Svar på #12
MsBeauty skrev 2008-07-13 12:15:04 följande:
vår son får också infanrix hexa eftersom pappan är nordafrikan... visste inte inte att han ska få en extra?
TS; Ber om ursäkt för att jag lånar tråden lite.
Min lille fick en extra spruta vid 7 månader. Det finns en läkare som forskat på just detta, jag ska till bvc på onsdag, kan höra med sköterskan om jag kan få en kopia/referens om den extra sprutan. Skriver mer här då.
Något som gjorde mig lite sur i efterhand att ingen upplyste om, var när jag googlade på Infanrix hexa och hittade följande text i Fass för förskrivare.
"Den potentiella risken för apné och behovet av andningsövervakning under 48?72 timmar ska beaktas när den primära vaccinationsserien ges till mycket prematura spädbarn (födda ≤ 28 graviditetsveckor) och särskilt för dem med tidigare känd omogen lungutveckling. Eftersom nyttan med vaccination är hög för denna spädbarnsgrupp ska vaccinationen inte utebli eller skjutas upp."
Nu har inte min lille några större problem med lungorna, men det hade ju varit trevligt om någon talat om att apnérisken ökade under de första tre dygnen efter sprutan, det stod inget om det i pappret jag fick att läsa igenom om risker med vaccination.