• pink11

Vad borde jag göra m rädslan?

Hejsan!
    Det börjar närma sig nu. Är i vecka 35. För varje dag som går tänker jag bara på det mer och mer och nu har det nästan blivit hela tiden. Är glad när jag slår upp ögonen på morgonen men efter några sekunder kommer jag på det.....FAn jag ska föda snart och då känner jag mig deppig. Är rädd för smärtan och att jag inte kan hantera den. Är det normalt att känna så här i slutet ? eller borde jag söka hjälp. Vill verkligen veta om det är normal rädsla eller om jag ska göra något. Trorts allt bara 5 veckor kvar.
    Vet du?
    tack tack

• Svar på tråden Vad borde jag göra m rädslan?
  • TheFamily

Jobbar som uska på förlossningen. Det är HELT normalt att ha sådana känslor innan förlossningen. Särskilt om man inte fött barn innan. Man vet inte riktigt vad som väntar och vet inte hur det kommer att kännas. Man slits mellan att längta efter bebisen och rädsla för smärtan. Mitt råd till dig är att försök tänka att "alla andra har ju klarat det så varför skulle inte jag göra det". Ta det som det kommer, läs mycket böcker innan och så (eller inte, ibland kan det vara skönt att inte veta så mycket)
    Jag ska själv föda första barnet när som helst och har då jobbat med förlossningar i 5 år och har ca 1700 förlossningar under bältet, ÄNDÅ är jag lite rädd, nervös och spänd inför förlossningen. Din BM kan du alltid prata med, och INGA frågor är dumma eller töntiga så passa på att bomba henne med frågor, det är hennes jobb. Ett annat tips är att disskutera med din sambo/kille/man/partner om hur du skulle vilja att din förlossning ska se ut. Kanske skriva ihop ett förlossningsbrev, förmodligen kommer du ändra dig tusen ggr innan du väl är framme vid själva förlossningen men detta kan vara ett bra sätt att förbereda sig.....

Oj, vad långt det blev.....Vill du att jag ska svara på några frågor kan du skriva här, eller skicka till mig privat....

Kram

• Jennifer2005