• Linalus

Bäckenträngsel - mina mått 29,5

Hej där ute,
    är det någon mer än jag som har små bäckenmått som inte riktigt vet hur de ska göra. Alltså snitt eller vanligt försök... Mina mått är alltså mindre än de minsta måtten som är 30,5. Å ena sidan vet jag att det inte är någon större idé att försöka, men det känns lite sorligt plus att jag är lite rädd för kejsarsnitt... Nån mer?

• Svar på tråden Bäckenträngsel - mina mått 29,5
  • Pluttesnuttan

jag har inte samma problem som dig men undrar hur du fick ditt bäcken mätt och varför. Lycka till hur du än gör. Väntar du ett stort barn?

• Linalus

Jag fick mäta för att min förlossning med min son slutade i akut kejsarsnitt. Hade det på känn innan då jag är både kort och smal, plus att min mamma är bäckentrång. Är bara i vecka 12 än så länge men börjar redan undra lite över hur det ska bli... Läkarna säger att jag bestämmer... (men att jag i så fall får vara beredd på att det troligt kan bli akut igen)

• Linalus

Förresten vad har du för mått? Och hur ska du göra?

• Fianlian

Hej. Jag är gravid med mitt andra barn i v. 13. Jag förlöste min son med kejsarsnitt pga bäckenträngsel för 5 år sen. Jag är kort, 153 cm, o min dåvarande BM tyckte att jag skulle röntgas, det sa hon redan på inskrivningen. Så i vecka 32 röntgades mitt bäcken o dom kom fram till att jag var för trång i ingångsmåttet (sagital ingång) jag hade 9,2 cm. Måtten 9,5-11.0 cm var tydligen "måttlig förträngning" medan mitt mått var förträngning. Det märktes snart även på att han aldrig fixerades. Min mage var hög hela tiden, den sjönk aldrig ner, dvs han fixerades aldrig. Min BM sa att om jag hade försökt föda vaginalt hade det aldrig gått , utan att det i så fall hade blivit ett akut kejsarsnitt.

Nu när jag är gravid med mitt andra barn, sa min nuvarande BM att det helt klart blir snitt igen. Det var inte ens något att fundera på.

Mitt utgångsmått var däremot ok 31,4 så hade han bara kommit ner så hade jag kunnat pressa ut honom. :)

• jordgubbsglass

min mamma har för trångt bäcken och jag å min bror blev förlösta med kejsarsnitt. Jag och min mamma ser precis likadana ut i kroppen, så jag är ju super nervös över att jag oxå är för trång. Jag har bett min BM om att få göra en röntgen pga min rädsla. Men hon säger bara att man inte får större barn än man kan föda ut, och att man inte gör sån rötgen längre, för de är större risk med röntgen, än att barnet skulle fastna. Så drar hon en jämförelse med en thailändska och en stor svensk man. hon kan föda och det görs ingen röntgen..
    Så hur fick du gjort en röntgen? och är det verkligen såå farligt? dom gjorde ju det förr? jag är i v 34.. hjälp..

• Linalus

MEN, det låter ju helt galet att säga sååå. Fy va arg jag blir. I så fall menar hon att det alltid är "fel" med kejsarsnitt då eller?? Min mamma var som sagt bäckentrång och jag också... Men jag fick inte röntgen fören efter min son kom... Din BM sätt att säga det är mycket konstigt, skapar ju duktigt med prestationsångest.

Jag har också hört att röntgen när man är gravid kan vara riskfyllt så om de avråder från det kan du ju göra ett försök att föda vaginalt. Men att de då håller koll på dig. Jag själv hade skrivit tydligt och klart i mitt brev till BB att jag vara OROAD för att jag hade samma problem som min mamma. De visste om det på BB, men så länge som bäbben mår bra där inne kan man ju försöka, men man kan ju vara beredd på att det blir akut kejsarsnitt. Men, VILL DU ha en röntgen tycker jag att du borde få det!! Så kan ju du känna dig lugn och säker! Eller hur?

• jordgubbsglass

jag skulle nog klara ett akut kejsarsnitt, men de e klart att man hellre vill veta innan. det enda jag vill är ju ett friskt barn och att jag ska klara de oxå. sen hur det går till spelar ingen roll. jag är ju rädd för att det ska fastna och kanske få ngn skada pga det. men om dom där inne tycker att de e ok med akut snitt ifall de skulle verka trångt, utan att min bebis har påverkats, så e de ju ok. Men hur vet man? och vilken risk ska man ta? vad är bäst å göra här egentligen? jag kan inget utan lämnar helt å hållet över mig till läkarna och dom som kan. Jag hoppas att dom gör de som är rätt för att inte göra nån skada på lilltjejen där inne..

• Lillisa

Jag fick göra bäckenröntgen igår, är i vecka 37+0.

Min syster är bäckentrång och fick reda på det efter en dramatisk förlossning som slutade med akut kejsarsnitt. Enligt mätningen saknades 1,7 cm. Jag tog i tidigt skede upp detta med min barnmorska som bara viftade bort det och sa att det är sååååå ovanligt och absolut inget att oroa sig för. Försökte igen sist jag träffade henne, men hon tog mig inte på allvar. Då krävde jag att få träffa en läkare, och tack och lov tog han min rädsla på allvar. Han sa precis som barnmorskan att det är mycket ovanligt och att han tror inte att det kommer vara några problem för mig att föda naturligt, MEN att den oro jag känner kan bli ett hinder i förlossningsarbetet. Efter v 36 är det inte farligt för barnet att göra en bäckenröntgen, så stå på dig och kräv detta.

Lycka till!

• JMN
    Svar på #5
    jordgubbsglass skrev 2008-10-06 12:58:47 följande:
    min mamma har för trångt bäcken och jag å min bror blev förlösta med kejsarsnitt. Jag och min mamma ser precis likadana ut i kroppen, så jag är ju super nervös över att jag oxå är för trång. Jag har bett min BM om att få göra en röntgen pga min rädsla. Men hon säger bara att man inte får större barn än man kan föda ut, och att man inte gör sån rötgen längre, för de är större risk med röntgen, än att barnet skulle fastna. Så drar hon en jämförelse med en thailändska och en stor svensk man. hon kan föda och det görs ingen röntgen.. Så hur fick du gjort en röntgen? och är det verkligen såå farligt? dom gjorde ju det förr? jag är i v 34.. hjälp..
    Jag känner igen mig precis. Min bror och jag är också förlösta med kejsarsnitt tack vare mors för trånga bäcken. Var därför orolig för 3 år sedan att min son också skulle behöva förlösas med snitt. Tog upp detta med min BM, men hon tog det med ro. Inget röngen för att mäta. Min förlossning flöt på precis som den skulle. Är också väldigt lik min mor i kroppen, men hade inte alls samma problem. När man ligger på förlossningen kan man ju bara nämna att man själv har kommit ut via snitt och därför är orolig. Sen har de sån koll på bebisen att de märker om inte förlossningen går framåt. Du behöver med andra ord inte vara orolig enligt mig :) Lycka till!!
  • Jessa76

Va man får aldrig större barn än man kan föda ut? Vilken knäpp och inkompetent bm du har Jordgubbsglass! Jaha ja så min syster som fick förlösas med super-duper akut snitt pga bäckenträngsel, vad var det då? Det finns dom som har bäckenträngsel, punkt. Ja, det är ovanligt, men det förekommer! Förr i tiden DOG både mamma och barn vid såna förlossningar!!!!

Du MÅSTE genast kontakta en doktor! Du måste få komma till npgon som tar detta på allvar!

• jordgubbsglass

lillisa: hur vet du att det är ofarligt att göra röntgen efter v 36? konstigt att inte BM sa de då? nu har jag gått 36 fulla..

• ingela85

läkarna misstänker att jag har för trångt bäcken så ja ska på en bäcken rönken, men de är sån väntetid att jag lär få vänta 6månader.
    Jag fick en dotter för snart 4månader sen, de var då dom såg att hon for aldrig ner i bäckenet med huvudet utan dom fick ta henne med hög sugklocka.
    Så visar nu röntken att jag är trång i bäkenet så vägrar jag föda normalt nästa gång.
    Har man en gång vart me om en hög sugklocka gör man aldrig mer om de....

Svar på tråden Bäckenträngsel - mina mått 29,5