• lugna gatan

En till fråga om ärr.....

Vår dotter föddes i v 29+3. När hon var sex månader (3½ korr) upptäckte vi långa vita smala ärr på hennes ben. Det är som om hon rispats av något och det sen blivit ett ärr, tre stycken på samma vad ca fyra till tio cm långa.

Sist vi var hos vår läkare från neo frågade vi hur detta kunde komma sig, hon har ju aldrig haft nåt sår?
    Då förklarade han att det är inte ovanligt att tvillingar river varandra i fosterlivet, då de kan ha ganska långa naglar i magen, och det är även vanligt att märkena inte framträder förrän senare.

Efter att vi kom hem från det läkarbesöket i november så gick tankeverksamheten igång på mig och maken...
    Hon var var drabbad av TTS(tvillingtransfusionssyndrom), det enda de kunde göra för att sakta ner förloppet var att göra en tappning av fostervatten, detta gjordes två gånger.
    Varje gång så var hon så livlig att det var svårt att genomföra, hon var där och sparkade och sögs fast vid nålen.
    Antenatalläkaren sade att det inte var nån fara för barnet...

Nu tror vi att det är ärr från nålen. Skall ta upp det vid nästa läkarbesök som blir i mitten av februari.

Finns det nån som varit med om nåt liknande?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-17 20:54
    Tappningarna gjordes i v 25.

• Svar på tråden En till fråga om ärr.....
  • Tax

HEj! Jo jag gjorde både laseroperationen på mina tvillingar som inte lyckades, och så tömmde dom fostervatten flera gånger.
    Jag var livrädd att dom skulle råka sticka på bebisarna..
    Men tror du inte att det hade märkts om dom råkat sticka fel , antingen att det hade kommit blod ellerså eller ett dom hade påverkats av det? MIn dotter har oxså en del ärr sen neotiden,
    många ärr som vi upptäckte när lång tid hade gått jag tror att vi var så fokuserade på att hon skulle överleva och lära sig att andasutan resp, äta överleva alla infekt osv. Sen när vi kommit hem och "dom värsta farorna var över" och man började, försökte börja leva "normalt" då upptäckte vi ärr som vi inte sett tidigare. hon har bla. en "hästsko "på huvudet ett dropp som gick sönder,en nål. Det var flera infarter som gick sönder som har gjort ärr, kan det inte vara något sådant i ditt fall?

Sen alla prickar på händer och fötter ska vi inte prata om och duktus ärr, misstänkt nec= ärr...
    ja dom bleks väl med tiden .. fast vad gör det.. det viktigaste är att vi har henne
    ha det så bra kram Tina

• lugna gatan

Tack för ditt svar.
    Vår flicka som har ärr på benet klarade sig genom neo-tiden med endast infart/utfart via naveln, sedan i hand och huvud, hon klarade sig utan smärre komplikationer, fick nån blodtrans. och antibiotika annars var det endast syrgas.
    Vi får väl prata närmre med vår läkare som får ta reda på vad det kommer av.
    Våra andra tjejer har en del ärr av den typen som era barn har, det viktigaste är ju att de klarat allt såklart, men det här ser inte så kul ut. Hoppas de växer bort, men som det är nu ser det bara ut att bli tydligare, men hon är ju fortfarande liten.

Svar på tråden En till fråga om ärr.....