarr. Det har jag aldrig haft. Trodde att man fick det av stress och det kan jag inte känna att jag är. Men man kanske kan få det ändå.
    Magkatarr får man av att man fått ökad magsyra, som läcker upp ur övre magmunnen i matstrupen, vilket resulterar i smärta.
    Är du gravid så är det jättevanligt att man får magkatarr. På sättet du beskriver det låter det som magkatarr. På reklamen för magkatarrsmedicien "inside" säger de att man kan få ont i magen av att äta oskalade äpplen. Köp hem novalucol om du ska käka äpplen och skala dem för att minska risken för att drabbas.
  • baby78

Låter också likt gallstenssmärtor. Den smärtan är typisk att placera sig under hö. revbensbåge och strålar ibland upp mot axeln. Det är ganska vanligt att få besvär med gallsten under graviditet. Äpple är känt för att framkalla gallsmärtor. Låt bli äpplen ett tag helt enkelt så kanske du inte behöver besväras av det alls. Hoppas det blir bättre

• rudbeckia

Har du ont på höger sida under revbenen så är det gallsten besvär du har fått. Äpple är vanligt att man reagerar på, även fet mat, ägg, päron, paprika, gurka osv men alla är olika det vissa kan äta kan inte andra.
    Jag har själv rätt svåra gallstensbesvär och är gravid så jag måste passa mig för vad jag äter.

Får du riktiga smärtor som går ut i axeln och ryggen och är näst intill outhärdliga så ska du åka in till akuten så att de får hjälpa dig med smärtlindring och kollar med ultraljud om du har stenar i gallblåsan. Har du inga besvär mer än när du äter äpple prata med läkaren på vårdcentralen så att du får en remiss till ultraljud för att kolla hur det ser ut.

• Malin 79

jag tror på gallan,,
    reagerade på de jag,, nu har jag op gallen för ett antal år sen, men nu e jag gravid igen med nr7 och oj ojoj vad ont jag har de e precis som gallan men dene e ju borta,, men imorrn skall jag åka in och kolla,, men kan tydligen få problem ändå,,
    och de verka inte gå att styra med maten heller,,

undvik äpple e lättast men jag skulle nog få ddde uppkollat ändå,,

• Ölandstok

Jag har också problem med äpplen men det blir betydligt bättre om jag äter äpple utan skal.. =) Ett tips om man gärna vill äta äpple..

• Lindquist

Magkatarr beror på för lite magsyra. Har man inte tillräckligt med magsyra kan man inte smälta maten som man ska vilket orsakar magkatarr och sura uppstötningar och halsbränna.

• Lindquist

Det är endast blodgrupp 0 som har mest magsyra av blodgrupperna som kan smälta kött utan problem. Dom andra blodgrupperna har sämre magsyra.

Jag har 0 och jag känner aldrig av halsbränna och sura uppstötningar för jag har för mycket magsyra.

• StudierKemi

Ts, du har fått olika förslag i tråden ser jag. Men prova kanske att tugga äpplet riktigt länge nästa gång. Den här meningen har jag sagt till min dotter 5 600 gånger under hennes liv (har sagt den meningen 2 gånger per dag under myycket lång tid): Tugga ordentligt! Btw, Saliven är mycket basisk vilket ger rätt pH i den sura mag-säcken. Dessutom är det givetvis svårare för kroppen att bryta ned stora matbitar.

• Lindquist

Köp HCL saltsyra tabletter med pepsin och matsmältningenzymer typ cellenzym från Holistic så kan du smälta maten bättre. Magkatarr är orsaken av brist på saltsyra. Magkatarr kan också orsakas av ett disfragmabråck. Men det finns hjälp att få bli av me det kolla på www.iqoro.com

Svar på tråden Ont i magen av äpple någon?