• kentho

Fy skäms TV 4 och Malou !

Tittade på Efter Tio med Malou, det handlar om ofrivillig barnlöshet och Malou har en författare i studion som skrivit en bok om ofrivillig barnlöshet, hon har 2 st egna barn och hennes man har 2 st på sitt håll, hon jämrar sig över att de inte får något barn ihop ???????
    Hur tror dom att alla som försöker att få sitt FÖRSTA barn känner sig när de hör på detta ? Många har det redan svårt känslomässigt med att inte få barn, och då sitta och höra på någon som har svårt att få sitt 3:e barn och kalla detta ofrivilligt barnlös ?
    Skäms på er TV 4 !

• Svar på tråden Fy skäms TV 4 och Malou !
  • Mysak

morgonsolan: Har du ens sett intervjun? Inte någon gång kallar hon sig barnlös, vilket jag för övrigt inte heller tror att de som har barn gör, men återigen, det kallas sekundär barnlöshet när man har barn men har svårigheter att få fler.

Tror du inte att alla som har barn är oändligt jäkla dundertacksamma för det, men det hindrar väl inte längtan efter fler, om man vill ha fler barn.

Inte särskilt ödmjukt med ett inlägg som ditt.

• morgonsolan

Jag utgick från TS, där jag fortfarande tolkar det som om tvåbarnsmodern har skrivit en bok om barnlöshet. Ödmjuk eller inte, jag kan tycka att det är jätteledsamt att så många är missnöjda med det livet de har, när det finns barn inblandade. Barn går inte att planera in i livet så är det bara. Jag vidhåller att alla barn är gåvor som livet ger.

Mysak skrev 2008-10-25 22:33:04 följande:
    morgonsolan: Har du ens sett intervjun? Inte någon gång kallar hon sig barnlös, vilket jag för övrigt inte heller tror att de som har barn gör, men återigen, det kallas sekundär barnlöshet när man har barn men har svårigheter att få fler.Tror du inte att alla som har barn är oändligt jäkla dundertacksamma för det, men det hindrar väl inte längtan efter fler, om man vill ha fler barn.Inte särskilt ödmjukt med ett inlägg som ditt.
  • Shadilly

Det skulle inte bli mycket visat i TV om man skulle behöva tillsätta nån utredning om vem som har det värst här i världen och sedan bortse från alla problem som konstateras mildare.

Jag tycker att det är jättebra att ofrivillig barnlöshet får utrymme och uppmärksamhet.

Condemnant qui non intelligent
  • Bums

Tycker att begreppet ofrivilligt barnlös är helt missvisande till par som redan har barn och alltså inte är barnlösa. Om det begreppet användes av Malou så håller jag med TS, känns kränkande att tala om barnlöshet om man redan har två och långt ifrån den verklighet vi som verkligen är ofrivilligt barnlösa lever i. Men jag har inte sett inslaget så kanske var det inte så man sa? Använde man begreppet sekundär barnlöshet så är det ju självklart teoretiskt korrekt etersom det är vedertaget men jag måste säga att den som kom på den benämningen inte valde något bra ord. För oss barnlösa är det ett väldigt konstigt sätt att beskriva något som faktiskt inte har med barnlöshet att göra. Det handlar ju snarare om syskonlöshet. Full respekt för att det självklart också kan vara jobbigt men tycker inte att det överhuvudtaget är jämförbara begrepp.

Håller därför med morgonsolan om att det är konstigt att en tvåbarnsmor överhuvudtaget kallar sig något som har med barnlöshet att göra. Men, vi har ju yttrandefrihet och TV4 får ju självklart visa vad de vill. Skulle gärna se ett inslag om riktig barnlöshet, tycker att det är ett fenomen som man fokuserar alldeles för lite på i dagens samhälle, omfattas ju inte ens av vårdgarantin.

• klin

Har inga barn, får kanske inga heller...det lär framtiden utvisa om något försök lyckas...
    Men, jag är bara totalt faschinerad av denna tråd och bristen på förståelse, empati, ödmjukhet, lyssnande, försök till att sätta sig in hos någon annan hos nästan alla inlägg...Ingen lyssnr "AKTIVT" på den andre..Bara en lång rad monologer.

Alla säger att ingen förstår...och som skrivet ingen lyssnar eller ens verkar försöka sätta på sig någon annans glasögon än sina egna.

Visst det finns undantag, några inlägg har stigit utifrån sig själva. Jag generaliserar men överlag är det mina tankar då jag läst tråden.

• Gerbia

Hej!
    Vilken dag sändes detta program?
    Tänkte se det på Webben!

• guldplutt
    klin skrev 2008-10-26 17:06:22 följande:
    Har inga barn, får kanske inga heller...det lär framtiden utvisa om något försök lyckas...Men, jag är bara totalt faschinerad av denna tråd och bristen på förståelse, empati, ödmjukhet, lyssnande, försök till att sätta sig in hos någon annan hos nästan alla inlägg...Ingen lyssnr "AKTIVT" på den andre..Bara en lång rad monologer.Alla säger att ingen förstår...och som skrivet ingen lyssnar eller ens verkar försöka sätta på sig någon annans glasögon än sina egna. Visst det finns undantag, några inlägg har stigit utifrån sig själva. Jag generaliserar men överlag är det mina tankar då jag läst tråden.
    Håller med Klin - tycker mest att folk slår ner på varandra och anser sitt eget problem vara det enda eller det mest hemska. Känslor är individuella, man kan aldrig säga till någon att "du får inte sörja att du inte kan få ett barn till, för det finns de som inte fått något alls". Objektivt är det lätt att dra gränsen för vad som är värst, men subjektivt är sanningen olika för alla.
  • Mysak

Hon har skrivit en roman som handlar om ett par som kämpar för att få barn, boken handlar inte om henne själv men eftersom hon genomgått flera ivf försök så har hon erfarenheten.

Tycker den här tråden spårat ur och vad som än skrivs så handlar det i slutändan om att vi som är sekundärt barnlösa inte har rätt att må dåligt över vår situation. Det är de barlösa som oftast jämför våra situationer och inte tvärtom.

• klin

Guldplutt skrev:
    "Objektivt är det lätt att dra gränsen för vad som är värst, men subjektivt är sanningen olika för alla".

Håller helt med!!!

• bimbomika

Jag tycker att om dom skall prata om ofrivillig barnlöshet på tv så skall man ta upp både helt barnlösa och dom som inte kan ex få barn ihop. jag vet att det kan vara fruktansvärt att inte kunna få barn ihop,fast man har barn som amn fått i tidigare förhållanden. har inte själv de men jag vet och kan tänka mig att de e lika jobbigt som att inte ha några barn.
    Jag har en son som kom till oss efter ca 4-5år av försök,nu önskar vi oss en till och vi har lika jobbigt nu som då,kännslomässigt för vi vet att vi åsså måste få hjälp av läkarvården...så visst dom kanske uttryckte sig fel men jag tror att denna författare har lika jobbigt som er som inte har barn,såg själv inte programmet men hadde nog reagerat som er flesta här när jag inte fått mitt första,tänkt IDIOTER hur kann ni kalla er ofrivilligt barnlösa! Alla reagerar vi olika Kram mika

• Teza73

Hej lägger mej i lite här, kan lugnt säga att jag förstår de som inte alls får egna lr har svårt med ens det första, kan inte ens föreställa mej hur mycket mer lessen jag skulle vara, det måste jag säga, men det innebär inte att sånna som jag inte får längta väl?
    Jag har två stora barn, älskar dom över allt annat på jorden å är så tacksam för dom, som en av er skrev, en stor livsgåva.
    men sen är det så oxå att jag sen 4 år tillbaka lever med en man som inte alls har egna barn, han älskar mina högt, men e väl inte så konstigt att han vill ha ett eget oxå lr, säger inte att min längtan enbart grundar sej på hans, jag önskar hett ett till, men vill ju ge honom ett, älskar honom ju, så därför måste jag nog tycka att vår längtan ändå e lika befogad som någon annans lr!

Men jag kallar mej inte barnlös, men ändå kan man i viss mån kalla oss tillsammans för ofrivilligt barnlösa tycker jag, förstår ni hur jag menar!

Önskar alla lycka till i sin strävan
    Stora kramar

Svar på tråden Fy skäms TV 4 och Malou !