• pytte

    blodtrycksmedicin och manlig infertilitet

    Hej. Undrar om det är någon som vet hur blodtrycksmediciner av typen kalciumflödeshämmare påverkar manlig fertilitet??
    Har läst att de är påtänkta att fungera som manliga p-piller??!!

  • Svar på tråden blodtrycksmedicin och manlig infertilitet
  • Judda

    What?? Det har jag aldrig hört ngt om! Nu blir jag orolig, min sambo som äter blodtrycksmediciner. Vilka mediciner är det?


    Man kan inte alltid välja hur man har det, men man kan alltid välja hur man tar det
  • Judda

    puff puff puff

    Vill veta...


    Man kan inte alltid välja hur man har det, men man kan alltid välja hur man tar det
  • pytte

    Det finns ju olika sorter t.ex betablockerare, kalciumflödeshämmare m.fl det står i informationen om medicinen vilken sort det är och hittar du det inte där kan du googla medicinen och läsa mera. Det är just kalciumflödeshämmarna som påverkar fertiliteten. Det positiva är att det bara påverkar tillfälligt och slutar man (eller byter sort)så återgår fertiliteten inom tre månader! OBS prata med läkare innan ni slutar!!!

  • pytte

    Jag vet ju inte helt säkert själv men det är vad jag har läst. Undrar därför nu om någon annn också har hört detta eller vet mera säkert..

  • Judda

    Jo jag vet att det finns olika, men hittade inga som kallades just så. Men jag antar att det är dem som benämns som "kaliumsparande"? Som Sparkal t ex?

    Min sambo äter både urindrivande (Sparkal) och betablockerare, och ser inte hur han skulle kunna sluta heller, då skulle ju bltr skjuta i höjden och det är ju inte heller bra!

    Var har du läst detta? Vilka studier finns? Är det ny information?

    (Vi har försökt bli med barn i många år och är mitt uppe i IVF-karusellen så man vill ju göra allt...)


    Man kan inte alltid välja hur man har det, men man kan alltid välja hur man tar det
  • pytte

    Det verkar dock som att detta inte är så känt i sverige utan mest diskuteras i medicinska articklar. Läste också om en tjej ifrån usa som skrev att hennes sambo ätit dessa mediciner och när han slutade blev hon gravid nästan exakt tre månader senare precis som dessa articklar beskriver...De hade också frågat deras läkare men läkaren visste inte att dessa mediciner kunde påverka fertiliteten...

  • pytte

    Om han äter urindrivande och betablockerare ska det inte vara några problem. Det är bara kalciumflödeshämmarna...

  • Judda

    Men de urindrivande tabletterna är alltså samma som benämns som "kaliumsparande". Är det inte det som är kalciumflödeshämmande? (Det låter ju som samma sak)


    Man kan inte alltid välja hur man har det, men man kan alltid välja hur man tar det
  • pytte

    Jag har läst på nätet i medicinska articklar och även (efter intensivt sökande) hittat andra tjejer som skrivit om detta för att sprida informationen eftersom detta tydligen är rätt så ny information.. Så pass ny att de flesta läkare inte känner till det??

    Lycka till med IVF!!!

  • pytte

    Jag vet faktiskt inte.. De mediciner jag läst om beskrivs som just kalciumflödeshämmare eller på engelska calciumchannelblockers...

  • Judda

    Såg först nu att du skriver om kalcium och jag om kalium! He he, så det är nog inte samma sak!

    Fast kan ju ändå vara värt att kolla upp så hans mediciner inte kan påverka, har oroat oss lite för det faktiskt. (Fast man tycker ju att läkarna på IVF borde ha koll)

    Tack för lyckönskningen!


    Man kan inte alltid välja hur man har det, men man kan alltid välja hur man tar det
  • pytte

    Det borde inte vara något problem med hans mediciner, som jag har förstått det i alla fall..Jag har läst på ganska ordentligt..

  • Judda

    Nej, tack och lov är det nog inte det! Det enda är ju att betablockerarna försvårar träning, så har väl ändå pratat om att han ska byta ut den. Men då vet vi att han absolut INTE ska byta den mot ngn kalciumflödeshämmare iaf! Bra att veta!


    Man kan inte alltid välja hur man har det, men man kan alltid välja hur man tar det
  • Filifjonkkan

    Har ni uppdateringar?

    Finns de någon som kan berätta att dom blivit gravisa trots att mannen ätit  kalciumflödeshämmare?

Svar på tråden blodtrycksmedicin och manlig infertilitet