• Schäfer

Vaccination och prematurbarn

Hej,

jag undrar hur ni har gjort med vaccinationer på Era prematurbarn. Har ni korrigerat åldern?

Min dotter är född i v.35+5, dvs en månad förtidigt, och jag tänker mig att det kanske är bra att lägga på en månad innan man ger vaccinationerna?

Hur har ni andra gjort?

• Svar på tråden Vaccination och prematurbarn
  • eeisor

Min skrutt fick första prevenarsprutan när vi bodde i Täby, andra betalade jag själv eftersom vi flyttade till annat landsting och de struntar i att han tillhör riskgruppen. Den tredje blir det samma med, trist nog. Men, eftersom han är min lilla älskling så är det värt varenda krona om det innebär att han får en friskare barndom.

• oOrosamarängerOo

Min tjej fick prevaner. I Sthlm ingår det för alla, inget man ens blir tillfrågad om.

• eeisor

Nu har vi varit på bvc.

Fick med mig papper med följande text om Infanrix hexa;

"Det är känt att barn som är födda före vecka 32 svarar med sämre antikroppsbildning mot hepatit B-vaccin. Om ett prematurt barn är fött före v 32 och har ökad risk att utsättas för hepatit B smitta och därmed ska erbjudas Infanrix Hexa bör barnet ges en estra dos Infanrix Hexa vid 7 månaders ålder enligt schemat 3-5-7-13 månader. Boosterdosen kan ges tidigast 6 månader efter den tredje primärvaccinationsdosen."
    Är skrivet av Margareta Blennow, Barnhälsovårdsöverläkare på Sachsska/SöS

• Schäfer
    rosiee: får alla barn Infanrix hexa vaccin?
  • eeisor
    Svar på #24
    Schäfer skrev 2008-07-16 19:03:12 följande:
    rosiee: får alla barn Infanrix hexa vaccin?
    Nej, inte vad jag vet. Det är bara barn som har minst en förälder från ett land där man löper större risk att drabbas av hepatit B. Barn med helsvenska föräldrar får ett annat vaccin där inte hepatit B är med, vet tyvärr inte vad det heter. Gissar att man kan få det om man betalar en slant, någon som vet?
  • Proletariatet

Tror det vaccinet heter bara Infanrix för det är jag nästan säker på att våra fått (helsvenska föräldrar).

• MsBeauty
    eeisor skrev 2008-07-16 15:04:47 följande:
    Nu har vi varit på bvc.Fick med mig papper med följande text om Infanrix hexa;"Det är känt att barn som är födda före vecka 32 svarar med sämre antikroppsbildning mot hepatit B-vaccin. Om ett prematurt barn är fött före v 32 och har ökad risk att utsättas för hepatit B smitta och därmed ska erbjudas Infanrix Hexa bör barnet ges en estra dos Infanrix Hexa vid 7 månaders ålder enligt schemat 3-5-7-13 månader. Boosterdosen kan ges tidigast 6 månader efter den tredje primärvaccinationsdosen."Är skrivet av Margareta Blennow, Barnhälsovårdsöverläkare på Sachsska/SöS
    Tack så mycket. Sonen ska få sin "andra dos" om en vecka, så jag ska skriva av detta och ta med mig då.
  • Schäfer
    eeisor skrev 2008-07-16 20:54:48 följande:
    Svar på #24 Nej, inte vad jag vet. Det är bara barn som har minst en förälder från ett land där man löper större risk att drabbas av hepatit B. Barn med helsvenska föräldrar får ett annat vaccin där inte hepatit B är med, vet tyvärr inte vad det heter. Gissar att man kan få det om man betalar en slant, någon som vet?
    Ok, tack då vet jag!
  • Jennjen

Mina barn (34+5 samt 33+1) hr vaccinerats som vanligt...altså inte ålderskorrigerats, minstingen har fått hepatit B vaccin också...han fick även 18månaders vaccinet redan vid 14-15månader eftersom vi skulle åka utomlands...

• lilla hej

Detta är hämtat på smittskyddsinstitets hemsida
    Hur länge skall man skjuta upp vaccinationen om barnet är för tidigt fött?

Vaccinationerna bör inte uppskjutas. Det är tvärtom särskilt viktigt att för tidigt födda barn vaccineras i tid, eftersom de vanligtvis inte hunnit få normal mängd antikroppar från modern (överförs under senare delen av graviditeten). Inom ramen för vaccinationsprogrammet bör alltså dessa barn vaccineras enligt sin kronologiska ålder , d.v.s. med den första vaccinationen mot difteri, stelkramp, kikhosta, polio och Hib vid tre månaders ålder (+- 2 veckor). Hela vaccindoser skall ges.

I enskilda fall och efter läkarordination kan det finnas skäl att tillämpa ett alternativt schema med start redan vid 2 månaders ålder. I så fall bör tre doser i tät följd ges (t ex vid 2-3-4 månader) och därefter fortsätter man som vanligt, d.v.s. med en boosterdos under andra levnadsåret och nästa vid 5-6 år.

• Schäfer
    lilla hej skrev 2008-07-17 23:27:36 följande:
    Detta är hämtat på smittskyddsinstitets hemsidaHur länge skall man skjuta upp vaccinationen om barnet är för tidigt fött? Vaccinationerna bör inte uppskjutas. Det är tvärtom särskilt viktigt att för tidigt födda barn vaccineras i tid, eftersom de vanligtvis inte hunnit få normal mängd antikroppar från modern (överförs under senare delen av graviditeten). Inom ramen för vaccinationsprogrammet bör alltså dessa barn vaccineras enligt sin kronologiska ålder , d.v.s. med den första vaccinationen mot difteri, stelkramp, kikhosta, polio och Hib vid tre månaders ålder (+- 2 veckor). Hela vaccindoser skall ges. I enskilda fall och efter läkarordination kan det finnas skäl att tillämpa ett alternativt schema med start redan vid 2 månaders ålder. I så fall bör tre doser i tät följd ges (t ex vid 2-3-4 månader) och därefter fortsätter man som vanligt, d.v.s. med en boosterdos under andra levnadsåret och nästa vid 5-6 år.
    Intressant, tack!
Svar på tråden Vaccination och prematurbarn