• Schäfer

Vaccination och prematurbarn

Hej,

jag undrar hur ni har gjort med vaccinationer på Era prematurbarn. Har ni korrigerat åldern?

Min dotter är född i v.35+5, dvs en månad förtidigt, och jag tänker mig att det kanske är bra att lägga på en månad innan man ger vaccinationerna?

Hur har ni andra gjort?

• Svar på tråden Vaccination och prematurbarn
  • eeisor

M har vaccinerats okorrigerad ålder och ska även han få tbc i höst eftersom hans pappa är från Turkiet.

Lareesa;
    Blev lite osäker på hur du menar med extra vaccination, så jag hoppas jag inte låter som en pekpinne nu...
    Menar du extra som i att hon får Infanrix hexa istället för det som alla helsvenska barn får, eller menar du extra som i antal sprutor? Om det är Infanrix hexa och hon ska få den vanliga serien 3-5-12-månaders sprutor, så kan det vara bra att veta att det finns forskning som visar att just Infanrix hexa täcker sämre hos prematura barn och att man därför bör ge en fjärde spruta vid t ex 7 månader.

• MsBeauty

vår son får också infanrix hexa eftersom pappan är nordafrikan... visste inte inte att han ska få en extra?

• oOrosamarängerOo

Min dotter är född i v.35+5 och inget görs korrigerat. Sedan är det ju inte så jättenoga med exakta tid heller utan kan skjutas upp lite.

• eeisor
    Svar på #12
    MsBeauty skrev 2008-07-13 12:15:04 följande:
    vår son får också infanrix hexa eftersom pappan är nordafrikan... visste inte inte att han ska få en extra?
    TS; Ber om ursäkt för att jag lånar tråden lite.

Min lille fick en extra spruta vid 7 månader. Det finns en läkare som forskat på just detta, jag ska till bvc på onsdag, kan höra med sköterskan om jag kan få en kopia/referens om den extra sprutan. Skriver mer här då.

Något som gjorde mig lite sur i efterhand att ingen upplyste om, var när jag googlade på Infanrix hexa och hittade följande text i Fass för förskrivare.
    "Den potentiella risken för apné och behovet av andningsövervakning under 48?72 timmar ska beaktas när den primära vaccinationsserien ges till mycket prematura spädbarn (födda ≤ 28 graviditetsveckor) och särskilt för dem med tidigare känd omogen lungutveckling. Eftersom nyttan med vaccination är hög för denna spädbarnsgrupp ska vaccinationen inte utebli eller skjutas upp."

Nu har inte min lille några större problem med lungorna, men det hade ju varit trevligt om någon talat om att apnérisken ökade under de första tre dygnen efter sprutan, det stod inget om det i pappret jag fick att läsa igenom om risker med vaccination.
  • Lareesa

sådanna här inlägg gillar jag. Det är ju faktiskt sånt som är bra att få reda på. Det är vid 7 månader hon får den extra Infanrix Hexa. Jag formulerade mig lite konstigt.....
    Däremot blir jag lite orolig ang. det här med apne och behov med andningövervakning. Ska kolla med neo och bvc vilken erfarenhet de har av detta.

• Schäfer

Tack alla ni som tar Er tid att skriva - så intressant att läsa!
    Och jag tar absolut inte illa upp rosiee om du "lånar tråden" - bara intressant!!!

Anledningen till att jag fått för mig att det är bra att korrigera åldern är för att hon ska hinna "växa på sig" en månad ytterligare - den hon skulle ha legat i magen och vuxit - hon är ändå stor så det är säkert inga problem men man vill ju inte "chocka" den lilla kroppen med massa vaccin som ändå måste vara lite jobb för dem att hantera för att skapa antikroppar!?
    Fick ni erbjudande om ett vaccin mot pneukocker (stavning?)?

• Proletariatet

Vi har inte fått erbjudande om prevenar (pneumokockvaccin) ens till dottern född i v.24 trots att det står i deras broschyr att hon bör få det, gratis.

• MsBeauty

Vår son fick det, den heter Prevenar. Visste inte att det var den eftersom vi inte fick någon information alls om vaccinationer. Men 2 månader efter att han fått den, när jag kom och frågade om han skulle bli vaccinerad mot pneumokocker, så sa de att han redan blivit det. Kul att man fick nån info om det, trodde det var standard vaccinationerna han fick.

• MsBeauty
    eeisor skrev 2008-07-13 22:16:30 följande:
    Svar på #12TS; Ber om ursäkt för att jag lånar tråden lite.Min lille fick en extra spruta vid 7 månader. Det finns en läkare som forskat på just detta, jag ska till bvc på onsdag, kan höra med sköterskan om jag kan få en kopia/referens om den extra sprutan. Skriver mer här då. Något som gjorde mig lite sur i efterhand att ingen upplyste om, var när jag googlade på Infanrix hexa och hittade följande text i Fass för förskrivare. "Den potentiella risken för apné och behovet av andningsövervakning under 48?72 timmar ska beaktas när den primära vaccinationsserien ges till mycket prematura spädbarn (födda ≤ 28 graviditetsveckor) och särskilt för dem med tidigare känd omogen lungutveckling. Eftersom nyttan med vaccination är hög för denna spädbarnsgrupp ska vaccinationen inte utebli eller skjutas upp."Nu har inte min lille några större problem med lungorna, men det hade ju varit trevligt om någon talat om att apnérisken ökade under de första tre dygnen efter sprutan, det stod inget om det i pappret jag fick att läsa igenom om risker med vaccination.
    ojdå. Tack så mycket för informationen!
    Nej, jag har inte fått någon information alls om vaccinationerna. Han blir vaccinerad på NEO eftersom de har Prevenarsprutan, men ska fråga om de vet något om detta. Oftast när jag frågar vet varken BVC eller läkaren, så det gör de säkert inte nu heller. Men jag ska ta upp det iaf!
  • Full av förhoppning

Idag fick Elias Infarnix oxh prevenar och han är 3 månader och 2 dagar gammal men 3 veckor korrigerat. Gav honom 2 ml alvedon i förebyggande syfte några timmar efteråt sköterskans inrådan...

Lilleman är lite gnällig nu lille stackaren

Vaccinationer korrigeras inte.

ALLT utom vaccination och smakisar korrigeras.

Elias är här
Svar på tråden Vaccination och prematurbarn