• Jloj

att det kunde vara så svårt!

är bonusförälder för en 4 årig tjej, hade aldrig kunnat ana hur svåra känslor man kan få när man får ett barn man själv inte uppfostrat!
    haN klemade bort henne för att han tyckte synd om henne med allt som hänt hon får vara uppe o krångla äta kvällsmat 3 ggr varje kväll minst för hon kommer på hela tiden att hon ehungrig även om hon nyss vart mätt, han spenderar 3 timmar på o ligga o krångla med henne så vid 11 tiden somnar hon, hemma hos mamma sover hon i hennes säng eller är vaken tills hon somnar av ren utmattning så man kan inte klandra lill tjejen att vilja här med! jag har en nyfödd dotter nu o det blir skarpa sov rutiner, deras lilltjej är ständigt trött och utslagen, humöret är som fan o jag får inte säga saker som hon inte vill text mackaronilåda, inte titta på henne o man ser de sura blickarna som gör mig sååå irriterad!!! någon mer?? jag får inte sjunga, o sist snubblade hon på mig ute när vi vart o lekt o jag va ju sååå dum enligt henne., tack o lov lyssnar sambon o har skärpta regler med allt detta säga till mig! jag har sgt att man inte får säga så helatiden utan gå in på sitt rum om man e trött. hemma hos sin mor säger hon vad som helst o grinar tills hon får. hennes mamma säger bara flera gånger sluts sluta osv. GÖR nåt!!! ta en leksak o lägg undan osv (jag e mot misshandel o skrik för det har jag växt upp med o e väldigt lugn på den fronten) men uppfostra för guds skull henne. texpå kvällen kl 8 sitta o äta pepparkakor då helt plötsligt kommer hon på att jag inte får titta på henne o gosar med pappa blir sur o säger till mig igen,...då ger han henne en ny pepparkaka efter hon ätit upp, jag anser sovdax för lilltjejen direkt när hon börjar så mot folk, vi hade gäster oxå. att hon görde alla barn testar o gör sådant men att ingen gör något det är det som förvånar mig?"!!! jag har tagit i o berättat så nu har han sagt till henne varje gång, jag menar på att man behöver aldrig vara dum mot någon o säga saker utan då går man för sig själv på rummet om man vill vara ensam o tycker att något stör....hon är vääärldens finaste unge annars in mellan, snäll rolig...men mest krånglig nu eftersom ingen sagt till annat än jag innan så tycker hon inte om mig på samma sätt.

hon kan inte äta om för mycket/förlite/ Fel laggt med ketchup osv,,o dom gör enligt vad hon vill!! Blir man sådan?? förut kunde hon inte torka rompan själv efter kiss även om vi alltid har gjort det när hon vart hemma från dagis med mig. har alltidg gått jättebra o vi har kul! men när sin pappa kommer hem så blir hon sur mot mig, behöver bli buren in i toaletten för att borsta tänderna för gud förbjude mig jag bsa att ni e det tanborstning o sekunden innan hade vi skit kul men då blir det motkäftighet om att jag inte får säga nåt!

hoppas det blir bättre har ju fått med sambon på mina regler som är enkla men hårda, sovtider, har man valt o vilja ha ett rusin i yoghurt o man får skall man inte behöva slänga det sekunden efter för att hon skall kunna äta upp. bra matvanor. när man vet som en sak hon verkligen kunnat tex torka, så låta dom lära sig att göra själv! självklart bara det man är säker på att dom klarar.

jag har nu fött en flicka. jag kom så bra överrens med tjejen o hon pratar om mig på dagis osv,(separationen va för 1 år sedan) men mina känslor VÄllEr över.det enda sättet för mig att lugna mig är att tala om för min sambo hur jag känner!! jag gav upp o berättade allt, försökte inte va något bra utan ville sätta våran relation först.

men kontentan vem hade anata att det kunde vara så jävla ficking svårt, har ring bris o annat men dom säger ivarjefall att jag inte har fel, barn måste ha regler. vi har mycket frihet då jag är busig själv, vi hoppar i sängar soffan o annat kul men man måste visa hur barn skall göra, hur vet dom annars?!

• Svar på tråden att det kunde vara så svårt!
  • SCSI

Pratat med pappan? Ser han sitt beteende och att det inte är till nytta för dottern? Du kan inte få igenom nån ändring om han inte är med på samma linje...

Det där med "Titta inte på mig!" känner jag igen - min snart 4åriga bonus får för sig sånt ibland med. Jag säger åt honom att om han inte vill bli tittad på får han faktiskt gå in på sitt rum. Han får även för sig att han inte kan saker han faktiskt KAN, och behöver hjälp. Den senaste veckan har det nog inte gått en enda dag då han inte gnällt om att han vill ha hjälp av/på med kläder t.ex - min sambo är aningens mer blödig än jag på den fronten men har börjat anamma min metod med "börja själv medan jag gör *fyll i liiiivsviktig vuxensyssla* så kommer jag och hjälper dig sen om du behöver". Oftast är det så tråkigt att vänta att han fixar det själv.

Klart att ungen passar på att driva med sin far om det FUNKAR! Jag fick min mamma att bära mig ner för trappan från sängen till badrummet när jag var liten för att jag skulle slippa lämna sängvärmen så brutalt. Fan heller att jag skulle gå med på det från mitt barn, haha!

• Jloj

jo jag nämnde lite av det, jag fick nog o sa allt litet som jag irriteras över till min sambo o han tog det jätte bra han tyckte själv han tappat o blivit mer lekkamrat, så nu kör vi med regler för olika saker därför har det gått bra men gud så vilka fighter 2 dagar nu....hon har skrikit igår stort sett 3 timmar för att det är dax att sova.

har försökt det där med att vänta men hon kunde sitta i minst en timma o jag skojar inte. med o ropa pappa pappa pappa osv..så gör hon i konstant på kvällen när hon ska sova om han inte är inne.

men ett possitivt tecken tar jag som att på dagis e jag hennes favorit o hon pratar om med sin mor vad jag gör...(för vi leker mycket) bakar åker till "canada" fingrar som pratar o massa massa hyss, men som sagt jag e den strängaste oxå. hoppas i längden att hon uppskattar att veta vad hon har mig för jag säger aldrig bara nej utan en förklaring till ALLT, frågar hon vad som händer katten som hamna under bilen så förklarar jag...osv...jag vettefan vad jag gjort om inte sambon förstått allt jag mena....till ALLA där ute säg det minsta som e jobbigt o kompromissa. förvisso blir det kaos ändå men det är hon som kommer strejka, inte du som kommer lida i det tysta.

men det är krävande, percis som alla föräldrar oftast tycker ibland, känns skönt att skriva o tusen tack för ditt svar SCSI.

• SCSI

Det är nog så att det är jobbigare som styvförälder/bonusvuxen. Vi har inte de där rosa föräldraglasögonen att se tillvaron genom när ungarna är jobbiga.

Bonusen kunde ligga i sin säng och ropa på pappa hur länge som helst när han lagt sig eller vaknade mitt i natten, och vi sprang alltid dit och frågade vad det var (ibland blev han skitsur för att det var jag som kom istället för pappa, för mig kan man inte nonsensprata med efter läggdags, jag svarar bara med godnatt, sov så gott, ses imorgon).
    Sen lessnade vi och talade om att nu är det nya regler - du får kliva upp om det är nåt. Gick bra på kvällarna, men han glömde av sig på nätterna och pappa med de rosa föräldraglasögonen gick upp för att mötas av saker som "kan du lägga på mig mitt täcke?". så vi övade under leksamma former på dagarna, bonusen och jag. Jag la mig i sängen och snarkade högt och var pappa, och han fick leka att han vaknade och tassade upp för att peta på pappa och berätta vad han ville. =)

Kan inte det vara nåt när hon bara sitter och ropar? Säg att nu när hon stor nog att sköta situationen på ett annat sätt, hädanefter gör vi så här... öva genom lek när hon är på bra humör, påminn när hon faller in i gamla beteenden och se till att både du och pappan stålsätter er (mest han då) för att inte falla in i gamla hjulspår.

Sen hjälper jag oftast till genom att tala om för bonusen hur han ska göra, snarare än gör det åt honom. Inte så poppis alla gånger och rätt tålamodskrävande, men jag tror på det som lösning i längden. Eller så spelar jag lika hjälplös jag. Nä, jag kan inte hjälpa dig av med skorna. mina armar funkar inte, titta, de bara hänger!!

Svar på tråden att det kunde vara så svårt!