• iffos

Ont i magen av äpple någon?

Hej! I går åka åt jag ett äpple på em. Sedan åt jag ett presic innan jag lade mig och på natten vaknade jag med typ kramp i magen. Fattade inte vad det berodde på. Nu i em så åt jag ett äpple och nu ett par timmar efter så har jag samma slags ot i magen. Det sitter ganska högt, precis under revbenen.
    Vad kan det vara? Någon som haft så?

• Svar på tråden Ont i magen av äpple någon?
  • Pucko Buffy

Det är klassiska symptom på magkatarr. Jag får det ibland när jag käkat äpple. Det gör ont strax under hjärtat nära solar plexus. Ibland kan det göra ont långt upp i halsen. Köp hem omeoprazol eller novalukol, det hjälper

• Saki

Äpple är ganska hårdsmält, och när man är gravid jobbar tarmarna extra långsamt så det kanske är det som gör att du får ont i magen. Men det är bara spekulationer...

• Pucko Buffy

novalucol ska det ju vara om jag inte minns helt fel..

• iffos

Magkatarr. Det har jag aldrig haft. Trodde att man fick det av stress och det kan jag inte känna att jag är. Men man kanske kan få det ändå.

• Lussekatten87

Jag kan bara säga såhär:ät inte granny smith äpplen!! de är gröna.

De är de mest besprutade äpplena!! jag får tokont i magen av dem.

(¯`°?.¸ ♥ Väntar 2:an! BF 31/7 - 09 ♥ ¸.?°´¯)
  • iffos

Då ska jag stoppa i mig det nu så får vi se vad som händer. Tack!!

• Netha85

Äpplen är väldigt svårsmälta för magen gravid eller icke gravid.

Jag har fått det utan att vara gravid, kompisen fick graving på äpplen när hon var gravid och då sa BM till henne att det är en av de mest svårsmälta frukterna, men däremot äpplepaj eller annan rätt där äpplet är uppmjukat pga värme eller rivning ska visst gå bättre.

Är du nygravid med? Då kan äpplen kännas av ännumer vad jag har förstått eftersom tarmar osv är svullna i början.

Prova med bananer eller annan "lättsmält" frukt.

• Pebbles82

Det enklaste är faktiskt att låta bli att äta äpple. Tänk på att om du reagerar på äpple har du förmodligen svårt för citron och lime också, samt apelsiner. Dvs, frukter med höga syrehalter. Det kan precis som Pucko Buffy säger vara ett tecken på magkatarr, men har du inga andra känningar så tror jag inte det.

Själv har jag IBS-mage (känslig och irriterad tarm) så jag får precis det du beskriver om jag skulle äta mig ett äpple, eller någon annan frukt som är "stark".

Brukar gå bättre med riktigt mörkröda äpplen, medan gröna är helt körda (kan vara problem även med medicinering)!

• Millan83

när jag var liten sa alltid mamma att man inte skulle äta äpple efter klockan sex. jag gjorde det en gång och fick då magknip eftersom jag la mej extra tidigt den kvällen (jag var inte barn längre).

äpple är väldigt hårdsmält fick jag lära mig!

• iffos

Oj, oj. En helt ny värld för mig. Ska verkligen passa mig i fortsättningen. Är dock väldigt sugen på frukt av alla slag. Och clementiner och apelsiner...
    I dag är jag i vecka 13! Känns väldigt skönt att släppa lite nervositet.
    Tack för all hjälp till en totalt ovetande

Svar på tråden Ont i magen av äpple någon?