• SaramedM

Kontaktbok med förskolan? Hur utforma?

Jag har någon tanke om att skapa en kontaktbok för M och oss, främst för M
    Men tanken är att hon med en personal ska fylla iden vad som har hänt under dagen , om det har varit någon speciell situation kanske skapa en social berättelse

Men hur ska man bygga upp en sån? Hon pratar ju bra, men kanske ändå bilder är en bra ide?

Personalen har lite( ok då, myclet) svårt att inse att M har ett funktionshinder så jag vill ha så mycket som möjligt på fötterna

• Svar på tråden Kontaktbok med förskolan? Hur utforma?
  • anne h

Vi har IDagBoken, i den skriver vi/sonen/ass/avlösare osv samt sätter i bilder som vi/han/de tagit, liksom tex biobiljetter eller som i går, biljetten från Disney on Ice i Globen.

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • SaramedM

Vart får man tag på den här idagboken?

• pcalma

Vi har en vanlig fin "kollegebok" med hård pärm med söta blommor på. Vi har klistrat dit kort på M o skrivit hennes namn på. Det är linjerade sidor i den.
    Vårt dagis har också svårt att se att M har behov av boken. Hon har med ett bra tal. Däremot är det svårt att få henne att berätta vad hon gjort osv. Därför skriver dagis lite varje dag (eller ska) o sätter in kort. Då kan vi visa henne bilderna o fråga vad hon gjort på dagis! Vi skriver också ned vad vi har gjort så de har något att prata med henne om!

Mamma till Orkidé-barn
  • SaramedM

ja det kanske skulle räcka men jag vill att de gör det tillsammans med M, och att de försöker lägga tid på det

Det är kanske enklare att övertala dem om det finns en fast form

pcalma skrev 2009-01-04 15:26:28 följande:
    Vi har en vanlig fin "kollegebok" med hård pärm med söta blommor på. Vi har klistrat dit kort på M o skrivit hennes namn på. Det är linjerade sidor i den.Vårt dagis har också svårt att se att M har behov av boken. Hon har med ett bra tal. Däremot är det svårt att få henne att berätta vad hon gjort osv. Därför skriver dagis lite varje dag (eller ska) o sätter in kort. Då kan vi visa henne bilderna o fråga vad hon gjort på dagis! Vi skriver också ned vad vi har gjort så de har något att prata med henne om!
  • SaramedM

Idagboken är precis det jag letar efter

Vad kostar den? Är det nått som förskolan borde stå för? Eller HAB?

• anne h
    SaramedM skrev 2009-01-04 15:33:40 följande:
    Idagboken är precis det jag letar efterVad kostar den? Är det nått som förskolan borde stå för? Eller HAB?
    Här köpte skolan in den, finns på Hatten förlag, www.teckenhatten.com
  • Nattljus

Du kan köpa den här www.teckenhatten.com/default_laromedel.htm

Det är olika priser beroende på hur många månader man köper, det finns ett startkit och sen kan man fylla på.

Hab lär inte betala och troligtvis inte dagis heller. Jag fick inte heller kontaktboken godkänd som merkostnad i vårdbidraget, men jag fick i och för sig inga merkostnader godkända.

• SaramedM
    Nattljus skrev 2009-01-04 15:45:29 följande:
    Du kan köpa den här www.teckenhatten.com/default_laromedel.htmDet är olika priser beroende på hur många månader man köper, det finns ett startkit och sen kan man fylla på. Hab lär inte betala och troligtvis inte dagis heller. Jag fick inte heller kontaktboken godkänd som merkostnad i vårdbidraget, men jag fick i och för sig inga merkostnader godkända.
    Ok, då beställer jag själv istället
    Ids inte bråka och vänta på att de ska ta tag i nått åt mig och detta var ju överkomligt i vart fall( värre med bolltäcket som inte HAB vill bekosta...)
    Och kommer jag med den kan de ju inte vägra att använda den eller hur....

Inser att jag även måste skaffa en bättre lanimeringsmaskin, vill kunna få självhäftande bilder att använda och helst kanske en fotoskrivare också

Tack för hjälpen, jag blev på gott humör av att hitta nått som verkar vara just det jag letat efter
  • SaramedM

Någon som har Xyron lanimatorn? Finns det bättre/billigare någon annanstans?

• anne h
    SaramedM skrev 2009-01-04 15:58:03 följande:
    Någon som har Xyron lanimatorn? Finns det bättre/billigare någon annanstans?
    Jag har köpt för 100 kr på Clas Ohlsson, en varmlaminator. Har en kall-laminator någonstans också, den används dock inte alls..
    Vet inte om det är en varm eller kall-laminator den på Hatten förlag? Oavsett så finns det en uppsjö av maskiner, kolla runt på lite priser.
  • SaramedM

anne h skrev 2009-01-04 16:56:55 följande:

Jag har köpt för 100 kr på Clas Ohlsson, en varmlaminator. Har en kall-laminator någonstans också, den används dock inte alls..Vet inte om det är en varm eller kall-laminator den på Hatten förlag? Oavsett så finns det en uppsjö av maskiner, kolla runt på lite priser.
    Är den med möjlighet att göra magnet och kliterbaksidor?

Det är det jag vill åt
  • SaramedM

Den på hatten är en kalllaminator

• anne h

det måste nog vara en kall när det ska till sånt som magnet mm.
    men kolla vad andra tar.

• SaramedM

anne h skrev 2009-01-04 17:01:13 följande:

det måste nog vara en kall när det ska till sånt som magnet mm.men kolla vad andra tar.
    Aha

Ska kolla Classe i Sjön och Kjell och CO
  • Tygtiiger

SaramedM skrev 2009-01-04 16:57:59 följande:

anne h skrev 2009-01-04 16:56:55 följande:
    Är den med möjlighet att göra magnet och kliterbaksidor?Det är det jag vill åt
    Annars kan du på panduro, claes ohlsson mm köpa magnetisk tejp (som tjock tejp på vanlig tejphållarrulle) som man klistrar fast på baksidan av tex foton, så har du ett magnetiskt foto. Den är någon millimeter tjock och fungerar bra. Likaså finns det limstift med lim som kan flyttas, post-it-lim alltså.

(Man lär sig mycket på scrapbooking )
  • pinguuu

Hej!
    Vi använder idag-boken som är köpt genom Hatten-förlag och jag fick igenom boken som merkostnader liksom laminatorn!!

Men jag fick visa upp materialet jag gjort.

Kan varmt rekomendera denna bok då det är två kolumner där skolan skriver i en och vi (hemma inkl assistenten) i en sen tar vi dagliga bilder och man kan härmed visa hur Kevin har haft det under dagen.
    Detta är det första Kevin gör när han kommer hem o det är att ta upp boken.

• Nattljus
    Svar på #18
    Jag har xyron lamineringsmaskin, köpte den billigt på Siba 299:- tror jag, sen måste man köpa kasetter till. Man kan köpa med tex magnetbaksida, det har vi använt mycket.

Men jag har även en varmlaminator, för plasten i xyron är lite "fetare" och kardborre fäster inte på den, dessutom blir det billigare om man laminerar mycket. Så jag tycker man behöver båda. En laminator på tex clas ohlson är ju billig.
  • SaramedM
    Nattljus skrev 2009-01-05 16:27:47 följande:
    Svar på #18Jag har xyron lamineringsmaskin, köpte den billigt på Siba 299:- tror jag, sen måste man köpa kasetter till. Man kan köpa med tex magnetbaksida, det har vi använt mycket. Men jag har även en varmlaminator, för plasten i xyron är lite "fetare" och kardborre fäster inte på den, dessutom blir det billigare om man laminerar mycket. Så jag tycker man behöver båda. En laminator på tex clas ohlson är ju billig.
    Jag har en varmlaminator från Clas Ohlson redan, Siba ok, ska kolla där då imorgon om de har öppet
  • SaramedM
    Nattljus skrev 2009-01-05 16:27:47 följande:
    Svar på #18Jag har xyron lamineringsmaskin, köpte den billigt på Siba 299:- tror jag, sen måste man köpa kasetter till. Man kan köpa med tex magnetbaksida, det har vi använt mycket. Men jag har även en varmlaminator, för plasten i xyron är lite "fetare" och kardborre fäster inte på den, dessutom blir det billigare om man laminerar mycket. Så jag tycker man behöver båda. En laminator på tex clas ohlson är ju billig.
    Var det länge sen du köpte den? Jag hittar inget på deras hemsida
Svar på tråden Kontaktbok med förskolan? Hur utforma?