• catte85

hur gör man för att få pappan att hjälpa till?

hej jag har en dotter på 2 månader och 8 dagar och pappan han lever på sit liv som om han inte ha blivit pappa och jag undrar är det någon som har några goda råd om hur jag ska få honnom att förstå mig och få honom att vilja ta ansvar utan att jag ska behöva tjata eller blanda in hans mamma i våra broblem.....han kan dricka med sina kommpisar både fredag och lördag och han har gjort det sen vår dotter föddes jag trodde han skulle lugna ner sig men jag hadde fel. jag har många tillfällen velat lämmna honom på grund av all frustration över hur lite han vill vara delaktig...
    snälla ni ge mig några råd jag behöver det verkligen tack

• Svar på tråden hur gör man för att få pappan att hjälpa till?
  • kaksmulan

Lämna honom ensam med barnet ett par timmar! Inför nästa lördag så pumpar du järnet, frys in lagoma portioner så att du vet att han har så att det räcker och blir över till bebisen. Sen ger du dig iväg och låter honom helt ensam ta hand om bebisen i fyra-fem timmar!

Det är hårt, men ibland är det enda sättet för att han ska förstå att det HAR blivit en stor förändring sen bebisen kom. Han måste börja känna att han också har ansvaret! Det kanske känns som en omöjlighet för dig, men bebisen klarar sig och du behöver en förändring, eller hur?

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • fetsnygg

du får väl ge honom mer ansvar.. inte ta på dig allt själv. Säg, nu går jag på stan och så ger du honom ungen ;)

Tror att det största felet på oss mödrar är att vi faktiskt tar förmycket ansvar.. när vi märker att pappan inte hjälper till frivilligt så gör vi det istället.. kanske är dags att lämna plats..

Idag får du lägga *** vad hon nu heter.. eller vad som helst

• Nyfiken gul

här handlar det inte om att hjälpa till nån lördag då och då utan om att DELA på ansvar för barn och hem, vilket aldrig ens ska ifrågasättas - det ska bara vara så punkt o slut.

delar man lika finns det liksom inget som heter att ta en öl med polarna varje fredag-lördag, då vet man att familjen kommer först.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • fetsnygg

Så sant.. men nu funkar det ju inte alltid så i praktiken..

Nyfiken gul skrev 2008-11-18 18:45:43 följande:

här handlar det inte om att hjälpa till nån lördag då och då utan om att DELA på ansvar för barn och hem, vilket aldrig ens ska ifrågasättas - det ska bara vara så punkt o slut. delar man lika finns det liksom inget som heter att ta en öl med polarna varje fredag-lördag, då vet man att familjen kommer först.
  • kaksmulan

Nyfiken gul: Du har så rätt! Det handlar inte om att han ska hjälpa till "bara någon lördag". Men vissa behöver ett uppvaknande! Han kanske inte ens har fattat vilket jobb det är att ha ansvaret för ett barn. Det var så jag menade och jag tror att det fetsnygg menade också.

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Nyfiken gul

även om det inte är så i praktiken är det ju det man ska ha i åtanke...  jag håller med fetsnygg med att många kvinnor tar för mycket ansvar o sen till på köpet också sitter o gnäller för att man har FÖR mycket att göra.

backa ett steg och börja dela på ansvaret så löser sig många problem rent automatiskt.

så jag menar att Ts ska börja dela ut ansvaret lite mer än vad som kanske görs , börja ställ lite krav helt enkelt.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Evangeline72

Ställ krav. Säg att du inte vill ha det så här. Ni är båda unga och även du behöver ju egentid. Plus att det aldrig är fel att umgås hela familjen.

• prutt

Men har han aldrig hjälpt till? Inte ens efter förslossning i början av amningen eller så?!
    Det är precis lika mycket hans ansvar. Och dessutom är alla barn mest med mamma i början så då borde han väl ta varje chans han får?

• j0sefin

Håller med er. Det är bådas ansvar när ett barn är fött. Men vill han inte så undrar man ju vad som är hans problem.
    Skulle min sambo inte hjälpa mig så skulle jag kräva underhåll av honom eftersom jag får göra allt som om jag var ensamstående ändå. Man behöver avlastning.
    Kan förstå hur du känner. Var jätte rädd att det skulle bli lika för mig också i början men jag hade tur. Sen så kan man väl säga att oftast är väl inte papppor så "intreserade" i deras unga ålder ovasett ålder. De vill väl helst att de ska kunna gå och prata på en gång så de kan gå till parken och sparka fotboll eller nåt sånt.

Men det är hans barn också så det är bara att ställa krav. Försök att inte koppla in hans mamma för det kommer nog bara göra det värre, iaf relationen mellan er kan jag tänka mig..

Lycka till!

• marysoul

När min son va fem månader åkte jag iväg å jobbad en vecka. Sonen var då ensam med sin pappa. Det var de bästa jag gjort, dom kom närmre varann, och han förstog hur det faktiskt gick till.
    Sen e han iförsig en riktig jävla slöfock som aldrig verkar bättra sig, bara korta perioder, som sen övergår till samma gamla latoxe. Så nu ska vi separera, har vart tillsammans i sex år, men nu får det va nog. Han måste bo på egen hand och växa upp, så får vi se i framtiden. Jag har testat allt, mutat honom med presenter, bett honom snällt, blivit arg, tjatat osv. Men som sagt, korta perioder har det funkat ibland, men inte någon konstant bättring.

• memama

många gånger så förstår inte killen i ens liv att han oxå behövs och att även om det bara är blöjbyte så är det ett sätt för dem att knyta band.... först nu vid 7 månader vet min kille hur man gör en portion gröt, men man måste låta dem delta och i många fall visa de första gångerna. Det som är självklart för oss är inte alls självklart för dem.

• Sizin

vet hur du känner ibland vill jag också att killen ska vara mer med pojken..:/ men man hör alltid gnället om att han inte kan något och inte vet så man måste typ förklara hur man ska göra tusen gånger känns det som. Men det är bara fortsätta att tjata på honom och bara ge över pojken och sen ta en dusch så man får liten stund för sig själv..:)

Svar på tråden hur gör man för att få pappan att hjälpa till?