• Svar på tråden 2008 del3
  • Pyro pyret

Nork:
    Ja, men det är det värt, även om det inte är super sexigt.. antar att det ändå blir så för oss alla när det är dags. Men jag förstår att du inte firar att dina vrister svullnat upp.

Nikithea:
    Tack!!!
    Ja, du måste ju vara lite rund nu i alla fall. Vad har du gjort fram tills nu för att dölja det?
    Kan tänka mig att det är skönt att berätta.. själv försöker jag hålla alla i mökret, men det är svårt med en massa bröllop och 30 års fetser att gå på och ingen alkohol för min del. Vill vänta tills den mest osäkra perioden är över.... men vi får se hur det går.

hej så länge

• Pyro pyret

Verkligen... hur går det för er tjejer?

Jag är i vecka 9 nu och mår så dåligt. Har inte berättat för någon (jo sambon) och det är jätte jobbigt att vara spyfärdig och trött hela tiden. Men det kan ju bara bli bättre. Blir helt klart en omtenta på denna kurs, eftersom jag typ inte ens öppnat böckerna på 4 veckor. Vet att man inte ska klaga, men vem tycker inte ens lite synd om sig själv när man har flunsan... och det är faktiskt så det känns i mitt fall. Orkar knappt gå in här och skriva...tabletterna på recept är helt klart överreklamerade! Men nedräkningen har börjat och det är ju helt klart värt det i slut ändan.

Hälsningar Pyro Pyret

• Pyro pyret

Jag är i vecka 9 nu och mår så dåligt. Har inte berättat för någon (jo sambon) och det är jätte jobbigt att vara spyfärdig och trött hela tiden. Men det kan ju bara bli bättre. Blir helt klart en omtenta på denna kurs, eftersom jag typ inte ens öppnat böckerna på 4 veckor. Vet att man inte ska klaga, men vem tycker inte ens lite synd om sig själv när man har flunsan... och det är faktiskt så det känns i mitt fall. Orkar knappt gå in här och skriva...tabletterna på recept är helt klart överreklamerade! Men nedräkningen har börjat och det är ju helt klart värt det i slut ändan.

Hälsningar Pyro Pyret

• Pyro pyret

Hälsningar Pyro Pyret

• Pyro pyret

Hälsningar Pyro Pyret

• Åttan

Hej tjejer!
    Nu har vi fått reda på varför det inte har blivit någon bebis ännu.. sambon har för få spermier.. så att få till ett barn utan hjälp är väldigt väldigt svårt för oss.. ett mirakel ska väl till om vi skulle lyckas själva utan hjälp.

Min gyn har nu remiterat oss vidare till Fertilitets kliniken i Uppsala där vi ska fortsätta att gå. Inom 3 månader ska vi få komma dit men min gyn sa att det inte verkade som om det var någon kö just förtillfället så förhoppningsvis kommer vi få komma tidigare. Jag hoppas ju så fort som möjligt för 3 månader känns väldigt långt.

Vad jag förstod på min gyn så är IVF det enda alternativet för oss, det kommer vi ju få mer information om när vi kommer till fertilitetskliniken. Känns skönt att äntligen fått reda på varför det inte har tagit sig under hela den här tiden men samtidigt skrämmande nu när man börjar tänka på vad en IVF behandling verkligen innebär.. blir skakis i kroppen när jag tänker på det å nu när jag skriver ner det i ord. Tror inte att jag riktigt har smällt det hela... trodde ju aldrig att jag eller vi skulle hamna i denna situationen.

En sak som är väldigt skönt som ni vet att jag har funderat på mycket är att sambon och jag är på samma bana... efter besöket i onsdags så pratat vi endel om framtiden och jag fick då klart för mig att M oxå vill detta lika mycket som jag nu! Sååå skönt!!!

Så börjar vi om från början.... igen.... å igen.. å igen.. å...
  • Nork

haha, så lungt att du var tvungen att lägga inlägget 4 ggr, hahaha

hoppas du mår bättre snart. själv har man åkt på en rejäl förkylning och hux flux kommer massa andra kramper samtidigt. ryggont, svullna vrister mm. man känner sig som en gammal trasa som bara vill krypa in i garderoben. men nu är jag på bättringsväg, så det är skönt!

är du sängliggande? jobbar du än? Nu slapp jag att må illa, men tröttheten var enorm, kan bara säga att det blir bättre om det nu är till någon tröst.

Pyro pyret skrev 2008-09-17 18:39:58 följande:

Verkligen... hur går det för er tjejer?Jag är i vecka 9 nu och mår så dåligt. Har inte berättat för någon (jo sambon) och det är jätte jobbigt att vara spyfärdig och trött hela tiden. Men det kan ju bara bli bättre. Blir helt klart en omtenta på denna kurs, eftersom jag typ inte ens öppnat böckerna på 4 veckor. Vet att man inte ska klaga, men vem tycker inte ens lite synd om sig själv när man har flunsan... och det är faktiskt så det känns i mitt fall. Orkar knappt gå in här och skriva...tabletterna på recept är helt klart överreklamerade! Men nedräkningen har börjat och det är ju helt klart värt det i slut ändan. Hälsningar Pyro Pyret
  • Nork

vad tråkit att höra, samtidigt som det måste vara skönt att få veta varför det inte tar sig. jag håller tummarna för att ni kommer in snabbare! Å verkligen skönt att få höra att sambo tycker som du.

När jag sa till min sambo att om det inte tog sig den månaden som vi fick vårt +, så skulle vi söka hjälp. Så var det så skönt att höra att han ställde upp fullt ut. Dom ser nog mer än man tror hur man mår efter varje månad tanten kommer. Eller min gjorde nog det i alla fall, även om han sa varje månad: det kommer, vi behöver inte ha så bråttom.

jag kan ha missat det, men har ni ett barn sen tidigare?

Åttan skrev 2008-09-18 18:41:50 följande:
    Hej tjejer!Nu har vi fått reda på varför det inte har blivit någon bebis ännu.. sambon har för få spermier.. så att få till ett barn utan hjälp är väldigt väldigt svårt för oss.. ett mirakel ska väl till om vi skulle lyckas själva utan hjälp. Min gyn har nu remiterat oss vidare till Fertilitets kliniken i Uppsala där vi ska fortsätta att gå. Inom 3 månader ska vi få komma dit men min gyn sa att det inte verkade som om det var någon kö just förtillfället så förhoppningsvis kommer vi få komma tidigare. Jag hoppas ju så fort som möjligt för 3 månader känns väldigt långt. Vad jag förstod på min gyn så är IVF det enda alternativet för oss, det kommer vi ju få mer information om när vi kommer till fertilitetskliniken. Känns skönt att äntligen fått reda på varför det inte har tagit sig under hela den här tiden men samtidigt skrämmande nu när man börjar tänka på vad en IVF behandling verkligen innebär.. blir skakis i kroppen när jag tänker på det å nu när jag skriver ner det i ord. Tror inte att jag riktigt har smällt det hela... trodde ju aldrig att jag eller vi skulle hamna i denna situationen.En sak som är väldigt skönt som ni vet att jag har funderat på mycket är att sambon och jag är på samma bana... efter besöket i onsdags så pratat vi endel om framtiden och jag fick då klart för mig att M oxå vill detta lika mycket som jag nu! Sååå skönt!!!
  • Åttan
    Nork skrev 2008-09-18 20:20:15 följande:
    vad tråkit att höra, samtidigt som det måste vara skönt att få veta varför det inte tar sig. jag håller tummarna för att ni kommer in snabbare! Å verkligen skönt att få höra att sambo tycker som du. När jag sa till min sambo att om det inte tog sig den månaden som vi fick vårt +, så skulle vi söka hjälp. Så var det så skönt att höra att han ställde upp fullt ut. Dom ser nog mer än man tror hur man mår efter varje månad tanten kommer. Eller min gjorde nog det i alla fall, även om han sa varje månad: det kommer, vi behöver inte ha så bråttom.jag kan ha missat det, men har ni ett barn sen tidigare?
    Nej.. vi har inte några barn sen tidigare vare sig jag eller min sambo.
  • Pyro pyret

Jeskan:
    Måste kännas jätte skönt att veta vad som har krånglat till det för er, och det låter ju på läkarna som om ni har väldig bra chanser vid en IVF, och det är toppen. Fast jag förstår att det är skrämmande.. hamnade ju själv i IVF-kön och trodde att det skulle bli vår lösning också (men jag fick mitt mirakel). Bra av M att "förstå", det är verkligen lättare när man är två som "jobbar tillsammans" både när det går dåligt och bra.
    Hoppas ni slipper köandet... håller tummar och tår.. är så sjukt jobbigt att bara gå och vänta. Ser fram emot nästa + här i tråden.

Nork:
    ja, det blev visst lite väll många gånger...
    Tack för att du ger mig hopp om framtiden, och jag hoppas att du kryar på dig. Jag byter gärna mitt illamående mot lite kramp i vrister och vader m.m... ser fram emot nya kramper.
    Ja det är väll olika för oss alla... i vilket fall är det skönt att veta att det är tidsbegränsat och att det bör bli bättre.

Jag är heltidsstudent, men nu har jag bara försökt gå på alla föreläsningar och gruppundervisning och spelat in dem.. resten av tiden ligger jag och kvider hemma. Tanken är att jag ska bli bättre i vecka 12 och helt okej i vecka 14 så då tänkte jag att jag kanske hinner ta omtentan på kursen. Kan ju gå igenom allt senare då jag har det i min dator. Hade aldrig kunnat jobba under dessa omständigheter.

Igår kände jag mig lite bättre och gick med på en middag hos några bekanta (de har en morgonpigg 1 åring så jag tänkte att det inte kunde bli allt för sent). Super trevligt tills jag börja må dåligt och vi fick ursäkta oss och gå hem. På väg hem kom hela middagen upp....detta är typ det enda sociala som jag gjort sen illamåendet börja och det vara i knapp två timmar.

Idag ska jag gå och jobba för första gången sen mitt illamånde börja... har försökt ge bort mina pass men ingen ville ha dem, så nu sitter jag här super nervös över hur jag ska klara kvällen och morgonpasset i morgon. Jag har ju inte berättat för dem och om jag spyr tillräckligt mycket ikväll kanske de tror jag har flunsa och jag kan få in någon till i morgon...hoppas hoppas.

ja, att säga att man känner sig sexig och så när man är gravid..får stå för någon annan.
    Hoppas att ni får en trevlig helg tjejer.

• Nikithea

Hej!
    Pyro; va jobbigt att må så illa... Jag har haft tur och bara mått illa men inte kräkts något. Men som Nork sa, det går över!

Jeskan; Va skönt att veta, men samtidigt så jobbigt! IVF känns ju så stort. Så kände jag med. Tänkte hela tiden om jag var redo för det, på nåt sätt kändes det större att bli gravid genom IVF än på vanlig väg. Fast resultatet är ju faktiskt lika stort vilket sätt man än gör...
    Våra vänner gör nu första försöket på bebis nr 2 genom IVF, de lyckades på andra försöket förra gången.

Vi var på rutin UL den 12/9. Jag kan säga att jag aldrig ska utsätta mig för det igen. Klockan 16.10 en fredag eftermiddag fick vi veta att vår bebis hade en prick på hjärtat och förstorat bäcken. Detta i sin tur kunde vara indikationer på downs eller Trisomi 18. Downs skulle vara tråkigt men det skulle inte förändra min inställning till detta barn. Trisomi 18 innebär att barnet inte överlever utanför livmodern och vi skulle isf göra abort. Jätte bra att få veta detta när helgen just börjat och de inte kan göra mer förrens på måndag. Trevlig helg liksom...
    Som tur var så hade njurbäckenet växt till sig över helgen och var i bra storlek på måndagen när vi fick komma in igen på nytt UL. Hon sa på fredagen att det kunde vara så att allt blev bra av sig själv och det var bara 2% risk att det var något allvarligt fel. 98% att det inte var nåt fel är ju vanligtvis väldigt bra odds men vi såg bara de 2%en hela helgen.
    I nuläget har vi ingen större risk än någon annan att det skulle vara nåt fel och allt såg ju bra ut på UL i övrigt. Och ja, jag vet att men gör UL för att leta fel. Det jag tycker är konstigt är hur de kan göra det så sent på en fredag då det inte finns någon läkare kvar som kan hjälpa till och man blir lämnad med detta över helgen. Hon hade ju även kunnat säga att hon ville att en läkare skulle titta på det utan att direkt måla upp värsta tänkbara?! De hade ju kunnat vänta till måndagen med att gå in på de detaljerna tycker jag.
    Fast iofs så hade det kanske varit svårt att gå där ifrån utan att veta vad som kunde vara fel.

Jag hoppas dock att vi alla slipper det där i framtiden.
    Kramar!

• Pyro pyret

Nikitea:
    Oj, måste varit en kämpig helg för er. Skönt att det såg bra ut nu i alla fall, och att oddsen är på er sida. Stort lycka till.

Nu ska jag åka till västkusten och äta hummer och ta det lungt!!! Trevlig helg

• Åttan

Var å hämtade posten för ett tag sedan.. å nu har vi fått bekräftelse brevet på att våran remiss har kommit in till sjukhuset... så nu är det bara å vänta på att kallelsen ska komma... ett steg närmare på vägen..

• Nork

Nikitea: Vad jobbigt för er. Det borde vara förbjudet att släppa iväg er på det viset. Hoppas allt löser sig för er!!
    Kram

jeskan: kul att höra att det går framåt!!

Svar på tråden 2008 del3