• pytte

blodtrycksmedicin och manlig infertilitet

Hej. Undrar om det är någon som vet hur blodtrycksmediciner av typen kalciumflödeshämmare påverkar manlig fertilitet??
    Har läst att de är påtänkta att fungera som manliga p-piller??!!

• Svar på tråden blodtrycksmedicin och manlig infertilitet
  • pytte

Det finns ju olika sorter t.ex betablockerare, kalciumflödeshämmare m.fl det står i informationen om medicinen vilken sort det är och hittar du det inte där kan du googla medicinen och läsa mera. Det är just kalciumflödeshämmarna som påverkar fertiliteten. Det positiva är att det bara påverkar tillfälligt och slutar man (eller byter sort)så återgår fertiliteten inom tre månader! OBS prata med läkare innan ni slutar!!!

• pytte

Jag vet ju inte helt säkert själv men det är vad jag har läst. Undrar därför nu om någon annn också har hört detta eller vet mera säkert..

• pytte

Det verkar dock som att detta inte är så känt i sverige utan mest diskuteras i medicinska articklar. Läste också om en tjej ifrån usa som skrev att hennes sambo ätit dessa mediciner och när han slutade blev hon gravid nästan exakt tre månader senare precis som dessa articklar beskriver...De hade också frågat deras läkare men läkaren visste inte att dessa mediciner kunde påverka fertiliteten...

• pytte

Om han äter urindrivande och betablockerare ska det inte vara några problem. Det är bara kalciumflödeshämmarna...

• pytte

Jag har läst på nätet i medicinska articklar och även (efter intensivt sökande) hittat andra tjejer som skrivit om detta för att sprida informationen eftersom detta tydligen är rätt så ny information.. Så pass ny att de flesta läkare inte känner till det??

Lycka till med IVF!!!

• pytte

Jag vet faktiskt inte.. De mediciner jag läst om beskrivs som just kalciumflödeshämmare eller på engelska calciumchannelblockers...

• pytte

Det borde inte vara något problem med hans mediciner, som jag har förstått det i alla fall..Jag har läst på ganska ordentligt..

Svar på tråden blodtrycksmedicin och manlig infertilitet